מזכיר הממשלה לעליון: היועמ”שית מנסה להחליף את ממשלת ישראל

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, שיגר מכתב לבג"ץ על חוק הגיוס, בו תקף בחריפות את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה • "הייעוץ המשפטי מבצע הפיכה חסרת כל בסיס כשהיועצת המשפטית מחליפה את ממשלת ישראל ומפרידה בין הממשלה לבין גופי הביצוע שלה"
חרדים 10
כ"ד ניסן התשפ"ד / 02.05.2024 18:08

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, שיגר היום (חמישי) מכתב דחוף לבג”ץ, בו תקף בחריפות את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה – על רקע ההחלטה לאפשר לממשלה ייצוג משפטי נפרד בבג”ץ הגיוס – אך לדרוש שהמשרדים השונים יכפיפו עצמם לחוות דעתה.

“יש ניסיון חסר תקדים של היעוץ המשפטי לממשלה להחליף את ממשלת ישראל ולייצר מבנה שלטוני שבו גופי הביצוע כפופים ליועמ”שית במקום לממשלה – שהיא הרשות המבצעת של המדינה”, טען פוקס.

הוא הוסיף: “אין כל קשר בין הסוגיה של חובת הממשלה להתייחס לעמדת היועמ”שית בשאלות משפטיות בלבד לבין ניסיון הייעוץ המשפטי לממשלה להחליף את הממשלה.

“לצערו של הח”מ באופן כללי ובסוגיית חוק הגיוס הייעוץ המשפטי לממשלה פועל בצורה לעומתית לממשלה וזאת בעיצומה של מלחמה כאשר ההתנהלות זו נמשכת חודשים ארוכים”.

פוקס האשים את הייעוץ המשפטי לממשלה בכך שגורמים, לטענתו, לעיכוב בהשלמת מתווה הגיוס, בטענה שאין תמיכה להחלטת הממשלה מטעם משרד הביטחון. פוקס טען כי  “התנהלות זו הגיעה לשיאה כשהייעוץ המשפטי מבצע הפיכה חסרת כל בסיס כשהיועצת המשפטית מחליפה את ממשלת ישראל ומפרידה בין הממשלה לבין גופי הביצוע שלה”.

האשמותיו של פוקס מגיעות בתגובה למכתב החריף שנשלח לו אתמול מטעם היועצת המשפטית, בו טענה כי הממשלה ממשיכה לקדם את הרפורמה המשפטית במסגרת התנהלותה בסוגיית הגיוס. “התנהלות הממשלה בעניין גיוס בני הישיבות היא חלק ממה שכונה ‘הרפורמה המשפטית’ והמשך הניסיון להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה, לעקוף אותו ולפגוע באפשרותו לשמור על אינטרס הציבור ושלטון החוק”.

השר בני גנץ גיבה את היועצת המשפטית לממשלה: “מזכיר הממשלה בוודאי יודע, שבמדינת ישראל גם הממשלה אינה מעל החוק, ולא תהיה. מגבה את היועצת המשפטית לממשלה ובטוח שבית המשפט לא יקבל את העמדה שמוביל ראש הממשלה בחוסר אחריות לאומי. כל זאת מתוך צורך פוליטי להביא חוק השתמטות שיפגע בביטחון המדינה ובחוסנה בזמן לחימה”.

בסוף חודש מארס, בג”ץ פרסם צו ביניים להפסקת התקציבים עבור בני ישיבות החייבים בגיוס לצה”ל ושלא התגייסו. הרכב מורחב צפוי לדון בסוגייה במהלך החודש הנוכחי.

בצו נכתב: “נאסר על המשיבים לבצע העברות כספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או דחייה משירות צבאי, ולא התגייסו מאז חודש יולי 2023 מכוח החלטת ממשלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות