הפוסק נשאל: איזו ברכה מברכים על מות נשיא איראן? – וזו התשובה

הגר"י זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, נשאל אמש 'איזו ברכה לברך על השמועה המרנינה של מות נשיא איראן'  - והשיב: יש לקחת פרי חדש, לברך 'שהחיינו', ולפטור את הבשורה המשמחת • הפסק המלא
יוסף גרינבוים
י"ב אייר התשפ"ד / 20.05.2024 12:59

באבוד רשעים רינה: שאלה אקטואלית הגיעה אמש (ראשון) אל שולחנו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, בעת שעוד נערכו החיפושים אחר מסוקו של נשיא איראן ראיסי – האם ואיזו ברכה ניתן לברך על הבשורה המשמחת, עבור עם ישראל בעולם כולו, הששים ושמחים לשמוע על מותו.

בהקלטה שפורסמה על ידי מערכת ‘דברי חמד’, נשמע נכדו אריה זילברשטיין מציג את השאלה: “שאלה שהרבה ביקשו לשאול – מה סבא פוסק בעניין הזה, הרי היום ב”ה כל עם ישראל התבשר שאחד מהשונאים הגדולים שעשה הרבה צרות ליהודים, נשיא איראן ככל הנראה מת. השאלה האם עם ישראל כשיתבשר בוודאות שימות, האם יברך הטוב והמטיב?

“מצד אחד זו בשורה שמחה, ומצד שני לכאורה ימנו מישהו אחר במקומו, וככל הנראה גם יהיה אחד שלא ‘אוהב’ את היהודים. האם לברך או לא?”

הפוסק השיב: “אני אגיד לך מה צריך לעשות, צריך לקנות פרי חדש, ולהגיד, הקב”ה אם אפשר לברך, אני מברך על שניהם, ואם לא – אני מברך רק על האבטיח. על הרשע הזה אני לא מברך”…

בקו ‘שיח יצחק’ מתורתו של הרב זילברשטיין, הובא נימוקו: מצד אחד נפסק להלכה שעל שמועות טובות שהן טובות לו לבדו, מברך שהחיינו, ואם הם טובות לו ולאחרים מברך הטוב והמטיב (שולחן ערוך סימן רכב ס”א).

מצד שני אולי יקום תחתיו רשע יותר גרוע. ולכך הכריע  שמכיון ש’אנחנו לא נדע מה נעשה’, לכן מספק מי שמרגיש שמחה גדולה, שיקח פרי חדש ויברכו עליו שהחיינו, ויכוין לפטור את הבשורה הטובה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות