נתניהו מקדם חוק גיוס שגנץ אישר בממשלת בנט-לפיד

חוק הגיוס שיובא לוועדת שרים לחקיקה הוכן על ידי מערכת הביטחון אחרי עבודת מטה יסודית - והגש על ידי גנץ כשכיהן כשר הבטחון בממשלת בנט-לפיד • נתניהו קרא לכל הסיעות שתמכו בהצעה בכנסת הקודמת להצטרף • גנץ מתנער: "החוק אינו רלבנטי היום במציאות שאחרי ה-7.10"
יוני גרין
ז' אייר התשפ"ד / 15.05.2024 14:06

תרגיל לגנץ ובג”ץ: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בצהרים (רביעי) כי החליט לקדם את חוק הגיוס שהגיש השר בני גנץ בממשלה הקודמת – ממשלת השינוי של לפיד-בנט.

מדובר בחוק שהוכן על ידי מערכת הביטחון אחרי עבודת מטה יסודית והגש על ידי גנץ בעת שכיהן כשר הביטחון.

החוק אף עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת.

נתניהו הנחה להביא מחר לוועדת שרים לחקיקה את החלת דין הרציפות על הצעת החוק.

בלשכת נתניהו הודיעו על קידום החוק: “כדי לגשר על המחלוקות ולהביא להסכמה רחבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת. החוק הוכן על ידי מערכת הביטחון אחרי עבודת מטה יסודית והגש על ידי שר הביטחון דאז בני גנץ.

“ראש הממשלה נתניהו הנחה להביא מחר לוועדת שרים לחקיקה את החלת דין הרציפות על הצעת חוק זו”.

בלשכה הוסיפו: “ראש הממשלה קורא לכל הסיעות שתמכו בהצעה בכנסת הקודמת להצטרף להצעה”.

נתניהו מקווה שהשרים בני גנץ ויואב גלנט יתמכו בחוק שעבר אישור של מערכת הביטחון ושל גנץ בעצמו – וכך  יצלח את העתירות לבג”ץ בנושא חוק הגיוס.

לאחר אישור החוק בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת אמר גנץ: “עברנו כעת במליאה את חוק הגיוס בקריאה ראשונה – צעד ראשון בדרך למתווה השירות הכולל שבכוונתי לקדם, שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל עשורים קדימה. נמשיך לפעול למען שמירה על ביטחונה של ישראל וחוסנה”.

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הגיב: “ראש הממשלה, מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה.

“מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם. חוק הגישור הזמני שהוגש ואותו אתה מבקש להעביר עכשיו – לא היה מספק אז, ואינו רלבנטי היום במציאות שאחרי ה-7.10.

“תם זמן הדיבורים – זה הזמן למעשים. מצפים מכל ראשי המפלגות החרדיות, הרבנים ומנהיגי הדור לתמוך בקולם בשירות לציבור החרדי, כפי שטוען ראש הממשלה בהודעתו”.

מי שהיה הראשון להצהיר כי יתנגד לחוק, הוא יו”ר ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן, שצייץ: “כולם חייבים להבין שהנסיבות השתנו מקצה לקצה. מדינת ישראל נמצאת תחת אש מצפון, מדרום, ממזרח ומאיראן. כל המצב הזה מחייב חוק גיוס חובה לכולם. כל צעיר וצעירה בני 18 – יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי או צ׳רקסי חייבים להתייצב לשירות צבאי או אזרחי”.

הפרשן הפוליטי עמית סגל ציטט גורמים חרדיים בכירים שאומרו: לא היינו חלק מהעניין, זה מהלך של נתניהו ומזכיר הממשלה פוקס. מועצות גדולי התורה יתכנסו ויחליטו.

איש התקשורת יאיר שרקי כתב: “שליפת הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת היא מהלך פוליטי מבריק של נתניהו שחושף את האמת הפשוטה, שח״כים חרדים גם הודו בה בשיחות סגורות – מה שהחרדים היו צריכים זה שחוק הגיוס יעבור כשהם באופוזיציה. הם צעקו נגד הממשלה הקודמת וקיוו בכל ליבם שהיא תפתור את הבעיה. השאלה אם עכשיו יתמכו פומבית באותו נוסח או יתנו למפלגות האחרות להעביר אותו בשבילם בזמן שהם יזעקו געוואלד.

“אגב, החוק ההוא היה מבחינת גנץ רק נוסח זמני כפשרה עם לפיד למשך שנה, עד שיחוקקו את מתווה השירות של גנץ. לכן ממש לא בטוח שיזרום עם זה”.

מיכאל שמש, הכתב הפוליטי של ‘כאן חדשות’: משמעות התרגיל ברורה – הקואליציה הרימה ידיים מלנסות ולגבש נוסח מוסכם שיאושר בשלוש קריאות. החרדים (עדיין) מתנגדים להצעה המוצעת אבל הסכימו למהלך כדי לשמור על הישיבות בטווח המיידי וכדי למנוע התפרקות של הממשלה בטווח המידי. ומה יהיה מחר? אין לדעת.

גם ח”כ אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי הכינה את ארסנל התירוצים: “לא טריק פוליטי ‘מבריק’ של ראש הממשלה ולא כלום. להיפך. רק ראש ממשלה חסר מוסר כמו שלנו יכול, דקה אחרי יום זכרון כל כך קשה, לקדם “תרגיל” כל כך עלוב ושקוף, על חשבון אזרחי ישראל. פשוט. מה שהיה נכון לפני השבעה באוקטובר, לא נכון היום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות