מכה אישית קשה לחאמנאי: מומחה על ‘היום שאחרי’ הנשיא ראיסי

הטלטלה הצפויה במערכת הפוליטית האיראנית, בעקבות מותו של הנשיא ושר החוץ האיראנים • ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן: "האסטרטגיה הביטחונית לא צפויה להשתנות, אך ברגע שהפוליטיקה האיראנית עוברת טלטלה משמעותית, איראן תהיה פחות פנויה לעסוק בדברים אחרים"
חרדים 10
י"ב אייר התשפ"ד / 20.05.2024 11:12

מרגע ההכרזה על מותו של הנשיא האיראני איבראהים ראיסי הבוקר (שני) בהתרסקות המסוק – ייערכו בחירות מיוחדות לנשיאות בתוך 50 ימים. לפי החוקה האיראנית ובאישורו של המנהיג העליון, עלי חאמנאי, בפרק זמן זה סגן הנשיא מוחמד מוח’בר ימלא את מקומו של ראיסי.

ד”ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר בראיון לרשת ב: “אין לזלזל בחשיבותו של ראיסי, הוא היה הנשיא הנאמן ביותר לחאמנאי ולכן זו מכה אישית קשה עבורו”.

הנשיא באיראן הוא ראש הרשות המבצעת, אשר מבצע את המדיניות שנקבעת על ידי המנהיג העליון.

ד”ר צימט הבהיר: “אומנם עיקר עיסוקו של נשיא איראן הוא בתחום הכלכלי-מדיני, אך הוא משמש גם כראש המועצה העליונה לביטחון לאומי ולכן יש לו השפעה לא מבוטלת גם בתחום הזה”.

ד”ר צימט התייחס למותו של שר החוץ האיראני, חוסיין עבדאללהיאן: “בהשוואה לקודמיו בתפקיד, הוא היה הרבה יותר מעורב בניהול המערכה האזורית ולכן תהיה לכך השפעה על המערכת הפוליטית באיראן.

“מי שמרכז את המדיניות הביטחונית הוא מפקד כוח קודס ומשמרות המהפכה ולכן האסטרטגיה הביטחונית האיראנית לא צפויה להשתנות”, הדגיש ד”ר צימט, “אומנם אין למותם של השניים השפעה ישירה על מה שאיראן תעשה סביב המלחמה בעזה, אך ברגע שהפוליטיקה האיראנית עוברת טלטלה כה משמעותית, איראן תהיה פחות פנויה לעסוק בדברים אחרים”.

לנוכח החילופים בצמרת השלטון האיראני, בטהראן חוששים כי ייתכנו הפגנות. ד”ר צימט: “יש מתנגדי משטר שסבורים שזוהי שעת כושר שעלולה לטלטל את המשטר ולכן אנו רואים אותם יוצאים לרחובות. ככל הנראה המשטר ידכא אותם, כפי שקרה במקרים קודמים”.

פרופ׳ עוזי רבי אמר לשרון גל ברדיו ‘גלי ישראל’: ״אם אגיד לך שיש בחלקים לא מבוטלים בציבור האיראני סוג של שמחה לאיד – לא יהיה זה מוגזם. אגיד לך את זה כך, בגלל שאני מכיר את המשטר האיראני, ובגלל שהוא משטר סופר פראנואידי לעצמו – אני מאמין שיהיה קשה להפתיע עכשיו את המשטר והשלטון כי הם נערכים כעת לעמוד על המשמר בצורה חסרת תקדים מבחינה פנימית מול הציבור”.

המסוק של הנשיא ושר החוץ האיראני התרסק אתמול אחר הצהרים בעת שחזרו מחנוכת סכר משותף עם נשיא אזרבייג’ן. כל האנשים שהיו על סיפון המסוק נהרגו – בהם אנשי צבא, מושל מחוז מזרח אזרבייג’ן, אימאם וצוות הטייסים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות