הפרשן צבי יחזקאלי: ישראל חלשה בעיני איראן – ולכן הותקפה

הפרשן לענייני ערבים קובע: "התגובה למתקפה האיראנית לא חייבת להיות מחר, אבל היא בהכרח תקרה, אסור להבליג" • "האמריקנים רוצים פחות או יותר שקט, ופה יש התנגשות אינטרסים ביניהם לבין ישראל" • "חושב שאיראן יותר מורתעת כמדינה מאשר שהפרוקסי שלה מורתעים מאיתנו"
יוני גרין
ו' ניסן התשפ"ד / 14.04.2024 12:31

יותר מ־200 טילים בליסטיים, כטב”מים וטילי שיוט שוגרו הלילה מאיראן לשטח ישראל, בפעם הראשונה בהיסטוריה המתוחה בין המדינות.

הפרשן צבי יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים בחדשות 13, אומר היום (ראשון), בראיון ל-103FM, כי ישראל הותקפה על ידי איראן משום שהיא נתפסת בעיניה כחלשה.

“העולם הערבי ראה איומים גדולים מאיראן ומתקפה חצי כוח, אבל הם נזהרים עם האיראנים, הם יודעים שיש להם מטרה אחת – לשחוט את הסונים. ישראל הייתה יותר חזקה לפני שניסו אותה. זה תהליך זוחל שגם פגע בהרתעה הישראלית. חצי שנה יש בעזה מבצע מדהים של צה”ל, זה לא שאנחנו לא עושים מספיק. ישראל חלשה בעיני איראן ובגלל זה היא תקפה. השאלה היא מה ציפינו מעצמנו ומה פגשנו בשטח. אתה מתמודד מול ארגונים שהקרב איתם הוא א-סימטרי. אני חושב שאיראן יותר מורתעת כמדינה מאשר שהפרוקסי שלה מורתעים מאיתנו”, העריך יחזקאלי.

הוא ציין כי ישראל יכולה להיות קשובה לרחבי הלב של ארה”ב, אך לא לפעול לפיהם. “ארה”ב לא רוצה מלחמות אלא עדיין ללכת על אותו קו חשיבה – להביא את המזרח התיכון לקואליציות, לחתור לשלום עם סעודיה, לאותו הסכם, זה הקו של ביידן. הוא אמר לישראל לא להגיב. הוא לא רוצה עכשיו מלחמת עולם אלא להיראות כשוטר תקיף, וזה יוצא לו טוב יחסית. הוא בא ואמר שזו זכותנו להתגונן, אבל אם נלך למתקפה נהיה לבד.

“הקווים הללו אומרים שזה חייב לבוא דרך מדינה פלסטינית – וזו הטעות של האמריקנים. הם רוצים לסיים את זה. האמריקנים רוצים פחות או יותר שקט, ופה יש התנגשות אינטרסים ביניהם לבין ישראל. גם התגובה למתקפה האיראנית לא חייבת להיות מחר, אבל היא בהכרח תקרה”.

על המצב ברצועת עזה אמר: “צריך להבין שהמשחק חייב להיות אחרת. צריך להפציץ את רפיח ולגרום להגירה מרצון, אי אפשר לסיים את עזה באמצעות החוק הבינלאומי לו מצייתים. אני כבר חודשים אומר שסינוואר לא רוצה עסקה, ישראל אפילו הסכימה לחזרת פליטים לצפון הרצועה ללא בידוק וזה לא עזר. הוא מבין שהמלחמה היא לאורך זמן. עזה חרבה, אבל צריך לקעקע את הניצחון. כל העניין הוא סבלנות”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות