הגיוס, כמשל: מי באמת ישלוט השקפתית ב’מועצת’ של ש”ס?

בקרוב מאוד עתיד הראשל"צ הגר"י יוסף לסיים את כהונתו כרב הראשי, ומן הסתם ימונה לנשיא 'המועצת' של ש"ס, בה חברים גם רבני 'מרביצי' • המכתב הנוקב על חוק הגיוס, , שהעמיד את ש"ס במבוכה רבה - הדגים את כאב הראש הצפוי לאריה דרעי • ולא מדובר במחלוקת חד-פעמית
ח' ניסן התשפ"ד / 16.04.2024 15:24

1.

לא קל להיות מצביע ש”ס בימים בהם מנהלים מו”מ על חוק הגיוס.

זה החל בשביעי לאוקטובר. עם ישראל התגייס לצה”ל, עולם התורה התגייס ללמוד תורה. אבל אז החלו לזרום תמונות – ובראשן, עבור המצביע של ש”ס, תמונת ‘הבן של’, יענקי דרעי, שהתגייס ולבש מדים. מסעודה משדרות (מסעודה, כמשל) הבינה שעליה להתקשר לבנה ולהורות לו: ‘רוץ להתגייס’.

ואז הגיעו ראיונות של ח”כים במפלגה  – יעקב מרגי ומשה ארבל – שדיברו על זמנים קשים לעם ישראל, ושגם הציבור החרדי צריך להירתם. כן, הם הדגישו שמי שלומד תורה ימשיך ללמוד. אבל מסעודה הבינה שהעידוד להתגייס נמשך.

עד לפני כ-10 ימים, אז פורסם מכתב של גדולי הרבנים הספרדים, ובהם ממועצת החכמים של ש”ס, ובראשם הגר”מ מאיה, זקן חברי ‘המועצת’.  המכתב היה ברור, חד משמעי: מי שלומד ימשיך ללמוד, אבל גם מי שלא – לא יצטרף לשורות צה”ל, משום שמטרתם “להטמיע ולבולל את הציבור החרדי בתוך תרבות החיים החילונית”.

אם היה במחנה המרכז, אולי גם בשמאל, מי שחלם על פוטש פוליטי בסיועה של ש”ס, שתאפשר מצע פשרני בנושאי דת וגיוס – הוא הבין שטעה.

למען האמת, ה’בום’ האמיתי החל הרבה קודם: בהחלטת היועצת המשפטית לממשלה, שכתבה לשופטי בג”ץ כי לדעתה פג תוקף הלגיטימציה של הדחייה מגיוס. השופטים לקחו את זה צעד קדימה ושללו את תקציבי עולם התורה – לחייבי גיוס בגילאי 18 עד 26 – מיידית.

המהירות בה נשללו התקציבים הייתה בלתי אופיינית לבירוקרטיה במשרדי הממשלה. עכשיו נסו למצוא צעיר חרדי, גם כזה שאינו לומד בישיבה, שיתגייס. לא ‘בן של’, לא נער ברזלים. וכך, הדרך למכתב של ש”ס הייתה קצרה מתמיד.

2.

נעצור רגע ונסביר דבר-מה על מועצת החכמים של ש”ס, כיום.

אם בראשית ימי המפלגה היה זה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל ששלט ב’מועצת’ ביד רמה, והחלטותיו הם שקבעו, כיום המצב הרבה יותר מורכב. אחרי פטירתו, עברה ההנהגה לחכם שלום כהן זצ”ל, שקבע בכל ענייני המפלגה. לזמן קצר עבר השרביט לידי הגר”ש בעדני זצ”ל. ומאז, השתנו הדברים.

בעוד מספר חודשים עתיד הראשון לציון הרב יצחק יוסף לסיים את כהונתו כרב הראשי, ומן הסתם ימונה לכהן כנשיא ‘המועצת’. יש מי שחושש שהראשל”צ מביא אתו מסורת “לקולא”, כבית אבא. יש הטוענים, כי זו הסיבה להצהרתו – שעוררה סערה בתקשורת – לפיה ‘נעזוב את הארץ’ אם יחילו על בני הישיבות חוק גיוס בכפייה.

צריך להבין, שמהרגע שהמדינה שללה תקציבים והפכה את לומדי התורה לעריקים, יש הטוענים שגיוס לצה”ל הפך ל’גזירת שמד’. ומאותו רגע – גם מי שאינם לומדים, אסור להם להתגייס. מלחמה? עת חירום? לא רלוונטי. כי זו ‘שעת שמד’.

כפי שכתבו גדולי הרבנים הספרדים: ”בשעת השמד הזאת.. חזקו ויאמץ לבבכם, אל תיראו ואל תחתו, מלומדים אנו בכל הדורות למסור את הנפש על קיום התורה והיהדות כפי שעשו אבותינו בכל הדורות, וגם בעת הזאת לא נירתע מהליכה לבתי מאסר ומכל סוגי הסנקציות השונות. מוכנים אנו למסור את הנפש בכל עוז וגבורה למען קיום תורתינו הקדושה, ככל ההלכות האמורות בשעת השמד”.

כאן המקום לומר כמה מילים על ארגון ‘מרביצי תורה’, או כפי שהוא מכונה בציבור החרדי ‘מרביצי’ במלעיל, שהוקם על ידי ראשי ישיבות חרדים-ספרדים בוגרי ישיבות ליטאיות, ששומרים על ההשקפה הליטאית-דגלאית. מקובל לחשוב, שהשטח של ש”ס פלורליסטי יותר בהשקפותיו מהציבור של דגל. אבל שוכחים, שבמועצת החכמים יש כיום נציגות נכבדה לארגון.

נזכיר. ש”ס הוקמה לפני יותר מ-40 שנה בתמיכת הגראמ”מ שך זצ”ל, אבל הפכה עם השנים למפלגה עצמאית בדעותיה, כשהשקפותיה לא פעם היו שונות מאלו של ‘דגל’. ההתנתקות המעשית החלה בעקבות הצטרפות ש”ס ל’תרגיל המסריח’, בניגוד לדעת הרב שך, והלכה והעמיקה עם השנים, כשהיא מאמצת לעצמה קו עצמאי. רבני ה’מרביצי’ לא ראו זאת בעין יפה, לשון המעטה, ופרשו.

אלא שלאורך השנים הציבור המזוהה עם ‘מרביצי’ לא זכה לייצוג בכנסת, לא על ידי ש”ס ממנה פרשו וגם לא על ידי’דגל’ אליה היו מחויבים השקפתית – לא בייצוג, לא בהקצאות ולא בקבלה למוסדות הלימוד הליטאיים.

עם הקמת ‘הפלג הירושלמי’ חלק מרבני ה’מרביצי’ הצטרפו לשורותיו. אלא שבשנים האחרונות הצליחה ש”ס להחזיר לעצמה את הציבור הנמנה על ‘מרביצי’, כשהיא מצרפת למועצת החכמים רבנים המזוהים עמם. בשנת 2022 הורו כמה מרבני התנועה להצביע לש”ס. באפריל 2023 הצטרפו הרב סלים והרב שמואל בצלאל למועצת החכמים, ובכך לכאורה תם עידן הפילוג של ‘מרביצי’.

3.

האמנם?

אז זהו, שלא בדיוק. יש הטוענים (ש”ס מכחישה את כל הטענות המובאות כאן) שרבני ה’מרביצי’ לא תמיד רואים עין בעין עם השקפת העולם העולה מדברי חלק מח”כי ש”ס. יש המרחיקים לכת וטוענים שיש מרבני מרביצי גם שלא הסכימו עם כל החלטות ש”ס בבחירות המוניציפאליות (בעיקר בעיר רכסים, אבל גם בעיר אלעד). יש עדויות על דברים קשים שנאמרו מפי רבנים המזוהים עם ‘מרביצי’, וישנם  אברכים ספרדים שהצביעו למועמד אשכנזי משום שהגיעו לידיעתם העדויות הללו.

לא ברור איך יצליח הראשל”צ הרב יצחק יוסף להשתלב ב’מועצת’, בה חברים כיום גם רבני ה’מרביצי’, שכאמור, קרובים יותר בהשקפת עולמם להשקפה של ‘דגל’, אולי אפילו להשקפת ‘הפלג’. האם הרבנים הללו יקומו ויפרשו מש”ס? לא ברור.

עכשיו תבינו מה הוביל למכתב הנוקב בחתימת חברים מ’המועצת’, מכתב שהיכה גלים והעמיד את ש”ס במבוכה רבה. חלף זמן-מה עד שיצא הגר”מ מאיה במכתב ש’מבהיר’, ולפיו צריך לחתור בדרך למציאת פתרון לחוק הגיוס.

חשוב להבין: לא מדובר במחלוקת חד-פעמית, ‘קטנה’, או לא משמעותית. יש כאן סיפור הרבה יותר גדול. סיפור שכותרתו: מי באמת ישלוט במועצת החכמים של ש”ס, מבחינה השקפתית?

ואל תקנאו בכאב הראש של אריה דרעי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות