מלחמה? חברת פיץ’ הותירה על כנו את דירוג האשראי של ישראל

בניגוד למוד'יס: חברת פיץ' הודיעה על אישור מחדש של דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ ועל הסרת "המעקב השלילי" - אך שינתה את התחזית לשלילית
חרדים 10
כ"ג אדר ב' התשפ"ד / 02.04.2024 15:14

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ’ הודיעה היום (שלישי) על אישור מחדש של דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+, על הסרת “המעקב השלילי” ועל עדכון תחזית הדירוג מ-“יציבה” ל-“שלילית”.

לפי החברה, הסיכונים הקשורים למלחמה בעזה נותרו גבוהים וקיים סיכון להסלמה נוספת. עם זאת, החברה סבורה שהסיכונים לפרופיל האשראי התרחבו וייקח זמן רב יותר להעריך את השפעתם, ועל כן החליטה החברה על הסרת “המעקב שלילי”.

התחזית השלילית משקפת את שילוב אי הוודאות סביב ההתפתחות הפיסקלית וסביב משך המלחמה ועוצמתה, לרבות הסיכון להסלמה אזורית.

החברה צופה לקפיצה ביחס החוב לתוצר בטווח הזמן הקרוב ולהוצאות צבאיות גבוהות יותר בהקשר של פוליטיקה פנימית שברירית וחוסר ודאות לגבי הסיכויים המאקרו כלכליים, שעלולים להגביל את יכולתה של ישראל להפחית את החוב בעתיד.

בחברה הזהירו, כי הסלמה בקנה מידה גדול, עלולה להביא להוצאה צבאית משמעותית נוספת, להרס של תשתיות, לשינוי מתמשך בהיקפי הצריכה וההשקעה ובכך להוביל להרעה משמעותית במדדי האשראי של מדינת ישראל.

עוד נמסר מטעם החברה, כי המלחמה והשיבושים הכלכליים הנלווים לה הביאו לירידה של 6.6% בהכנסות ממיסים בשנת 2023 ובמקביל לעליה של 12.5% בהוצאות, שנבעה מצעדי סיוע לאלו שהושפעו מהלחימה ומההוצאות הצבאיות.

בפיץ’ מעריכים, כי ישראל תסיים את שנת 2023 עם גירעון בשיעור של 6.8% תוצר ובשנת 2025 תגיע לגירעון של 3.9%. כמו כן יחס החוב לתוצר, קובעים בחברה, צפוי לעלות אך עדיין יהיה נמוך מאשר בשנת 2021.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הגיב על האישור מחדש של דירוג האשראי ברמה A+: “כלכלת ישראל איתנה ותמשיך כך בע״ה. השארת הדירוג על A+ בעת מלחמה מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית ובמדיניות הכלכלית שאנו מובילים.

“אנחנו בעיצומה של מלחמה שנכפתה עלינו ובאופן טבעי המלחמה מייצרת אתגרים רבים לכלכלה. אנחנו פועלים ונמשיך לפעול במכלול הצעדים הנדרשים על מנת לגדר ולמזער את הסיכונים ולשוב למסלול צמיחה מהיר שימצא את הפוטנציאל של המשק הישראלי. נסיים בע״ה את המלחמה בניצחון, נשיב את הביטחון והחטופים ונחזיר במהירות האפשרית את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ועוצמה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות