איראן לאמריקנים: הנקמה בישראל תהיה “מבוקרת ולא מסלימה”

לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, האיראנים ביקשו הבטחה כי ארה"ב לא תתערב במקרה של "מתקפה מבוקרת" על ישראל, האמריקנים דחו את בקשת איראן • בארה"ב מעריכים: תגובת איראן לחיסול לא תהיה "במתווה השגרתי" אך לא ברור אם חמינאי החליט לשגר טילים מאיראן לישראל
חרדים 10
ד' ניסן התשפ"ד / 11.04.2024 22:30

איראן העבירה מסר לארצות הברית שלפיו התגובה האיראנית לחיסול הבכירים בדמשק תהיה “מבוקרת ולא מסלימה”, והיא מתכוונת “להשתמש בשלוחות אזוריות כדי לפתוח במספר התקפות על ישראל” – כך דיווחה הערב (חמישי) סוכנות ידיעות רויטרס. על פי הדיוח, המסרים הועברו דרך עומאן, שמשמשת ציר להעברת מסרים לאמריקנים. עוד דווח כי איראן ביקשה להבטיח שארצות הברית לא תתערב במקרה של “מתקפה מבוקרת” של איראן על ישראל, דרישה שהאמריקנים דחו.

העיתונאי עמית סגל פירסם כי שר הביטחון יואב גלנט שוחח הערב עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין. מדובר בשיחה השנייה בין השרים בשבוע האחרון.

בשיחתם, השניים דנו על ההיערכות למתקפה איראנית נגד מדינת ישראל, שעלולה להביא להסלמה אזורית.

שר הביטחון גלנט פרט בפני המזכיר אוסטין את פעולות ההיערכות הישראליות, והדגיש כי ישראל לא תקבל מתקפה איראנית לשטח ישראל.

שר הביטחון הודה למזכיר ההגנה על הידוק שיתוף הפעולה ביו מערכות הביטחון הישראלית והאמריקאית, ובין צה״ל לפיקוד המרכז של צבא ארה״ב (CENTCOM).

השר גלנט אמר למזכיר אוסטין כי הוא מחויב לביטחון אזרחי ישראל, ולפיכך מתקפה איראנית ישירה לשטח ישראל תחייב תגובה ישראלית הולמת כנגד איראן.

בחדשות כאן 11 פורסם הערב כי בממשל האמריקני מעריכים כי התגובה האיראנית לחיסול לא צפויה להיות “במתווה השגרתי”. האמריקנים עוד לא יודעים אם התקבלה החלטה של המנהיג העליון חמינאי לירות טילים מאיראן ישירות לעבר ישראל.

הדברים שאמר אמש נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן, שלפיהם “התחייבותינו לביטחון ישראל מול איומי איראן היא חזקה ואיתנה” נועדו להרתיע את איראן מנקמה. בימים האחרונים גבר שיתוף הפעולה המודיעיני הישראלי-אמריקני בסוגייה.

בתוך כך, מפקד פיקוד המרכז של הצבא האמריקני, הגנרל מייקל קורילה, הגיע הבוקר לישראל לפגישות עם בכירי מערכת הביטחון הישראליות. הביקור התרחש בהתראה קצרה יחסית, שניתנה מוקדם יותר השבוע. זאת, בעקבות האיומים מצד איראן, לצד הערכות בצבא האמריקני שלפיהן בטהראן נערכים לנקום בטווח הזמן המיידי עם סיום חודש רמדאן, בין אם בתגובה ישירה או באמצעות שלוחיהם באזור.

הגנרל האמריקני אמר לרמטכ”ל הרצי הלוי כי “השותפות בין ארצות הברית לישראל חזקה ואיתנה. ארצות הברית עומדת לצד ישראל ותדע להגיב אם איראן תשבור את הכלים”. מחר צפוי הבכיר להיפגש עם שר הביטחון יואב גלנט ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

הנושא המרכזי בפגישות יהיה כמובן איראן, אך קורילה הגיע לביקור גם כדי לדון בנושא הסיוע ההומניטרי לעזה, הנמל הצף של ארצות הברית שצפוי להיבנות בצפון הרצועה, הזירה הצפונית וגם היערכות צה”ל לפעולה קרקעית ברפיח. תוכניות לפעולה כזו הוצגו בשבועות האחרונים לארצות הברית, שעדיין מתנגדת למבצע כזה מחשש לפגיעה באלפי בלתי מעורבים.

גורמים במערכת הביטחון אמר כי למרות המחלוקת עם האמריקנים בסוגיית רפיח, “בסוגייה האיראנית ארצות הברית מאה אחוז איתנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות