המומחה מסביר: זו הסיבה שאחוזים ניכרים מחולי סרטן העור הם חרדים

חרדים 10
|
י"א אייר התשפ"ד / 19.05.2024 02:07
פרופ’ אהרון פופובצר מסביר על סרטן העור – המחלה, התסמינים ודרכי הטיפול • מדוע יש להימנע מחשיפה מוגברת לשמש ומתי צריכים לגשת לרופא  “רבים מבני המגזר החרדי חשופים הרבה יותר משאר המגזרים לשמש. נתונים אלו מגבירים את הסיכויים לחלות”

סרטן העור הינה מחלה המתבטאת בעיקר בגידולים ממאירים על פני העור, כאשר ביו הגורמים העיקריים לסרטן העור הינה חשיפה משמעותית לאור השמש ללא הגנה טובה, דבר המשפיע בעיקר על אנשים עם גוון עור בהיר.

פרופ’ אהרון פופובצר, רופא מומחה לסרטן העור, מסביר את משמעות המחלה, הסוגים שלה, הקשר לציבור החרדי, התסמינים, הגורמים העיקריים למחלה – וגם איך מונעים את המחלה.

פרופ’ פופובצר מדבר, בין השאר, על אימונותרפיות שמסייעות הלכה למעשה לרבים מן החולים בסרטן העור. לדבריו, טיפולים אימונותרפיים, ביניהם ליבטאיו, רותמים את מערכת החיסון של הגוף לטיפול ומיקוד במחלה. “טיפול אימונותרפי מהווה נוגדן אשר נקשר לקולטן שמבוטא על תאי מערכת החיסון, ובעצם מתנהג כמו מתג הכיבוי של מערכת החיסון כדי למנוע תקיפה של תאים בריאים”.

הפרופ’ מסביר: “מה שקורה בהליך גידולי הוא שתאי הגידול מנצלים את התהליך לטובתם באופן שיאפשר להם להתחמק מהתגובה החיסונית. תרופות ממוקדות מורידות את ה’בלם’ של מערכת החיסון ומאפשר לה לתקוף תאי גידול. מרבית תופעות הלוואי הן ברות טיפול והטיפול נחשב למאוד סביל בייחוד למבוגרים”.

מהם גורמי הסיכון לחלות בסרטן העור?

“אחד הגורמים לסרטן העור הוא חשיפה מוגברת לשמש, ברגע שישנם אזורים בגוף החשופים באופן משמעותי לשמש זה יוצר בעיה”. הסיבה מדוע אחוזים נכרים מהאנשים הסובלים מן המחלה הם ישראליים נעוצה בין היתר בעובדת היותה של ישראל מדינה שטופת שמש.

האם המחלה שכיחה יותר במגזר החרדי?

“התשובה היא כן”, משיב פרופ’ אהרון פופובצר – ומסביר: “רבים מבני המגזר החרדי חשופים הרבה יותר משאר המגזרים לשמש. הרי רבים מהם הם ללא רכבים, משתמשים בתחבורה ציבורית, הולכים הרבה ומסתובבים המון תחת השמש החשופה. נתונים אלו מגבירים את הסיכויים לחלות בסרטן העור ולצערי אנו רואים את זה בא לידי ביטוי”.

אז האם צריך להפסיק להסתובב ברחובות בימים בהם יש שמש?

“תראה”, הוא אומר, “צריך לעשות את החשיבה ולראות מה צריך ומה פחות, אין טעם להיחשף לשמש כשאין צורך. אני רק רוצה שבני המגזר ידעו את הנתונים היבשים האלה בכדי להעלות את המודעות הכאובה לנושא הזה. בשורה התחתונה חשיפה מוגברת לשמש יכולה להביא למחלת סרטן העור ומכאן שכל אחד ייקח את זה ויראה כיצד הוא שומר על עצמו ובני משפחתו. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם”.

מחלת סרטן העור יכולה להסתיים במוות?

“בוודאי. העניין הוא ברגע שמגלים את זה מוקדם, אזי חסכנו כברת דרך ארוכה מאוד וישנם אחוזים גבוהים מאוד מאוד של יציאה לגמרי מהמחלה וריפוי גמור. הכל עניין של זמן. ברגע שהחולה שם לב שיש משהו מוזר בעור ומיד יצא לבדוק את העניין וגילה שזה אכן סרטן העור יש לו סיכויים גבוהים מאוד לצאת מזה בריא ושלם מאשר כאלה שמזניחים חלילה את עצמם ולא מטפלים עד שזה מגיע למקרי קיצון גם של מוות. בהחלט.

“לכן אני חוזר שוב ומדגיש את חשיבות הגילוי המוקדם והבדיקה המיידית ברגע שמשהו אינו נראה כשורה. זה חשוב ומציל חיים, פשוטו כמשמעו”.

האם סרטן העור הינה מחלה תורשתית?

“באופן גורף זה לא מחלה תורשתית, אם כי ישנם מקרים ספציפיים בהם מצאנו גנטיקה גם בסרטן העור. תמיד יש יוצא דופן אך בכללות זו אינה מחלה גנטית או תורשתית”.

מה אתה מציע למישהו שחלה בסרטן העור?

“ראשית, ברגע הראשון שהוא רואה שמשהו אינו כשורה בעור שילך באופן מיידי לרופא עור. משם ואילך הוא כבר  יכוון אותו האם זה באמת המחלה, מה היקף המחלה והאם יש צורך בניתוח, בהקרנה או חלילה בטיפולים מורכבים יותר. כפי שאמרתי הגילוי המוקדם חשוב מאוד וקריטי במחלה הזו כמו גם הפתרונות המקצועיים שיש בתרופות למחלה כפי שציינו את הליבטאיו שממוקד באופן משמעותי במחלה ומביא לתוצאות מרשימות מאוד”.

עוד נקודה שפרופ’ פופובצר מבקש להתייחס אליה היא השכיחות הרבה של סוג סרטן זה בקרב בני הגיל השלישי, מה שמשליך על האחריות של הילדים והנכדים, הדור הצעיר בבית, שעליהם לגלות ערנות לתסמינים ואינדיקציות מחשידות ולעודד את ההורים והסבים להיבדק בהקדם האפשרי בכדי שיתאפשר לתת מענה כנדרש במקרה הצורך.