ההטרלה נכשלה: בג”ץ דחה על הסף העתירה של אמסלם לגייס ערבים

שופט בית משפט העליון עופר גרוסקופף "זרק מכל המדרגות" את העתירה שהגיש השר דודי אמסלם בדרישה לגייס ערבים לשירות צבאי או אזרחי • השופט הזכיר: "העותר מגיש מעת לעת עתירות בעניינים ציבוריים שונים... כל העתירות הללו נדחו על הסף מטעמים דומים"
אריה ריבקינד
כ"ט אדר ב' התשפ"ד / 08.04.2024 15:52

שופט בית משפט העליון עופר גרוסקופף “זרק” היום (שני) מכל המדרגות את העתירה שהגיש השר דודי אמסלם לבג”ץ נגד שר הביטחון והיועמ”שית, בדרישה לגייס ערבים לשירות צבאי או אזרחי – בשל “אי מיצוי הליכים”.

השופט גרוסקופף התייחס לשלל העתירות שהגיש השר אמסלם, וציין כי כל העתירות נדחו על הסף. 

“העותר, לעת הזאת שר בממשלת ישראל, מגיש מעת לעת עתירות לבית המשפט הגבוה לצדק בעניינים ציבוריים שונים… כל העתירות הללו נדחו על הסף מטעמים דומים –   בין משום שטענותיו נטענו ללא הנחת תשתית תומכת הולמת, ובין בשל העבודה שבניגוד לדרישה הבסיסית מכל עותר, ציבורי כפרטי, השר אמסלם לא הקדים פניה לעתירה, ולא טרח לברר עם המשיבים (במקרה זה, עמיתיו לשולחן הממשלה) מהי התייחסותם לטענות קודם שהגיש עתירתו”, כתב השופט בפסק הדין.

השר דודי אמסלם הגיב על הפסילה: “עם כל הכבוד- לא יתכן שבמקום להיות מדינה עם בג”ץ, אנחנו נהיה בג”ץ שיש לו מדינה. עם ישראל, אמרתי לכם לא להיות במתח ושיזרקו אותנו מהמדרגות. בממלכת הצבועים שנאת היהדות גוברת על כל הגיון וצדק. הם שוב פעם טוענים שלא מיצינו הליכים”.

כפי שדווח בחרדים 10, השר לשיתוף פעולה איזורי הגיש את העתירה ביום ראשון שעבר, באמצעות עו”ד מוטי שמעון – על רקע החלטת בג”ץ על גיוס בני הישיבות החרדים.

בעתירה נכתב, כי צריך “להפסיק נוהג לא חוקי ולא ראוי של מחדל והתעלמות מגמתית פסולה של המשיבים מקיומם של ערבים שהם מיועדים לשירות בטחון ויוצאי צבא”.

השר אמסלם אמר על הגשת העתירה:  “לפי חוק שירות ביטחון, על כל אזרח ותושב קבוע, ללא הבדלי גזע, דת, לאום או מוצא חלה חובת שירות ביטחון.
כלומר, מוצאו הדתי של אדם אינו מהווה שיקול רלוונטי לחיוב בשירות ביטחון או למתן פטור משירות ביטחון.

“אולם, מאז ומעולם, חובת שירות הביטחון לא נאכפת באופן קולקטיבי על המיעוט הערבי בישראל – אולם כן נאכפת על המיעוט הדרוזי והקהילה הצ’רקסית.
הערבים בישראל אינם מקבלים פטור משירות ביטחון, לא מכוח סעיף 36 לחוק ולא מכוח סעיף אחר. סעיף 13 לחוק קובע כי ‘פוקד רשאי’ ומכאן שסמכות הפוקד לקרא בצו היא סמכות שברשות. כך, למעשה, הפוקד לא אוכף את חובת שירות הביטחון על הערבים בישראל.

אמסלם הסביר: “החלטתי לעתור לבג”ץ, באמצעות עו”ד מוטי שמעון, מכיוון שציבור הערבים בישראל זכאי לזכויות שמקבל כל אזרח ישראלי, אולם לא נושא בשוויון בנטל בכל הנוגע לחובת הגיוס לצבא.

“אני לא בונה על המוסד הזה, שאני קורא לו היכל הצבועים, אבל מעניין אותי לראות כיצד יצליחו לברוח הפעם מקבלת החלטה, אחרי ההחלטה שקיבלו בנוגע לגיוס חרדים…

“אני בעד ליצור שוויון בנטל כך שכלל האזרחים במדינה הזכאים לזכויות יישאו בנטל הגיוס לצה”ל או בשירות לאומי, אלא אם כן קיבלו פטור או דחיית שירות כפי שהחוק מאפשר – ובכך ימלאו את חובתם האזרחית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות