נתניהו לבלינקן: “לא אקבל עסקה שתכלול את סיום המלחמה”

מזכיר המדינה האמריקני נפגש עם ראש הממשלה ואמר לו כי בשלב זה הממשל מתנגד למבצע ברפיח • נתניהו: "המבצע ברפיח אינו מותנה בכלום"
אריה ריבקינד
כ"ג ניסן התשפ"ד / 01.05.2024 16:40

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש היום (רביעי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודן עימו, בארבע עיניים,  על מגעים לעסקה לשחרור חטופים ולפעולה אפשרית של כוחות צה”ל  ברפיח.

במהלך הפגישה אמר נתניהו לבלינקן: “אם חמאס לא יסכים להצעה החדשה, לא תהיה עסקה, וישראל תחל במבצע ברפיח. לא נסכים לעסקה שכוללת את סיום המלחמה”.

נתניהו הציג את מרחב הגמישות שנתן לצוות המשא ומתן בעסקה ואמר שישראל “כבר הלכה כברת דרך”.

הוא הוסיף: “ישראל תהיה מוכנה להמתין עם רפיח אבל לא לבטל כליל”.

נתניהו הסביר, כי חשוב שלא לשחוק את ההישגים ברצועת עזה במתן מעבר חופשי לצפון הרצועה שמאפשר מעבר מחבלים.

מאוחר יותר נמסר מלשכת ראש הממשלה, כי נתניהו הבהיר לבלינקן שהוא “לא יקבל עסקה הכוללת הסכמה לסיום המלחמה ברצועה”. בנוסף, נתניהו אמר כי ישראל רואה חשיבות במבצע ברפיח: “המבצע ברפיח אינו מותנה בכלום – ראש הממשלה נתניהו הבהיר זאת למזכיר בלינקן”.

דובר המחלקה המדינית של ארה”ב מסר כי בפגישתם של השניים המזכיר דן בשיפור באספקת הסיוע ההומניטרי לעזה. בלינקן אישר מחדש את המחויבות של ארה”ב לביטחון ישראל. הוא גם דן בצורך להימנע מהרחבה נוספת של הסכסוך ועדכן את ראש הממשלה במאמצים המתמשכים להבטיח שלום בר קיימא באזור.

בלינקן, מצדו,  חזר על עמדתה הברורה של ארצות הברית, המתנגדת  למבצע ברפיח ללא תוכנית ברת יישום להגנה על האוכלוסייה האזרחית ופינוי של אזרחים. הוא ציין כי אומנם חל שיפור באספקת הסיוע שמועבר לעזה, אך ישראל צריכה לעשות “יותר”.

בלינקן נפגש גם עם יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד – שאמר לו כי הוא תומך בעסקה המופקרת: “אין לנתניהו שום תירוץ פוליטי לא ללכת לעסקה להחזרת החטופים. יש לו רוב בעם, יש לו רוב בכנסת ואם צריך אדאג שיהיה לו רוב בממשלה. חייבים להחזיר אותם הביתה. כל שעה קריטית”.

בפגישה עם הנשיא יצחק הרצוג, אמר שר החוץ האמריקני: “הסיבה היחידה שעסקה לא תושג, היא בגלל חמאס”. לדבריו, “יש הצעה על השולחן, וכפי שאמרנו, בלי עיכובים, בלי תירוצים, עכשיו זה הזמן. הזמן עבר מזמן להחזיר את החטופים הביתה למשפחותיהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות