‘לא חשבנו שצה”ל יחזור’: הקלסרים שנגנבו וההפתעה

350 מחבלי חמאס וג'יהאד נעצרו בידי הכוחות שפשטו על בית החולים - רובם הסגירו עצמם • גורם בצה"ל: "אנחנו יושבים על מכרה זהב" • אותרו קלסרים שחמאס גנב ממעבר ארז, בהם מידע רגיש • הפשיטה הפתיעה את המחבלים: "חשבנו שיהיה לנו מספיק זמן התרעה מראש כדי להימלט"
חרדים 10
י' אדר ב' התשפ"ד / 20.03.2024 10:17

כוחות הביטחון עצרו עד כה, במהלך המבצע בבית החולים ‘שיפא’, כ-350 מחבלים של החמאס והג’יהאד האסלאמי, שהמודיעין יודע להצביע עליהם בוודאות כמחבלים – רובם הסגירו את עצמם לידי הכוחות.

>>>תחבורה ציבורית בפורים: איך תגיעו הביתה מירושלים? • כל הפרטים

בצה”ל משתמשים במסדרון שלם בבית החולים בכדי לרכז בו את המחבלים והוא למעשה משמש כמתקן מעצר זמני של אמ”ן והשב”כ לחקירות המחבלים בשטח, בכדי להשיג מהם מודיעין בצורה מהירה.

מחקירות המחבלים יש מודיעין שמופק באופן מיידי: מספר תקיפות של חיל האוויר ביומיים האחרונים התבצעו הודות למודיעין שהגיע מהמחבלים ב’שיפא’.

גרום בצה”ל אמר לדורון קדוש מגלי צה”ל: “אנחנו יושבים על מכרה זהב”.

בין העצורים גם מפקדים בדרך הבינוני של חמאס, אך הבכיר ביותר בצפון הרצועה – מח״ט עזה, עז א-דין אלחדאד, כנראה לא נמצא ב’שיפא’.

בין המחבלים שנתפסו – מחבלי ג׳יהאד אסלאמי שביצעו בימים האחרונים ירי רקטי לעוטף. אחד מהם סיפר בחקירה: “אנחנו חולייה של המערך הרקטי, יצאנו משיפא – ירינו על שדרות, וחזרנו לשיפא, כי הבנו שמדובר באזור בטוח”.

צה״ל מעריך שהמבצע יהיה גורם משפיע בצמצום הירי הרקטי לעוטף.

בנוסף, במהלך הפעילות בבית החולים תפסו הכוחות ארכיונים צבאיים של חמאס וכן אותרו קלסרים שחמאס גנב ממעבר ארז ב-7 באוקטובר, בהם מידע רגיש של יחידת מתפ”ש.

כעת צה״ל משתמש בשלל המודיעיני כדי להבין מה חמאס ידע עלינו בחודשים האחרונים.

ההערכה בצה”ל היא, כי ייתכן שחמאס ניסה בחודשים האחרונים לחפור מחדש ולשקם את מערכת המנהרות התת קרקעיות שמתחת לשיפא, אך ההערכה היא שהמערכת שכבר הושמדה במהלך המלחמה לא מאפשרת שהייה או הימלטות של מחבלים.

ניתן להעריך כי במסגרת הפעולה, צה״ל יפעל לוודא שהמנהרות עדיין לא שמישות.

על הכניסה לפעולה דווח בגל”צ:

המתקפה על בית החולים החלה כשלוחמי שייטת 13 פשטו ראשונים באמצעות נגמ”שי איתן מהירים והגיעו אל שערי בית החולים תוך רבע שעה ללא התנגדות.

בחקירות העידו המחבלים כי הופתעו מהפשיטה הצה”לית ואמרו כי חשבו שצה”ל לא יחזור לשיפא. “לא חשבנו שצה״ל יחזור לשיפא ולכל הפחות חשבנו שיהיה לנו מספיק זמן התרעה מראש כדי להימלט בזמן”.

20 דקות אחרי פשיטת לוחמי השייטת, הצטרפה גם חטיבה 401 על גבי טנקים, נמ”רים ו-D9 והשלימה את הכיתור החיצוני המלא של בית החולים.

פרקי הזמן הקצרים והיקף הכוחות הקטן מלמדים על חופש הפעולה המבצעי שנוצר בשטח.

מחבל ג’יהאד סיפר בחקירתו: “הבנתי שאללה הותיר לי שתי ברירות – להיכנע או למות ובחרתי להיכנע”.

במהלך התקופה שלפני הפשיטה, צה״ל יצר מספר מהלכי תחבולה והטעיה כדי להפתיע את המחבלים. גורמים בצה״ל אומרים: ״עוד ילמדו על הפשיטה הזו במכללות הצבאיות בעתיד״.

הערכה היא כי יידרשו עוד מספר ימים להשלמת הפעולה. נותרו עוד מספר מבנים שצה״ל מכתר וכנראה מתבצרים בהם מחבלים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות