ארה”ב לא הטילה וטו על הצעה להפסקת אש – המשלחת לא תצא

מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה בעד ההצעה להפסקת אש מיידית בתקופת הרמדאן, זאת אחרי שארה"ב לא הטילה וטו על ההחלטה • ראש הממשלה, שאיים לקראת ההצבעה כי "אם לא יהיה וטו אמריקני אבטל יציאת המשלחת הישראלית" - מממש איומו והמשלחת לא תמריא לוושינגטון
אריה ריבקינד
ט"ו אדר ב' התשפ"ד / 25.03.2024 16:58

ארצות הברית לא הטילה היום (שני) וטו על הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו”ם הקוראת להפסקת אש בתקופת הרמדאן, ללא התנייה של שחרור חטופים – וראש הממשלה נתניהו החליט שהמשלחת הישראלית לארה”ב לא תצא.

>> תחבורה ציבורית בפורים: איך תגיעו הביתה מירושלים? • כל הפרטים

בהצעה נגד ישראל תמכו 14 מדינות. ארצות הברית נמנעה בהצבעה.

בנוסח נכתב: “האו”ם דורש הפסקת אש מיידית לחודש רמדאן על ידי כל הצדדים, שתוביל להפסקת אש קבועה בת קיימא. כמו כן דורש שחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים, כמו גם הבטחת גישה הומניטרית כדי לתת מענה לצרכיהם הרפואיים וההומניטריים האחרים”.

השגרירה האמריקנית באו”ם, לינדה תומס גרינפלד אמרה: “ההצעה היא תולדה של מאמצים אמריקניים ארוכים, והיא מהדהדת הצעה אמריקנית קודמת שנחסמה על ידי רוסיה וסין. אנו מאוכזבים כי ההצעה לא כללה גינוי של חמאס ולכן לא יכולנו לתמוך בה. עלינו לדאוג להכנסת סיוע הומניטרי נוסף לרצועה ולדאוג לעתיד ללא חמאס. הישראלים והפלסטינים לא יוכלו לחיות בשלום כל עוד שלטון חמאס קיים”.

בסיום ההצבעה אמר שגריר אלג’יריה באו”ם: “אני רוצה להודות לכל חברות המועצה על הגמישות שלהן ועל הגישה הבונה שהפגינו. העם הפלסטיני סבל רבות בחודשים האחרונים, ומרחץ הדמים הזה נמשך די והותר. זו חובתנו לעצור את מרחץ הדמים לפני שיהיה מאוחר מדי”.

במהלך ההצבעה ניסתה המשלחת הרוסית לאו”ם להכניס לנוסח ההחלטה תיקון הדורש הפסקת אש קבועה בעזה, אולם ארצות הברית הטילה וטו נגד התיקון.

את ההצעה שעלתה לדיון היום הגישו למועצת הביטחון 10 מדינות שאינן חברות במועצה, בהן – צפון קוריאה, אלג’יריה, יפן, אקוודור, גיאנה, מלטה, מוזמביק, סיירה לאון, סלובניה ושוויץ.

מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש בירך על ההצבעה באו”ם ואמר: “על ההחלטה להיות מיושמת – כישלון יהיה בלתי נסלח”.

לאחר אישור ההחלטה מסרו בלשכת ראש הממשלה כי המשלחת שהייתה אמורה לצאת לוושינגטון תישאר בישראל.

“ארה”ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים (סעיף 1). בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג׳יריה ומדינות אחרות. ארה”ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התניה בשחרור החטופים”, נמסר מלשכת ראש הממשלה.

בלשכה הוסיפו: “זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה”ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה. נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו.

“ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה”ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה”ב. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, ראש הממשלה נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא”.

בתגובה לדברי נתניהו אמר ג’ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה”ב: “ההצבעה שלנו במועצת הבטחון אינה משקפת שינוי במדיניות שלנו. אנו עקביים בתמיכתנו בהפסקת אש ושחרור חטופים. הנוסח לא כולל גינוי חמאס ולכן לא תמכנו אבל ההחלטה משקפת את דעתנו שהפסקת אש ושחרור חטופים כרוכים יחד ולכן נמנענו”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: “ההחלטה של מועצת הביטחון של האו”ם מוכיחה את מה שהיה ידוע מאז ומעולם – מדובר במוסד אנטישמי, עם מזכ”ל אנטישמי, שמעודד את חמאס לעבר הניצחון המוחלט”.

הוא הוסיף:  “הבחירה של הנשיא ביידן מנגד, להימנע מלהטיל וטו על ההחלטה מצידה של ארה”ב, מוכיחה מנגד כי הנשיא ביידן לא מעמיד בראש סדרי העדיפויות שלו את הניצחון של ישראל והעולם החופשי על הטרור, אלא את שיקוליו הפוליטיים. דווקא לאחר ההחלטה הזו אנו חייבים להגביר את העצימות במלחמה ולהמשיך לחתור בכל הכח, בכל מחיר, להכרעת החמאס”.

השר בצלאל סמוטריץ’ הגיב על החלטת מועצת הביטחון: “5.5 חודשים, לא שכחנו! לא נעצור עד הניצחון והשבת החטופים”.

שר הביטחון יואב גלנט אמר בבית הלבן טרם פגישותיו עם היועץ לביטחון לאומי סאליבן ומזכיר המדינה בלינקן: “אין זכות מוסרית לעצור את המלחמה בעזה עד אשר נחזיר את כל החטופים לביתם. אם לא נשיג הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה – עלולים לקרב מלחמה מצפון”.

מוקדם יותר איים ראש הממשלה בנימין נתניהו: “אם ארה”ב לא תטיל וטו על ההחלטה היום באו”ם להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים, אני מבטל את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון”.

גורמים בסביבת נתניהו הסבירו כי לפנות בוקר הודיעו האמריקנים  לשר רון דרמר כי בכוונתם להעביר שתי החלטות נפרדות במועצת הביטחון שקוראות, בלי התנייה ביניהן, אחת להפסקת אש ושנייה לשחרור חטופים.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות