לפיד מסית: לא נסכים שהחרדים ימשיכו לצעוק ‘נמות ולא נתגייס’

יו"ר המחנה הממלכתי תקף בחריפות את כוונת נתניהו לקדם את חוק הגיוס שהוא עצמו הגיש בממשלה הקודמת - וטען: "זה התרגיל הפוליטי הכי עלוב ומביש" • פרשן פוליטי: לפיד לא מצליח לבלוט תקשורתית או להוביל סדר יום ציבורי - אז הוא צועק ומשקר"
אריה ריבקינד
ז' אייר התשפ"ד / 15.05.2024 18:08

לאחר הודעת לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו על התכנית לקדום את חוק הגיוס שהגיש השר בני גנץ בממשלה הקודמת – ממשלת השינוי של לפיד-בנט – באופוזיציה  עלו למתקפה ומתחו ביקורת על המהלך.

ראש האופוזיציה, ח”כ יאיר לפיד, תקף את נתניהו והשתלח בחרדים: “התרגיל של נתניהו היום, זה התרגיל הפוליטי הכי עלוב ומביש, בזמן מלחמה, בזמן שכל יום נהרגים חיילים. האופוזיציה תתנגד לו בכל הכוח. נתניהו ממשיך להתנהג כאילו ה-7 לאוקטובר לא היה. ה-7 לאוקטובר היה. במשמרת שלו, באשמתו הישירה. התרגילים האלה צריכים להפסק, החרדים צריכים להתגייס.

“לא תהיה אפליה בין דם לדם. לא נסכים שהחרדים ימשיכו לצעוק ‘נמות ולא נתגייס’, והילדים שלנו ימשיכו למות כי הם כן התגייסו. לא יהיה ביחד ננצח, אם לא ביחד נתגייס”.

איש התקשורת יקי אדמקר מוואלה תקף את יו”ר יש עתיד: “יאיר לפיד הוא האחרון מבין ראשי סיעות האופוזיציה – למעט הערבים, שהגיב על המהלך של נתניהו סביב סוגיית הגיוס. גם כראש אופוזיציה לפיד לא מצליח לבלוט תקשורתית או להוביל סדר יום ציבורי. לרוב נגרר ולעתים גם מופיע אחרון לקרב.

“אז מה עושים? צועקים. וכשזה לא עוזר ואף אחד לא מקשיב? צועקים ומשקרים. הסיסמה ‘נמות ולא נתגייס’ שלפיד מדביק ל’חרדים’ היא של קבוצה קיצונית, שולית שמהווה אחוז קטן מאוד מהחרדים. יש מחלוקת עמוקה בחברה הישראלית סביב הגיוס אבל הדרך של לפיד ‘לפתור’ אותה הוכחה עד כה ככישלון מוחלט. אולי הגיע הזמן לשנות דיסקט”.

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הגיב: “ראש הממשלה, מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם. חוק הגישור הזמני שהוגש ואותו אתה מבקש להעביר עכשיו – לא היה מספק אז, ואינו רלבנטי היום במציאות שאחרי ה-7.10.

“תם זמן הדיבורים – זה הזמן למעשים. מצפים מכל ראשי המפלגות החרדיות, הרבנים ומנהיגי הדור לתמוך בקולם בשירות לציבור החרדי, כפי שטוען ראש הממשלה בהודעתו.״

יו”ר ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, צייץ בתגובה: “כולם חייבים להבין שהנסיבות השתנו מקצה לקצה. מדינת ישראל נמצאת תחת אש מצפון, מדרום, ממזרח ומאיראן. כל המצב הזה מחייב חוק גיוס חובה לכולם. כל צעיר וצעירה בני 18 – יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי או צ׳רקסי חייבים להתייצב לשירות צבאי או אזרחי”.

ח”כ גדעון סער הצטרף: “אין לנו שום כוונה לעזור לנתניהו בתרגילים פוליטיים כדי לפתור את הבעיות שלו עם המפלגות החרדיות ולכן נצביע נגד חוק הגיוס בכנסת. מדינת ישראל בעת הזאת צריכה פתרון אמיתי לצרכי צה״ל ולשוויון בנטל ולא תרגילים פוליטיים. הגיע הזמן לפתרון בעיות אמיתיות של המדינה והחברה בישראל”.

גם בליכוד השמיעו קולות ביקורת. ח”כ טלי גוטליב מהליכוד יצאה נגד החוק: “עם כל הכבוד להצעת רה”מ לקדם את חוק הגיוס של גנץ שעבר בקריאה ראשונה, אנחנו אחרי תופת אוקטובר ולא יכולים להסתפק עוד ביעדי גיוס במספרים כה נמוכים בחברה החרדית. צמרת צה”ל שהייתה מעורבת בניסוח החוק זו אותה צמרת שפעלה שנים להקטנת כוח האדם בצה”ל לכדי צבא קטן וחכם.

”אנחנו חייבים צבא אדיר, חזק וחכם”, הוסיפה גוטליב. ”כולנו ניכנס תחת האלונקה. מלחמת הקיום המורכבת בה אנו נתונים מחייבת את גיוסם של החרדים כולם ואגב גם של אזרחים רבים שמשתמטים משירות צבאי. מי שעוזב לימודי תורה ויוצא לעבוד בוודאי יכול לקיים את המצווה החשובה ביותר והיא לשמור ולהגן על נחלת אבותינו”.

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר מהציונות הדתית, שבעבר איים להתנגד לחוק גיוס שתכננו החרדים – תמך בראש הממשלה: “חוק הגיוס שיובא מחר לאישור בפניי ועדת השרים, הוא חוק טוב ונכון. לחוק ידרשו התאמות ותיקונים בהתאם לרוח התקופה, אך יש בו יעדי גיוס ממשיים לצד סנקציות כלכליות. גיל הפטור יהיה 23 ולא 21, כפי שמופיע בהוראת השעה בחוק. החוק כזכור הוא תוצאה של עבודת מטה ארוכה של משרד הביטחון.

“אני קורא לשר גנץ שברך על העברת החוק, עת שכיהן כשר הביטחון בממשלה הקודמת, כמו גם לחבריי מהמפלגות החרדים לתמוך בחוק. גיוסם של אחינו החרדים נדרש בעת הזאת ביתר שאת ולכך נמשיך לפעול”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות