הגיע הזמן ללמוד לקח: בראייה לאחור אנחנו רואים את התוצאות המרות

איך שומרים על האחדות גם כשמתפתחים חילוקי דעות, וגם כשהזולת עושה דברים שאתה משוכנע כי הם מוטעים?
הרב מנחם ברוד
כ"ה ניסן התשפ"ד / 03.05.2024 02:43

התודעה ההיסטורית של העם היהודי מדגישה את הסכנה הטמונה במחלוקת, פירוד לבבות ושנאת חינם. בלהט העימותים אין נותנים כל-כך את הדעת למחיר הכבד שכולנו עלולים לשלם על כך. אבל בראייה לאחור אנחנו רואים את התוצאות המרות.

חורבן בית המקדש השני והגלות מארצנו באו בשל שנאת חינם. גם האסון הכבד שאירע בימי ספירת העומר, עם מותם של עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא, נבע מכך “שלא נהגו כבוד זה בזה”.

זו הייתה מכה קשה ביותר, כאשר עמנו איבד בפרק זמן קצר את כל שדרת ההנהגה הרוחנית שלו, עד שהגמרא מגדירה את המצב במילים “והיה העולם שומם”.

הדבק הפנימי

הכול מסכימים כי שנאת חינם היא מידה מגונה וכי חשוב שתשכון בתוכנו אהבת ישראל. האתגר הגדול הוא לזכור זאת גם כשמתפתחים חילוקי דעות, וכאשר הזולת עושה דברים שאתה משוכנע כי הם מוטעים.

סודה של אהבת ישראל הוא בביסוס המכנה המשותף, המאחד את כולנו והחזק מכל ההבדלים שיכולים לצוץ בינינו. משפחה שהדבק הפנימי בתוכה חזק ואיתן, יכולה לסבול גם חילוקי דעות קשים. בני המשפחה יכולים להתווכח בחריפות זה עם זה, אבל תמיד הם חשים כי הם בני משפחה אחת. לעומת זה, אם הלכידות המשפחתית נפגעת, דיי בעימות קטן כדי להצית תבערה גדולה.

אף אנו, בני העם היהודי, שייכים למשפחה אחת. הבסיס המאחד את כולנו הוא עובדת היותנו יהודים. אם נבין שהדבק המלכד את כל בני העם היהודי חזק מן המפריד, נישאר עם אחד ומאוחד על אף ההבדלים.

עובדת היותנו בני עם אחד אינה מותנית באמונות, בהשקפות עולם, במעשים ובהתנהגויות. את הביטוי “הוא לא יהודי בשבילי” צריך להוציא אל מחוץ לתחום. יהודי הוא יהודי, ושום דבר אינו יכול לשנות זאת.

אתה יהודי לא בגלל מה שאתה מאמין, חושב, מדבר או עושה. אתה יהודי מפני שבעצם מהותך אתה יהודי. זו המהות העמוקה שלך, וממנה לעולם לא תוכל לברוח.

אי-אפשר להינתק

התורה קובעת כי יהודי אינו יכול להינתק מיהדותו, כשם שאדם אינו יכול לחדול מלהיות אדם. גם יהודי שפורק מעליו עול תורה ומצוות נשאר מחובר בטבורו לברית הנצחית שכרת הקב”ה עם העם היהודי במעמד הר סיני. דווקא משום כך התורה קוראת לו לשוב אליה.

זה הבסיס המלכד את כולנו, את כל בני העם היהודי. אנחנו יכולים לריב ולהתווכח, להיאבק ולהילחם – ועדיין נישאר יהודים, אחים. גם אם איננו יכולים להגיע להסכמה ולהבנה, ואפילו אם כל אחד חושב על זולתו את הדברים הקשים ביותר, בכל-זאת יהודים אנחנו. הכרה זו היא סוד כוחנו, והיא המאפשרת לנו לאהוב כל יהודי כאח. כי באמת אחים אנחנו.

ראינו כי אויבינו אינם מבדילים בין יהודי למשנהו, כי בעבורם כולנו יהודים. גם בעבורנו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות