חוק מירון אושר • השר פרוש: אני דומע בכאב עם אחי ‘אנשי מירון’

הכנסת אישרה את המתווה של הילולת הרשב"י במירון השנה, שתתקיים במסגרת מצומצמת • השר מאיר פרוש: "זהו חוק כואב מאוד, אין לי איך לתאר לכם במילים, מה המשמעות שמירון יהיה סגור השנה בפני הציבור" • "זה דבר בלתי נתפס עבור 'אנשי מירון', ולצערנו זה קורה שוב"
אריה ריבקינד
י"ג אייר התשפ"ד / 21.05.2024 18:52

אושר סופית: מליאת הכנסת אישרה  הערב (שלישי) בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון. 9 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 3 מתנגדים, ללא נמנעים.

החוק מסדיר בהוראת שעה את היערכות וקיום אירוע ההילולה שיתקיים השנה בל”ג בעומר בהר מירון, לאור המצב הביטחוני המיוחד.

לפי החוק, יתקיימו שלושה אירועי הדלקה בלבד ובזמנים שונים: אירוע הדלקה מרכזי שייערך במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי – על ידי הרבי מבאיאן, ושני אירועים נוספים ב’מתחם בני עקיבא’, שם ידליקו הגרש”מ עמאר והגר”ש אליהו. אירועי ההדלקה יערכו על ידי מי שקיבל היתר משר ירושלים ומסורת ישראל, וזאת, בכפוף לאישורם של גורמי משטרה, כבאות ומהנדס רישוי כדי להבטיח את בטיחות האירוע.

לפי החוק, תוטל הגבלה על כניסה ושהייה במתחם מירון כולו – כך ששהייה במתחם תחייב החזקה של היתר שהייה, וכן תוגבל כניסה ושהייה ביחס לשוהים במתחם ציון הרשב”י ו’מתחם בני עקיבא’ בכל רגע נתון בזמן ההילולה – לעד 30 אנשים, אשר יקבלו היתרי שהייה מיוחדים.

החוק הסמיך את שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש, בהסכמת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לתת את היתרי השהייה לשם השתתפות בשלושת אירועי ההדלקה, וכן למי שנדרש להגיע למתחם לשם מילוי תפקידו, למעט אם היה נהג, פקח או נמנה עם עובדי משרד ירושלים ומסורת ישראל.

לפי החוק,  ראש הג”א יקבע בצו את השטחים שיסגרו בהתאם לחוק ולפי חוק ההתגוננות האזרחית.

בנוסף, יוחרגו מספר קבוצות מקבלת היתר שהייה, ביניהן מי שמחזיק באישור תושב כי משכנו במירון, מי שניתן לו אישור מעבר על ידי שוטר, מי שנדרש להגיע למתחם לצורך עבודתו – ובכלל זה מי שנמנה עם כוחות הביטחון החירום וההצלה ועוד.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, אמר על בימת המליאה:

“אישית עבורי זהו לא חוק קל, זהו חוק כואב מאוד, אין לי איך לתאר לכם במילים, מה המשמעות עבורי שמירון יהיה סגור השנה בפני הציבור הרחב. בשנה שעברה לקחתי את האחריות על הגעתם של מעל 200 אלף איש שזכו להיות בהילולת רשב”י בשמחה ובבטחה. בסוף היום, כשהכל עבר בשלום, לא יכולתי שלא לדמוע מהתרגשות.

השנה אני דומע בכאב יחד עם אחי אנשי מירון, שבשבילם לא להיות במירון בל”ג בעומר זה דבר שבלתי נתפס, ולצערנו זה קורה שוב, לחלקם כבר בפעם השלישית או הרביעית בתוך 5 שנים.

אני עולה בתקופה האחרונה יחד עם הפרויקטור הרב יוסי דייטש לבתי גדולי ישראל, אדמו”רים ורבנים חשובים, אנחנו מציגים בפניהם את המצב המורכב, ומעבירים גם מסרים בהתאם לציבור. חשוב מאוד שנעשה כל שנדרש בכדי לשמר את המסורת במירון, עם הדלקות מצומצמות שנותנות תחושת שייכות לכלל הקהלים.

על כן, על פי החוק שאנו מאשרים כעת, יתקיימו 3 הדלקות השנה במירון, לצערי למעשה ללא קהל. על גג הציון תתקיים ההדלקה המסורתית בת מאות השנים והיא מסורה ונתונה בידי האדמו”ר מבאיאן, ובכדי לפעול בשוויוניות לקהלים אחרים, יתקיימו בל”ג בעומר במתחם בני עקיבא, בשעות שונות, הדלקות של הראשון לציון ורבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר, ורבה של צפת הגאון רבי שמואל אליהו.

מעבר לכך, יתאפשר לקיים מניין מתפללים ביום ההילולא בציון הקדוש, וזאת, דווקא, מקרב תושבי מושב מירון בלבד – כפי דרישת המשטרה, כי אין אפשרות מבצעית לבצע לפי התוכנית שלי עלייה של נציגי קהילות שהם בעלי מסורת של שנים כפי שהוצע בתחילה, וזאת לאור המצב הביטחוני. חשוב להדגיש את זה, סיכמנו עם המשטרה שהציון לא ייסגר, שערי הרשב”י לא ינעלו, המסורת תישמר.

ברצוני להציג בפניכם מה אני אומר לאחי בני המגזר החרדי, ובפרט לאלו שהעלייה למירון בל”ג בעומר בנפשם. אני יודע כמה המצב הזה קשה, כמו שהוא קשה לי, אבל צריך להבין מה הביא אותנו למצב הזה.

שואלים רבים – עכשיו יש הרבה יותר מ-30 איש במירון מדי יום בכל רגע נתון, 30 זה המספר אותו קבע פיקוד העורף כמספר המקסימלי של השוהים בל”ג בעומר בשטח הציון בכל שעה, שואלים מה ההבדל? שמידי יום אין צו אלוף על מירון ובל”ג בעומר כן. ההבדל הוא משמעותי, ואין כאן המקום להרחיב על אופי האיומים הביטחוניים שיש על מירון באופן כללי ובפרט בל”ג בעומר, אך האיום הוא חמור מאוד ומסוכן.

ביום רגיל כאשר יש אולי קצת מעבר ל-30 איש, לכאורה עדיין אין סיכון חלילה לאסון המוני. אך ברגע שלא תהיה הגבלה ביום ל”ג בעומר, ביום ש-200 אלף איש רוצים להגיע לציון רשב”י, ויעלו עשרות אלפים, חס וחלילה מה שיכול להתרחש בעת ירי טילים לעבר המקום. גם בנזק ישיר, וגם במצב, בו רבים מנסים, תוך כדי ריצה ומנוסה לתפוס מחסה ללא הצלחה.

זהו מצב עצוב וכואב, במידה מסוימת אפילו בלתי מתקבל על הדעת של היהודי המצוי, אך חייבים להבין את המצב ולפעול בהתאם אליו. אסור לנו בשום אופן לקחת סיכונים כאשר מדובר בחיי אדם, השמר לך, עלות בהר.

יש כאן סעיפים משמעותיים נוספים שנצטרך לתת עליהם את הדעת, כמו ההשלכות הכלכליות על בעלי הצימרים באזור, שיפגעו משמעותית, כשגם כך מצבם בתקופה זו לא פשוט, ואי אפשר להפקיר אותם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות