תביעה של 140 אלף ש”ח נגד אל על: בגלל עיכוב לא סיפקו לנו אוכל כשר

שבעה נוסעים טוענים כי לפי תצהיר שהגישה, אל על סבורה שהיא לא חייבת לספק אוכל כשר לנוסעיה במקרה של עיכוב בטיסה - מכיוון שכך כתוב בחוק שירותי התעופה • אחד התובעים: "הפרשנות של אל על לגבי האוכל מעוררת תמיהה. אם הטיסה הייתה נוחתת בפסח, היה ניתן לתת לנו לחם?"
חרדים 10
ל' ניסן התשפ"ד / 07.05.2024 21:37

רבים מהנוסעים שטסים עם אל על עושים זאת מטעמי כשרות. אולם, מסתבר, כי חברת התעופה סבורה שהיא אינה מחויבת לספק לנוסעים אוכל כשר במקרה של עיכוב בטיסה והעברתם לטיסה חלופית – וזאת במסגרת חוק שירותי התעופה, שאינו מחייב אותה לספק מזון ומשקאות כשרים.

לפי דיווח של אבי כהן ב’ישראל היום’, הטענה הזו עלתה מתצהיר שהוגש לאחרונה לבית המשפט, אשר נחתם על ידי נציג מחלקת קשרי הלקוחות באל על, במסגרת תביעה לפיצויים שמנהלות מספר משפחות נגד החברה – בשל עיכוב בטיסה.

הסיפור התרחש לפני כשנה וחצי: משפחת פוזנר ומשפחת בן סעדון היו אמורות לשוב לישראל מחופשה בבלגיה בטיסה ישירה, שהייתה אמורה לנחות בארץ בליל שישי. לטענתן, הטיסה נחתה באופן בלתי מתוכנן בפרנקפורט שבגרמניה, כאשר במהלך השהות שם הושארו הנוסעים בנמל התעופה על מיטות בד במסדרון, מבלי שסופק להם מלון, ללא אוכל ושתייה ומבלי שסודרה להם טיסה חלופית.

לפי ‘ישראל היום’, התובעים טוענים עוד, כי “הופקרו” בנמל התעופה מבלי שאף נציג של ‘אל על’ ניגש אליהם.

באמצעות עו”ד גלעד לסר, טענו שתי המשפחות כי הם אנשים דתיים, שבחרו לטוס בטיסה ישירה של אל על מתוך הנחה שיסופק להם אוכל כשר וכי הטיסה תגיע כמתוכנן לארץ לפני כניסת השבת.

לאחר עיכובים רבים, סודרה לנוסעים טיסה חלופית בחברת לופטהנזה הגרמנית – שאינה מגישה אוכל כשר, אלא אם הדבר מוסדר מבעוד מועד – והטיסה נחתה בסופו של דבר בישראל ביום שישי בשעה 15:30, באיחור של כ-15 שעות, ללא הכבודה, כך שהנוסעים נאלצו להסתדר ללא עגלת ילדים וציוד אחר שנשאר מאחור.

התובעים, שדורשים מאל על פיצויים בסך 140 אלף שקלים לפי חישוב של 20 אלף שקלים לנוסע, טענו כי במהלך המו”מ עם חברת התעופה, טרם הגשת התביעה, נאמר להם באופן מפתיע כי אל על “כלל אינה מחויבת על פי חוק לספק לנוסעיה אוכל כשר”.

לטענתם, אל על מציגה לנוסעיה מצג שווא לפיה האוכל בטיסות כשר. “ככל שאל על מבקשת להתנער ממצג זה, מוטב שתעשה זאת בגלוי למען יידעו נוסעיה שהנתבעת לא רואה את עצמה מחויבת לספק להם מזון כשר”, נכתב בתביעה.

התובעים טוענים גם, כי בעבר נקבע בהליכים משפטיים כי אספקת מזון לא כשר מהווה פגיעה באוטונומיה, ובית המשפט אף פסק פיצויים בגין אי-עמידה בהתחייבות לספק מזון כשר.

בכתב ההגנה שלה, ציינה חברת אל על כי לתובעים אין כלל עילת תביעה כנגדה או זכאות לקבלת פיצוי כלשהו, וזאת בהתאם להוראות חוק שירותי תעופה. לדברי החברה, הטיסה המריאה מבריסל ללא עיכובים מיוחדים, כאשר במהלך ההמראה התרחש אירוע חריג שהתבטא בניצוצות אש ויציאת עשן, שבעקבותיו הוחלט לבצע נחיתת חירום בנמל תעופה קרוב.

בחברה טוענים, כי סיפקה שירותי סיוע ואת כל המידע הרלוונטי הנדרש בהתאם לחוק ולנסיבות, וכי התובעים בחרו לקבל טיסה חלופית על פני החזר כספי.

עו”ד ד”ר אסף פוזנר, שהוא גם אחד התובעים, אמר ל’ישראל היום’: “החוק קובע שכאשר יש עיכוב, צריכים לתת לנוסעים מזון ושתייה, אך אל על נתפסת בזה שלא כתוב שצריך לתת אוכל כשר.

“במילים אחרות, לעמדת אל על, אם הטיסה הייתה נוחתת בפרנקפורט בפסח, היה ניתן לתת לנו לחם והיה ניתן לתת ליהודים ולמוסלמים בשר חזיר. הפרשנות של אל על לגבי האוכל מעוררת תמיהה – האם היא סבורה גם שניתן לומר ליהודים שומרי מצוות, שנותנים להם טיסה חלופית בשבת, ואם הם לא נוסעים, זו בעיה שלהם?”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות