הגרמ”ה הירש לבני ארה”ב: השתתפו בצער הישיבות בארץ והרבו זכויות

ראש ישיבת סלבודקה בשידור מיוחד לרבבות בני הישיבות בארה"ב: "אם חלילה יורדים ברוחניות, כל הבין הזמנים הוא איסור רח"ל"  • "כל ההיתר לבין הזמנים רק אם זה יעזור לזמן הבא" 
יוסף גרינבוים
ו' ניסן התשפ"ד / 13.04.2024 22:16

על רקע  המצב הקשה בארץ ישראל והגזירות שניחתו על עולם התורה: אלפי בני הישיבות בארה”ב התאספו במספר מוקדים כדי להתפלל ולשמוע את דברי ראשי הישיבות. כך בעיר לייקווד התקבצו אלפי בני ישיבות מ-40 ישיבות ובראשם ראשי הישיבה, במונסי התכנסו בני ישיבות מיותר מ-20 ישיבות. גם במונטריאל שבקנדה  ובקליבלנד התקיימו עצרות.

גדולי ראשי הישיבות נשאו דברים במעמדים אלה, כאשר את המשא המרכזי נשא הגרמ”ה הירש הועבר בשידור חי מביתו לארה”ב.

במכתב מיוחד שקדם למעמדי החיזוק, כתבו ראשי ישיבות לייקווד ומיר בארה”ב: “הנה שמענו אודות סכנת המלחמה אשר בה נמצאים אחינו בני ישראל בארצנו הק’ ועכשיו נתווסף זעזוע על זעזוע איך שרשעי ישראל הכריזו יוזמתם לעקור את התורה ולומדיה אשר רק בזכותם אנו מוגנים ומוצלים מאויבינו האיומים”.

הגרמ”ה הירש אמר: “אנחנו עומדים בימי בין הזמנים, בכל עולם התורה, ועתה יש זמן קשה בארץ ישראל ובני הישיבות בארץ ישראל לא ינהגו בבין הזמנים הזה כמנהגם בכל בין הזמנים. גם לכם בני אמריקה יש עניין של השתתפות בצער עם בני התורה בארץ הקודש.

“החזון איש כתב באחד ממכתביו, ’רבותי לימדוני שאי אפשר לעשות שום מעשה שום פעולה עד שמבררים מה שכתוב בשולחן ערוך ביחס אליה’, ממילא מגיע בין הזמנים, רוצים לעשות דברים, לחשוב לפני זה אם זה הרצון של רבונו של עולם, מטרת בין הזמנים הוא לחזור אל הזמן רענן שיוכל ללמוד יותר טוב, ואם מתנהגים בצורה הפוכה, יורדים ברוחניות, הרי כל בין הזמנים הוא איסור.

“מורי ורבי מרן הגר”א קוטלר זצ”ל היה אומר: כל ההיתר של בין הזמנים מצד ביטול תורה הוא כי על ידי זה יוכל להיות קיום התורה, אבל ככל שלא יהיה קיום התורה כל בין הזמנים הוא איסור של ביטול תורה.

“בפרט במצב הקשה עכשיו, וכל הכח של ארץ ישראל תלוי בתורה מגנא ומצלא, אם חושבים לפני שעושים משהו אם זה רצון השי”ת יהיה מזה ’מגנא ומצלא’ וישועה לכל עולם התורה בחוץ לארץ וארץ ישראל.

“ה’ יעזור שכלל עולם התורה יוכל לעשות קידוש שם שמים וכבוד שמים, ולקיים את הענין של ‘בכל דרכך דעהו’, ועל ידי זה יהיה את הברכה “והוא יישר ארחותיך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות