היועמ”שית קוברת את חוק הגיוס – השרים הצביעו נגד עמדתה

אריה ריבקינד
|
ח' אייר התשפ"ד / 16.05.2024 11:45
היועמ”שית התנגדה למהלך של נתניהו לקדם את חוק הגיוס שהגיש השר בני גנץ בממשלה הקודמת: “מתעלם מהצרכים הדחופים והמציאות שהשתנתה ” • השר יריב לוין תקף: “אתם עושים הכל הפוך. באופן תקדימי שלא היה כמוהו אף פעם. ולמה אתם עושים את זה? כולנו מבינים”

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (חמישי) פה אחד את החלת דין הרציפות על חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בממשלה הקודמת.

משה ביטון ‘שיחק’ אותה. רוצה גם מסלול להצלחה? • כך מצטרפים

זאת, בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי לממשלה שקבעה כי יש מניעה משפטית בכך מפני שצריך קודם לקבל תשתית עובדתית מעודכנת, ועמדה מעודכנת של מערכת הביטחון.

השרים החרדים נעדרו מהדיון.

בחוות הדעת שנכתבה על ידי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו”ד גיל לימון, נטען כי קיימת מניעה משפטית לקדם את חוק הגיוס שאושר בממשלה הקודמת – שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט אתמול לקדם.

“ההצעה מתעלמת מהצרכים החדשים והדחופים של צה”ל, נעדרת תשתית עובדתית ומתעלמת מעמדת שר הביטחון”, נכתב.

בעמדה שגיבש המשנה ליועמ״שית לימון נכתב, כי מטרת כינוס וועדת השרים דווקא היום היא בשל ההליך המשפטי בבג”ץ ולא נעשה הליך סגור לאישור וקידום ההצעה.

בהודעה שיצאה מטעם הייעוץ המשפטי לממשלה נאמר: “בחוות הדעת הובהר, כי בעת האחרונה נעשים ניסיונות לקדם הסדר גיוס במנותק מצה״ל וממערכת הביטחון, ובלי נתונים רלוונטיים ועדכניים. עוד נאמר, כי המציאות עימה מתמודדים המדינה וצה”ל בעת הנוכחית שונה בתכלית מזו שהתקיימה בעת גיבוש הצעת החוק הקודמת, שמנסים לקדם כעת, לרבות לחימה פעילה ועצימה במספר זירות בו זמנית. הסדר גיוס אינו יכול להתקבל בהתעלם מצרכי הבטחון, ממערכת הביטחון מהשלכותיו הכלכליות והשלכותיו על הציבור”.

לפי ‘כאן חדשות’, השר קרעי  אמר בתגובה: “יש בעיה אחת שהחוק לא נותן לה מענה, איך להפיל את הממשלה”.

שר המשפטים לוין זעם על גיל לימון בוועדת השרים: “מתי הייתה דרישה כזו באשר להחלת דין רציפות במקרים אחרים? מתי? היה פעם דבר כזה?”.

גיל לימון השיב: “יש פה שינוי כל כך דרמטי. זה חריג”.

לוין החריף את הטון: “אתם עושים הכל הפוך. באופן תקדימי שלא היה כמוהו אף פעם. בדבר שסותר את כל העקרונות של הליך הרציפות. ולמה אתם עושים את זה? כולנו מבינים. בגלל ששר הביטחון לשעבר בני גנץ שהביא את ההצעה מתנגד לה היום”.