היועמ”שית ופרקליט המדינה נגד התובע מהאג: “אין לכם סמכות”

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה יחד עם פרקליט המדינה עמית איסמן ביקרו בהודעה משותפת את התובע הראשי בהאג קארים חאן • "מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית. צה"ל נלחם מתוך מחויבות מלאה לכללי המשפט הבין-לאומי" • קבעו: "בית הדין נעדר כל סמכות לנהל חקירה"
אריה ריבקינד
י"ד אייר התשפ"ד / 22.05.2024 13:19

באיחור ניכר: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן התייחסו רק היום (רביעי) לבקשת התובע הראשי בבית הדין בהאג להוצאת צווי המעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

משה ביטון ‘שיחק’ אותה. רוצה גם מסלול להצלחה? • כך מצטרפים

בהודעתם, ציינו כי לבית הדין אין סמכות לעשות זאת וכי ישראל פועלת לפי הדין הבין-לאומי. “הבקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הבטחון נעדרת כל בסיס”, נכתב בהודעה.

היועמ”שית ופרקליט המדינה בהודעה משותפת: “מדינת ישראל יצאה בשבעה באוקטובר למלחמה שנכפתה עליה. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, הנאבקת בטרור ומגנה על ביטחונה תוך הקפדה על הכללים המשפטיים המחייבים ומתוך מחויבות עמוקה לחוק.

“כוחות הביטחון, וצה”ל בכללם, נלחמים מתוך מחויבות מלאה לכללי המשפט הבין-לאומי”.

הם הוסיפו: “הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה של מדינת ישראל, בודקים באופן יסודי כל טענה רצינית להפרת דין על ידי מי מגורמי מדינת ישראל, ואוכפים את הדין. המערכת המשפטית במדינת ישראל ערוכה לבדוק כל טענה רצינית הן ביחס לעניין שבמדיניות והן ביחס למקרים פרטניים.

“כפי שמדינת ישראל הבהירה במשך השנים, בית הדין נעדר כל סמכות לנהל חקירה בעניין”, הם סיכמו. “מכל מקום, הבקשה בבית הדין הפלילי הבינלאומי להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון נעדרת בסיס”.

יו”ר ועדת חוקה ח”כ שמחה רוטמן בירך את היועמ”שית ופרקליט המדינה “על שהוציאו הודעה המגנה את פעולותיו של התובע בהאג. מקווה שמ”מ נשיא ביהמ”ש העליון ינהג בהתאם ויצטרף לגינוי”.

במהלך שימוע בקונגרס אתמול נשאל מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, האם הממשל האמריקני מתכוון לנקוט צעדים נגד התובע קארים חאן ובית המשפט הפלילי הבינלאומי – במידה ואכן יוצאו צווי מעצר נגד הצמרת הישראלית.

בדיון שהתקיים בוועדת החוץ שאל ג’יימס ריש, הנציג הרפובליקני הבכיר, האם בלינקן “יתמוך בחקיקה נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי שתוקע את אפו בעניינים של מדינות שיש להן מערכת משפט עצמאית, לגיטימית ודמוקרטית”.

בתגובה אמר בלינקן כי הממשל אכן שוקל להטיל סנקציות על בית הדין הפלילי הבינלאומי. “אנחנו רוצים לעבוד איתכם על בסיס דו-מפלגתי כדי למצוא תגובה הולמת. אני מחויב לעשות את זה. אין ספק שעלינו לבחון את הצעדים המתאימים ביותר שעלינו לנקוט כדי להתמודד עם החלטה שגויה מאוד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות