סנקציות כלכליות ומסלולים מיוחדים: טיוטת חוק הגיוס

ההצעה תובא מחר לדיון בממשלה: החוק כולל יעדי גיוס שנתיים ולראשונה גם ייקבעו "תמריצים כספיים חיוביים ושליליים" - כלומר, סנקציות כלכליות על ישיבות • מתוכנן הקמת גדוד חדש כבר במחזור הגיוס הקרוב של אוגוסט 2024 • בממשלה טוענים: "מדובר בחוק שלא היה כמותו עד היום"
חרדים 10
ט"ו אדר ב' התשפ"ד / 25.03.2024 14:21

הטיוטה הסופית של החלטת הממשלה כל חוק הגיוס שתידון מחר (שני) בבוקר – הועברה לשרים, ובהחלטת הממשלה טוענים, כי מדובר בחוק שלא היה כמותו עד היום ו”שאינו דומה להסדרים דומים שנפסלו בבג”ץ”.

>>> תחבורה ציבורית בפורים: איך תגיעו הביתה מירושלים? • כל הפרטים

טיוטת החוק – שהתפרסמה לראשונה על ידי יהודה שלזינגר ב’ישראל היום’ – כוללת יעדי גיוס שנתיים. לראשונה, ייקבעו “תמריצים כספיים חיוביים ושליליים” – כלומר, סנקציות כלכליות – ומבטיחים כי הממשלה תפחית את התמיכה הכספית במוסדות שלא יעמדו ביעדי הגיוס.

בהחלטת הממשלה מוסיפים מסלולים יעודיים נוספים כמו פתיחת מסלול לציבור החרדי בצה״ל, לרבות הקמת גדוד חדש כבר במחזור הגיוס הקרוב של אוגוסט 2024. עוד מוסיפים מסלול בטחוני בשירות האזרחי.

בהצעה מפורטים לוחות הזמנים לעמידה ביעדים שבמידה ולא יתקיימו –  חשוף ההסדר לביטולו ולגיוס חרדים.

עיקרי טיוטת הגיוס

הקמת גדוד חרדי כבר במחזור גיוס אוגוסט 2024 – על פי הטיוטה, על ראש הממשלה לבחון אפשרות לשלב במתווה הקמת מסלולים המותאמים לציבור החרדי בצה”ל, לרבות מסלולים ייעודיים מכווני תעסוקה עתידית. זאת בנוסף לגדוד שיוקם בקיץ.

הקמת מסלול ביטחוני בשירות אזרחי – בין היתר לקדם תעסוקה בתפקידים טכנולוגיים שמקדמים תעסוקה בפריון גבוה. בתוך כך הרחבת מספר המשרתים בגופי הצלה ורפואה ובמסלולים הציבוריים במשרדי הממשלה מקרב בוגרי מוסדות החינוך החרדיים.

קביעת יעדי גיוס שנתיים – ישקפו את העלייה בשיעור המשרתים בקרב תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים ביחס לשיעור היום. זאת במטרה לצמצם את אי השוויון ביחס למשרתים ממגזרים אחרים. יעדי הגיוס ייקבעו על ידי הממשלה עד לתאריך 19 במאי.

סנקציות כלכליות ותמריצים חיוביים – זאת בהתאם לעמידה או אי עמידה ביעדי הגיוס השנתיים.

בנוגע לתמריצים השליליים, הממשלה תפחית את התמיכה הכספית במוסדות שבהם לומדים תלמידי ישיבות בוגרי מוסדות חינוך חרדיים שהם בגיל חובת גיוס. זאת ביחס ישיר לשיעור אי העמידה ביעדי הגיוס שנקבעו על-ידי הממשלה ביחס לאותה שנה.

בנוגע לתמריצים החיוביים, המתווה בעניינם יגובש עד למועד פרסום תזכיר החוק לציבור, עד ל-21 באפריל.

לוח זמנים לעמידה ביעדים – תזכיר החוק יפורסם לציבור עד ל-21 באפריל. הוא יובא לאישור הממשלה עד 19 במאי ויונח על שולחן הכנסת עד 22 במאי. זאת עבור השלמת החקיקה עד ל-30 ביוני השנה.

“מובהר כי החלטת ממשלה זו תפקע במקרה של אי עמידה באיזה משלושת המועדים המפורטים בסעיף זה לעיל”, נאמר בצעת ההחלטה .

השר בני גנץ, העושה  הון פוליטי על גב בני הישיבות,  הגיב על ההצעה: “לא יתכן שדווקא בזמן שהחברה כולה מגויסת ומקיימת מאמץ למען הבית, הממשלה תקדם חוק שמפורר את יסודותיו. אנחנו במחנה הממלכתי רואים חשיבות לשימור המסורת ולימוד התורה, ולצד חשיבות זו הנחנו מתווה ברור של שירות שכולל הקמת מנהלת, מכסות, יעדים, סנקציות כלכליות, בצד תמריצי שירות. אנחנו רוצים בהסכמות – אבל כאלו שיביאו פתרון הוגן לגיוס לשירות לכולם. אנחנו רוצים פתרון לגיוס, ולא פטור מגיוס.

“אני חוזר ואומר – קידום וחקיקת חוק כמו שהממשלה מתכוונת להעביר יפגע באחדות ויפגעו בביטחון ולכן זהו קו אדום. חבריי ואני לא נוכל להיות חלק מממשלה שמעבירה חוק כזה בכלל, ובזמן מלחמה בפרט”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות