יום כיפור: להתפלל בקיבוץ עם הגבעטרון

איך יכולת לעזוב את 'העצמה של ישיבה', ועוד ישיבת 'חברון' על כל בוגריה, ולהגיע לקיבוץ המנוער מכל לחלוחית של תורה, ליישוב שהבוגרים המפורסמים ביותר שיצאו ממנו, הם להקת הגבעטרון?
אליעזר היון
י"ד תשרי התשע"ה / 08.10.2014 16:40

19 שנים התפללתי ביום כיפור בישיבות הגדולות, חברון גבעת מרדכי, ועטרת ישראל. 9 בראשונה, 10 בשנייה. 19 שנים עם הנוסח של רבי שלום זצ”ל, עם ה’ויאתיו’ של אלפי הצוערים, וה’נתנה תוקף’ של האברכים.

לא עוד.

השנה מצאתי את עצמי אוכל את סעודה המפסקת בחדר האוכל של קיבוץ גבע של התק”ם, בלווית עשרה מחברי – מתנדבי ארגון איילת השחר של הרב המופלא שלמה רענן. הגענו כדי לארגן את תפילות החג לאנשים שהפעם האחרונה שהם ראו בית כנסת, היתה בדיוק לפני 365 ימים, ביום כיפור. לצידנו ישבה קבוצה של קיבוצניקים שסעדו גם כן, והם הסבירו לנו, כי סעודה זו נועדה למי שצם ביום כיפור. שאר החברים יגיעו מחר בבוקר לחדר האוכל כרגיל.

משם פנינו ל’בית הכנסת’, כשאנו מצויידים בעשרות מחזורים, כיפות לבנות, וספר תורה. ידידי, הרב רייך, הסביר במילים פשוטות, מה היא תפילת כל נדרי, ומדוע אנו מברכים ‘שהחיינו’, והרב רענן הסביר לאנשים שחלקם אפילו לא מסוגלים לבטא נכון את הטקסט שבמחזור, מדוע כיפור הוא היום השמח בשנה.

איך יכולת לעזוב את ‘העצמה של ישיבה’, ועוד ישיבת ‘חברון’ על כל בוגריה, ולהגיע אל קיבוץ המנוער מכל לחלוחית של תורה, ליישוב שהבוגרים המפורסמים ביותר יצאו ממנו, הם להקת הגבעטרון? היתה התגובה הרווחת של מי ששמע לראשונה על החוויה הבלתי שגרתית שלי.

אז יום כיפור וקיבוץ? הילכו שניהם יחדיו? כן.

לראות את האשה הבלתי דתייה מעברו השני של השולחן, שלא פסקה מלדמוע כל התפילות ואז ב’לשנה הבאה בירושלים הבנויה’ התחבקה עם חברתה באושר, לנגן את ‘ונתנה תוקף’ של הגבעתרון בלחן המפורסם של יאיר רוזנבלום [אחרי נפילת החברים במלחמת יום כיפור] ולראות את כל הגברים הקשוחים של המקום שרים בחרדת קודש –  פעמיים – במוסף, ושוב באמצע נעילה – למי שהחמיץ את התפילה בבוקר, כמו גם לשבת עם הרב רייך והרב רענן בליל יום כיפור ולנסות להבין בצוותא עם האגרונום ואיש הביטחון של המושב כיצד הצליח יונה להירדם בירכתי האנייה כאשר אפוקליפסה משתוללת בחוץ, ולשמוע את ‘האבינו מלכנו’ המבולבל של חלק מהחברים בתום תפילת הנעילה

אלו מחזות שישארו בי

מיום כיפורים זה, עד יום כיפורים הבא עלינו לטובה.

 כיפור גבע

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    טוב שהתעוררת, חמוד. מודה אני לפניך...
    09/10/2014 21:42
    בוקר טוב!
  1. מה שחסידי חבד עושים במסירות כבר למעלה מיובל, בעוד אתם, מתנשאי הגבעה דוחים בשאט נפש (אם להתבטא בעדינות) הבנתם סופסוף שזהו הנכון והאמיתי.
    קדימה, נטילת ידים!

    • ש.   12/10/2014 19:39

      כל הכבוד אליעזר ידידי! קדימה!
      כבר ראית שהיהודים (אתה כבר יודע שגם קיבוצניקים שמוצניקים בלע”ז הם יהודים) רוצים להתקרב לבורא, לקיים מצוות, צמאים לשמוע את דבר ה’
      ועכשיו טול ארבעת המינים (כולל האתרוג המהודר) וצא לרחובות לזכות יהודים, סע לקיבוץ, תמשיך איתם את הקשר שהתחיל, תוריד ממספר 365 עוד כמה ימים ואולי בהמשך מבצע תפילין….וכו’
      הרי לפני 30 שנה לא היית מוכן לנסוע בכיפור לקיבוץ ולהצעה זו היית מפטיר: נו חב”דניקים במקרה הטוב, אך כשזו הגיע למחנך, העזת, הצטרפת, נדלקת, עכשיו תרים את הכפפה ותייבא מנהג זו למחנך ומגלגלין זכות על ידי זכאי, לא חבל על היהודים שבנתיים יפסידו את כל המצוות כמו הקיבוצניקים שהפסידו הרבה ימי כיפור.
      אליעזר איני כותב ח”ו לקנטר (איני יודע אם מותר מפני קדושת המועד) אני באמת שמח שגילית את העניין ואני חושב שאתה יכול להשפיע הרבה לטובה וחבל על כל יום.

    • אבי   17/10/2014 00:11

      לעבודת ה׳, בעוד שחב״ד מחזקים מצוות מסויימת כפקודת הרבי.
      לכן, התכלית של הארגונים הללו שונה בתכלית.

  2. מה הקשר
    12/10/2014 00:29
    מלכי
  3. למה להפוך כל דבר למחלוקת חסידים ליטאים. יש כאן כתבה מרגשת על יום כיפור עם חילונים, למה להפוך ישר למריבה

  4. ש. גם אתה לוקח את זה
    13/10/2014 03:05
    יעקב
  5. למקום של חסידים וליטאים

    • ש.   13/10/2014 09:52

      לא כל ענין יהודי קשור למפלגתיות.
      הפעילות שחב”ד התחילה הגיע שנים אחרונות לליטאים וחסידות בעלז וקרלין, מעבר לזה אין פעילות בחסידוית אחרות, וכלל לא משנה מי התחיל, המעשה היא העיקר.