חפרו בידיים חשופות: כך חולצו גופות 4 חטופים ממנהרה בג’בליה

מרגע קבלת המידע המודיעני באמצע השבוע שעבר, ועד הרגע המרגש בו חפרו לוחמי יהל"ם מתחת לאדמה וגילו את ארבעת הגופות כשהן מוסתרות בתוך המנהרה • הלחימה למציאת הפיר בג'באליה ארכה שלושה ימים • במנהרה אותר מטען רב עוצמה שחמאס תכנן ככל הנראה לפוצץ על הכוחות
חיים טוויל
י"ב אייר התשפ"ד / 20.05.2024 18:29

גופותיהם של ארבעת החטופים – שני לוק, רון בנימין, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה  הי”ד – שהוחזרו לישראל בליל שישי במבצע של צה”ל והשב”כ חולצו ממנהרה בג’באליה.

את פיר המנהרה איתרו כוחות מפלוגת חץ של גדוד 202 בצנחנים, לאחר מידע מודיעיני שהתקבל משב”כ ואמ”ן. המאמץ המודעיני נמשך כמה חודשים וכלל איסוף מודיעיני וניתוח אינדיקציות מודיעיניות לכדי תמונה אחת.

במהלך הלחימה של צוות הקרב של חטיבת הצנחנים בלב ג׳באליא, לוחמי צוות קרב גדוד 202 נלחמו במרחב האיתור במשך שלושה ימים בקרבות עוצמתיים.

ביום חמישי, במבצע משותף לוחמי צנחנים והשב״כ, נסרק מבנה חשוד בו אותר פיר המנהרה.

לאחר מציאת הפיר, לוחמי יהל”ם נכנסו במבצע לילי לתוואי התת קרקעי וניהלו בתוכו לחימה, נטרלו חסימות ואיתרו אמצעי לחימה תוך שימוש בטכנולוגיות יחודיות.

בתוך המנהרה אותר גם מטען רב עוצמה שחמאס תכנן ככל הנראה לפוצץ על הכוחות.

לאחר מספר שעות פעילות איתרו לוחמי יהל״ם, יחד עם כוחות שב״כ ויחידת 504, נקודה ספציפית עקב ניסיונם המבצעי הרב בתמרון תת קרקעי, חפרו בידיהם וגילו את ארבעת הגופות שהיו קבורות באתר התת קרקעי כשהן מוסתרות, חילצו אותן מהמנהרה והביאו אותם לשטח ישראל.

המנהרה שימשה את חמאס בניסיון לשקם את הפיקוד והשליטה בארגון. מדובר במתחם תת-קרקעי שצה”ל טרם הגיע אליו בתמרון עד השבוע שעבר.

מפקד גדוד 202, סא”ל אלמוג, סיפר: “במהלך ההתקפה אחת מהפלוגות של הגדוד, שזאת גזרתה, מצאה פיר בתוך מבנה ולאחר הגעה של כוחות מיוחדים שנכנסו פנימה לטובת חקר הפיר, מצאו למעשה ארבע גופות של חטופים, ואותם הבאנו הביתה לקבורה. אין גאים מאיתנו לבצע את המשימה ולהביא את אותם חטופים לקבורה בישראל”.

מפקד הכוח ביהל”ם שחילץ את גופות החטופים, רס”ן א’, אמר: “הובלנו מבצע מיוחד לחילוץ ארבע גופות החטופים ז”ל. מרגע איתור הפיר בשטח, הכוח נטרל זירת מטענים באיתור ונכנס ללחימה בתוואי המנהרה. תוך כדי הלחימה בתת-הקרקע, סריקות יסודיות, ניתוח שטח מתקדם וניסיון מבצעי של הכוח, הייתה לנו הזכות לאתר, לחלץ ולהוביל את הוצאת הגופות לקבורה ראויה על אדמת מדינת ישראל”.

סגן ה’, ראש חוליית מחקר במפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, סיפר על מלאכת חיפוש המידע: “במשך חודשים, אנחנו שוקדים במפקדת החטופים באיסוף מודיעיני ובניתוח אין ספור אינדיקציות לכדי תמונה אחת. אחר עבודת המודיעין המורכבת עמדנו בתקשורת רציפה והדוקה עם כוחות צה”ל המתמרנים בעזה כדי להכווין אותם אל המיקום המדויק שהמודיעין והניתוח העלו”.

סגן-אלוף במיל׳ מגי נויברג, מפקדת חמ”ל שבויים ונעדרים באכ”א, אמרה: “כל משפחה מלווה על ידי קצין קשר באופן צמוד. בסוף השבוע, עם קבלת העדכון על זיהוי ראשוני, פעלנו בשיתוף פעולה מלא של כלל צוות החמ”ל יחד עם משטרת ישראל והמכון לרפואה משפטית בהיערכות ותדרוך הצוותים לעדכון המשפחות. המשימה הייתה להיות הראשונים שמגיעים לפתח בתיהם של בני המשפחה עם קבלת מידע רשמי והמהימן ביותר”.

לפני כניסת השבת הודיע דובר צה”ל תא”ל דניאל הגרי כי חולצו גופותיהם של החטופים יצחק גלרנטר, שני לוק ועמית בוסקילה הי”ד.

השלושה על פי צה”ל נרצחו במהלך מתקפת הטרור האכזרית ב-7 באוקטובר בעיקול מפלסים, וגופותיהם נחטפו לעזה על ידי מחבלי חמאס.

במוצאי שבת הודיע הגרי כי גופתו של החטוף רון בנימין הי”ד חולצה גם היא במבצע. הוא אמר: “רון בן 53 יצא בבוקר יום שבת 7 באוקטובר לטיול אופניים, ונרצח באכזריות על ידי מחבלי חמאס בעיקול מפלסים, כמוהו גם יצחק, עמית ושני”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות