קושי להגיע להסכמות: ישיבת הממשלה לאישור חוק הגיוס נדחתה

משרד האוצר גיבש עמדה חריפה נגד החוק: "הסנקציות הכלכליות בו לא ישימות" • טוענים: שיעור הגיוס לא יעלה, שיעורי התעסוקה לא ישתפרו
חרדים 10
ט"ז אדר ב' התשפ"ד / 26.03.2024 09:26

בעקבות הקושי להגיע להסכמות: ישיבת הממשלה שנקבעה להיום (שלישי) ב-12:00 בצהרים, ובה תוכנן לאשר את חוק הגיוס – נדחתה, לאחר שבשעות הבוקר קיים ראש הממשלה מרתון שיחות עם שרים וח”כים בקואליציה.

המדינה צריכה להשיב לבג”ץ בנושא עד מחר.

ברקע הדחייה עומד חוסר הסכמתה של משרד היועצת המשפטית לממשלה לנוסח ההצעה שדורשת כי תכלול יעדים מספריים והמשך העבודה מול אנשיה. בנוסף, לנציגים החרדים יש השגות בעניין יעדי הגיוס ובשעה שבקרב שרי הליכוד יש ביקורת על כך שהחוק לא באמת מעודד גיוס חרדים.

במקביל, עוד לפני שנודע על הדחייה, שלח משרד האוצר מכתב ליועמ”שית גלי בהרב מיארה, ובו שטח את עמדתו החריפה נגד חוק הגיוס.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, במכתב ששלח היועמ”ש של משרד האוצר, נכתב כי הסנקציות הכלכליות המוצעות בחוק אינן ישימות, וכי היה ראוי להיוועץ עם גורמי מקצוע טרם גיבוש הצעת החוק.

זאת, מכיוון שהן אינן מופנות כלפי הצעירים החרדים שצריכים להתגייס, אלא כלפי הישיבות שאת תקציבן יהיה ניתן להעלות בכל עת.

במשרד האוצר הדגישו, כי החוק המוצע לא יעלה את שיעורי גיוס החרדים ולא ישפר את שיעור התעסוקה​ של גברים חרדים. עוד הדגיש יועמ”ש האוצר במכתבו כי לפי חישוב האוצר, התועלת הכלכלית מגיוס כל 63 אלף הצעירים החרדים שפטורים מגיוס תגיע ל-42 מיליארד שקלים בשלוש שנים.

בביקורת האוצר על האופן שבו גובשה הצעת החוק נמסר: “ההחלטה לא רלוונטית מבחינת הנתונים הכלכליים והשפעה על משק המדינה. אלא שלסוגיה זו, באופן נפרד ובהתחשב בהצעות הנוספות כמפורט להלן, יש השלכות כלכליות משמעותיות על מצב משק המדינה ועל התקציב”.

עוד הבהירו: “בשל המשמעויות הכלכליות כבדות המשקל של מתווה זה, על כל מרכיביו, ישנה מחויבות למעורבות גורמי המקצוע במשרד האוצר העוסקים בתחום בתהליך גיבוש המתווה ובחינת המשמעויות הנגזרות ממנו”.

ראשי מפלגות הקואליציה ייפגשו בשעה 10:00 במשרד ראש הממשלה כדי לדון על הדברים. ​​כחלק מכך, בממשלה נמצאים בשיח שוטף מול היעמ”שית בניסיון להגיע לנוסח מוסכם עליו תוכל להגן בבג”צ.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסביר לשרי הליכוד כי אין סיבה להתנגד לחוק בשלב זה: “אין בהצעה סעיף בעייתי, תחכו להחלטה הסופית בכנסת​”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות