סעודיה והאמירויות שיתפו מידע מודיעיני על המתקפה מאיראן

חרדים 10
|
ז' ניסן התשפ"ד / 15.04.2024 08:44
מסתערבים חיסלו מחבל ועצרו מבוקש בשכם • דיווח ברשת ABC: חמישה טילים בליסטיים פגעו בבסיס בנבטים וגרמו נזק למטוס תובלה • דיווח: כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים מאיראן – נכשלו • צה”ל: מטוסי קרב יירטו הלילה כטב”ם שהיה בדרכו לישראל ממזרח • עדכונים שוטפים
היום ה-192 למלחמה I עדכונים שוטפים: 

14:15 – מסתערבי מג”ב איו”ש חיסלו מחבל ועצרו מבוקש בפעילות טרור בשכם

במסגרת פעילות באזור שכם, פעלו הלוחמים עם צה”ל ושב”כ למעצר מבוקש. בעת הגעת הכוח לביתו, אישתו של המבוקש ניסתה להערים על החיילים וטענה כי הוא אינו בבית – אולם לבסוף הם איתרו אותו ועצרו אותו. בזמן הפעילות החלו במקום הפרות סדר נגד הכוחות, שבהר מחבל השליך מטען נפץ לעברם וחוסל בירי.

13:20 – חיזבאללה קיבל אחריות על פיצוץ המטענים ליד הגבול

מטעם ארגון הטרור נמסר: “המטענים הוטמנו באזור תל איסמאעיל בקרבת הגבול עם ישראל, וכאשר הכוח חצה את הגבול לשטח לבנון – המטענים הופעלו”.

12:50 – חשד לחדירת כלי טיס עוין בגליל המערבי. פיקוד העורף – האירוע הסתיים

התרעות הופעלו בגורנות הגליל, גורן, חניתה, אילון, יערה, אדמית וערב אל עראמשה בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין. מפיקוד העורף נמסר כי האירוע הסתיים.

12:15 –  דיווחים בעזה: שני הרוגים בתקיפה של כטב”ם במחנה נוסייראת במרכז הרצועה

11:45 – הותר לפרסום: 4 לוחמים נפצעו, בהם אחד קשה, מפיצוץ “שלא ידוע מקורו” בגבול הצפון

במהלך פעילות מבצעית במרחב הגבול בצפון הארץ הלילה, לוחם צה”ל נפצע באורח קשה, שני לוחמים נפצעו באורח בינוני ולוחם נוסף נפצע באורח קל מפיצוץ שאינו ידוע מה מקורו. הלוחמים, מגדוד סיירת גולני ומיחידת יהל”ם, פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. מדובר צה”ל נמסר כי האירוע מתוחקר.

הפצועים פונו במסוק לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, אחד מהם טופל כבר בנקודת האירוע באופן דחוף. פעילות הכוחות אירעה במרחב גדר הגבול, בגזרה המערבית של גבול הצפון.

11:25 – קבינט המלחמה יתכנס ב-14:00 לדיון נוסף על התגובה על ההתקפה האיראנית

11:15 – דיווח בוול סטריט ג’ורנל: סעודיה ואיחוד האמירויות שיתפו מודיעין מסווג עם ארה”ב

מדינות ערב העבירו בחשאי מידע מודיעיני לארצות הברית על תוכנית התקיפה של איראן. על פי הדיווח בוול סטריט ג’ורנל, סעודיה ואיחוד האמירויות, שהסכימו לחלוק את המידע עם האמריקנים, פתחו את המרחב האווירי שלהן למטוסי קרב, שיתפו מידע מעקב מכ”ם, ובמקרים מסוימים – סיפקו כוחות משלהן כדי לעזור וליירט את המתקפה.

יומיים לפני המתקפה על ישראל, תדרכו גורמים איראנים את עמיתיהם במדינות המפרץ על מבנה ותזמון התוכנית לתקיפה, כדי לאפשר להם לאבטח את המרחב האווירי. גורמים סעודים ומצרים אמרו כי מייד אחרי שאיראן החלה לאיים בגלוי בתגובה נגד ישראל, החלה ארצות הברית להפעיל לחץ על ממשלות ערב כדי שיחלקו מודיעין על התוכניות, ולסייע ביירוט טילים וכטב”מים. תגובתן הראשונית של כמה ממשלות ערביות הייתה חשש מכך שהתערבות באירוע תעמיד אותן בעימות מול איראן.

לאחר שיחות נוספות, הסכימו איחוד האמירויות וסעודיה לחלוק את המודיעין, בעוד ירדן הודיעה על הסכמה לשימוש אמריקני במרחבה האווירי. למעשה, המידע שנמסר בידי השלטונות האיראניים הועבר לבסוף בחשאי לוושינגטון, ושימש אזהרה מקדימה מכרעת עבור ישראל והאמריקנים.

09:40 – שר החוץ של בריטניה: “נשקול להטיל סנקציות נוספות על איראן”

שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון אמר היום בריאיון לסקיי ניוז כי בריטניה שוקלת להטיל סנקציות נוספות על איראן, בעקבות התקפתה על ישראל. “אנחנו דוחקים בישראל שלא תסלים את המצב. ההתקפה האיראנית הייתה כישלון”.

09:30 – נשיא צרפת מקרון ישוחח היום עם נתניהו: “נעמוד לצד ישראל ונבטיח את ההגנה הטובה ביותר עבורה”

נשיא צרפת עמנואל מקרון על ההתקפה האיראנית על ישראל: “איראן הגיבה על חיסול הבכיר בדמשק בצורה לא פרופורציונלית. נעשה כל שביכולתנו כדי למנוע הסלמה ולשכנע את ישראל שהיא לא צריכה להגיב להתקפה האיראנית. עלינו לעמוד לצידה של ישראל כדי להבטיח את ההגנה שלה הכי טוב שאנחנו יכולים”. עוד הודיע הנשיא כי ישוחח היום עם נתניהו.

08:00 – דיווח: כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים מאיראן – נכשלו

כ-50% מהטילים הבליסטיים ששוגרו מאיראן התרסקו לפני שהגיעו ליעדם או ששיגורם נכשל, כך דיווח הבוקר הוול סטריט ג’ורנל מפי שלושה גורמים אמריקנים. עוד נמסר כי איראן שיגרה בין 115 ל-130 טילים בליסטיים שכוונו לישראל – אך רק מחציתם יורטו, שכן השאר כלל לא הגיעו ליעדם.

07:30 – מטוסי קרב יירטו במהלך הלילה כטב”ם ממזרח, אין נפגעים ולא נגרם נזק

במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו בהצלחה כלי טיס בלתי מאויש שעשה את דרכו לשטח ישראל מכיוון מזרח. לפי דובר צה”ל, הכטב”ם היה במעקב על ידי כוחות צה”ל, לא היווה איום ולא הופעלו התרעות בהתאם למדיניות. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

05:09 – אזעקות באילון, אדמית וערב אל-עראמשה שבגליל המערבי

02:55 – סנטקום, פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, הודיע כי כוחותיו השמידו יותר מ-80 כטב”מים ולפחות 6 טילים בליסטיים במהלך המתקפה האיראנית על ישראל

02:55 – דיווח ב-ABC: “חמישה טילים בליסטיים פגעו בבסיס נבטים וגרמו נזק למטוס תובלה”

ברשת ABC דווח הלילה מפי  מי שהוגדר כ”פקיד אמריקני בכיר”, כי לפחות 9 טילים איראנים שפרצו את מערכת ההגנה האווירית של ישראל פגעו בבסיסים של חיל האוויר. “חמישה טילים בליסטיים פגעו בבסיס נבטים, וגרמו נזק למטוס תובלה מסוג הרקולס C-130, מסלול לא בשימוש ומתקני אחסון ריקים”. הוא הוסיף: “ארבעה טילים בליסטיים פגעו ב’בסיס חיל האוויר רמון בנגב’, לא היו דיווחים על נזק משמעותי”.

01:20 – בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים

בלינקן שוחח עם מקביליו בעקבות המתקפה של איראן על ישראל – וחזר על כך שארה”ב אינה מחפשת הסלמה. בשיחתו עם שר החוץ המצרי, הדגיש בלינקן את חשיבות הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

01:05 –  ארדן באו”ם: “העולם חזה בהסלמה חסרת תקדים שמוכיחה מה קורה כשלא נשמעים לאזהרות”

השגריר גלעד ארדן בנאומו במועצת הביטחון של האו”ם בדיון על איראן שכונס לבקשת ישראל: “מאז שהתחלתי את תפקידי, צלצלתי בפעמונים בכל הנוגע לאיראן בכל נאום שנשאתי פה. הבהרתי שמטרותיה לשליטה עולמית חייבות להיבלם לפני שזה יביא את העולם לנקודת אל חזור – מלחמה אזורית שיכולה להתדרדר למלחמה עולמית. לצערי, לא ננקטה כל פעולה. אתמול בלילה, העולם חזה בהסלמה חסרת תקדים שמוכיחה מה קורה כשלא נשמעים לאזהרות”.

00:40 – שגריר איראן באו”ם: נשתמש בזכותנו להגיב באופן יחסי אם ארה”ב תיזום פעולות צבאיות נגדנו

00:00 – לאחר הערכת מצב, צה”ל הסיר את המגבלות מהעורף

בעדכון מעט אחרי חצות, פיקוד העורף הודיע על שינוי בהנחיות החירום שהוכרזו בעקבות המתקפה האיראנית. במרבית אזורי הארץ אין הגבלות על פעילויות חינוכיות, מקומות עבודה והתקהלויות, אך עדיין לא ברור אם המסגרות החינוכיות אכן יופעלו בבוקר. הנחיות ייעודית נותרו ביישובי הצפון ובעוטף עזה.

00:00 –  נציג ארה”ב באו”ם: “איראן תישא באחריות אם תנקוט פעולה נוספת נגד ישראל”

סגן שגרירת ארה”ב באו”ם, רוברט ווד, אמר כי מועצת הביטחון מחויבת להתייחס למתקפה האיראנית והבהיר: “איראן תישא באחריות אם היא או שלוחיה ינקטו פעולה נגדנו או פעולה נוספת נגד ישראל. עלינו לגנות באופן חד משמעי את הפעילות של איראן – אנחנו תומכים ביכולת של ישראל להגן על עצמה”.