תחקיר גרמני: הסיוע ששלחה גרמניה שימש לבניית מנהרות חמאס בעזה

תחקיר הרשת הציבורית ARD חושף כיצד סיוע גרמני שהוענק לרצועה "שימן" את מכונת הטרור • צינורות מים שהפכו לרקטות, תעלות ביוב שהוסבו למנהרות טרור ואינספור חומרים עם פוטנציאל 'דו-שימושיים'
חרדים 10
ב' ניסן התשפ"ד / 10.04.2024 13:07

רשת השידור ARD הגרמנית פרסמה הבוקר (רביעי) תחקיר ממנו עולה, כי ישנם “סיכויים סבירים” שסיוע הנדסי וחומרים המוגדרים ‘דו שימושיים’ שהעבירה גרמניה כסיוע לבניית תשתיות אזרחיות בעזה שימשו את חמאס לצורכי טרור ובעיקר לבניית רשת המנהרות העזתית.

על פי התחקיר, בחמאס ניצלו את הסיוע ההומניטרי למטרות טרור, וכך עקפו את מנגנוני הפיקוח הנוקשים שפותחו כדי להימנע מכך.

עם זאת, ב-ARD טוענים כי לא מצאו חשד לזדון מצד החברות הגרמניות המעורבות.

הסיוע הגרמני לרצועה כלל אינספור חומרים ואמצעים למטרות התשתית האזרחיות להן נוצרו, אך בעיניים חמאסיות גם למטרות טרור, כמו למשל צינורות, טבעות ביוב, פלדה ומלט.

המסקנות אליהן הגיעה ARD מבוססות על חומרים ששחרר המשרד הפדרלי לשיתוף פעולה כלכלי (BMZ), המתפרסים על 150 עמודים של קבצים שהושגו באמצעות חוק חופש המידע. הנתונים נדונו עם תריסר מהנדסים לפרויקטים אזרחיים ולבניית רקטות.

על פי התחקיר, רוברט שמוקר, פרופסור בדימוס מהאוניברסיטה הטכנית, בדק בישראל רקטות של חמאס ואישש את החשד שהופיע גם בסרטוני חמאס כי צינרות מים שסופקו לרצועה מצאו את עצמם מוסבים לרקטות.

יאן לוקינג, מהאוניברסיטה הטכנולוגית של ליבק ניתח בתחקיר ARD צילומי וידאו של מערכת מנהרות חמאס. הוא קבע: “לא סתם בונים מנהרה כזו. יש פה שימוש באלמנטים של טפסות מבניית תעלות ביוב, והיציאות מן המנהרות הן בבירור פירים של תעלות ביוב”.

חלקי התקרה נראו ללוקינג כמו אלמנטים מבניית בניינים, והוא קובע: “אולי נעשה בהם שימוש לרעה”.

בסוף השנה שעברה הופיע יו”ר GIZ טורסטן שאפר גומבל במועדון העיתונאים בפרנקפורט, וכשנשאל על אפשרות שההנדסה הגרמנית בבניית מערכות ביוב בעזה שימשה גם לבניית מנהרות טרור – שתק.

כל הגופים שמוזכרים בתחקיר ARD הגיבו שהפעילו מנגנוני ביקורת ופיקוח קפדניים, וכי לא היו שום אינדיקציות להיעלמות חומרים מאתרי הבנייה עליהם פיקחו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות