פרופ’ בנימין אנגלמן ז”ל, אביו של מבקר המדינה, נפטר בגיל 93

פרופ' בנימין אנגלמן ז"ל, ששימש כפרופ' לפיזיקה תיאורטית, שרד את השואה כילד בן 13 ב'בית הזכוכית' בהונגריה • בין היתר, כיהן כחבר סגל בטכניון, לימד ב-MIT, ושימש כחוקר במרכז למחקר גרעיני בנחל שורק במשך עשרות שנים
יוסף גרינבוים
ט"ז ניסן התשפ"ד / 24.04.2024 14:44

פרופ’ בנימין (רוברט) אנגלמן ז”ל, אביו של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, ששימש כפרופ’ לפיזיקה תיאורטית ושרד את השואה כילד בן 13 ב’בית הזכוכית’ בהונגריה הלך לעולמו בגיל 93. ההלוויה התקיימה אמש.

לאחר השואה השלים באימפריאל קולג’ בלונדון את שלושת תאריו.

אנגלמן עלה לארץ בשלהי שנות החמישים – כיהן כחבר סגל בטכניון, לימד ב-MIT, הוביל את תוכנית הלימודים לתואר שני באוניברסיטת תל אביב ושימש כחוקר במרכז למחקר גרעיני בנחל שורק במשך עשרות שנים.

בנוסף, זכה לפרסם קרוב ל-300 מאמרים מדעיים.

את מאמריו המדעיים האחרונים פרסם בחודשים האחרונים, ככותב יחיד בכתבי עת מדעיים מובילים בעולם. לצד זאת, תרם במחקריו לביטחון ישראל.

בעבר שחזר את סיפור הצלתו מהשואה בבית הזכוכית שבהונגריה: “אמי הציעה שננסה למצוא מקלט ב’בית הזכוכית’ – בניין בן שלוש קומות עם חצר, שקיבל מעמד של נציגות שווייצרית ולכן היה בטוח ליושבים בו. כ-4,000 יהודים כבר מצאו בו מחסה.

“כשהגענו אל ‘בית הזכוכית’, ראינו מאות יהודים אומללים נדחקים אל הכניסה בתקווה להיכנס פנימה ולהציל את נפשותיהם. ובדיוק אז הייתה הפצצה אווירית מסיבית. ההמון ברח והתפזר, ואנחנו נשארנו לבדנו בשער. הודות להתערבותו של ינו רנקל, אחד ממנהיגי תנועת ‘המזרחי’ בהונגריה ואביו של חברי לכיתה, הצלחנו להיכנס פנימה”.

הוא הוסיף וסיפר: “ב’בית הזכוכית’ שהינו כשבועיים שעברו עלינו בפחד ובאימה. בבוקר ה-18 בינואר, הופיע בפתח הבית חייל רוסי. הסיוט הסתיים. ניצלנו. במשך חודשים רבים ציפתה אמי לראות אם אבי יהיה בזרם השבים ממחנות הריכוז. אבל לשווא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות