בגלל המלחמה: קנדה הכריזה שתפסיק לשלוח לישראל תחמושת

נתן פרל
|
י' אדר ב' התשפ"ד / 19.03.2024 23:33
שרת החוץ של קנדה מלאני ז’ולי הודיעה כי מדינתה תפסיק לשלוח נשק לישראל – בעקבות אישור החלטה נגד ישראל בפרלמנט במדינה • לפיד: “החלטתה של קנדה להשעות את אספקת הנשק שגויה, מזיקה ומסוכנת. הקנדים פשוט לא מבינים מה קורה פה באמת”

שרת החוץ של קנדה מלאני ז’ולי הודיעה הערב (שלישי) כי מדינתה תפסיק לשלוח אמצעי לחימה לישראל בעקבות המלחמה בעזה.

תחבורה ציבורית בפורים: איך תגיעו הביתה מירושלים? • כל הפרטים

זאת, לאחר שכבר בתחילת חודש ינואר הודיעה קנדה  על השעיה זמנית של אישורי הייצוא לסחורות וטכנולוגיה צבאיות לישראל.

לדברי השרה, השינוי הוא משמעותי ואינו סמלי בלבד.

המהלך האנטי-ישראלי מגיע אחרי אישור החלטה נגד ישראל בפרלמנט, בה גם תמכו רוב חברי מפלגת השלטון.

בהצעה נכתב כי תופסק מכירת נשק לישראל לצד סייג הקובע כי סעיף זה אינו מחייב. למרות זאת, השרה הודיעה על ההחלטה לעצור את הייצוא העתידי.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב: “החלטתה של קנדה להשעות את אספקת הנשק לישראל שגויה, מזיקה ומסוכנת. ישראל מנהלת מלחמה נגד ארגון טרור קיצוני ואכזר והקנדים פשוט לא מבינים מה קורה פה באמת”.

לפיד ניצל את ההזדמנות כדי להטיח רפש בממשלה: “זה אינו משנה את העובדה שאנחנו חוזים בהתרסקות של יחסי החוץ של ישראל בגלל ממשלה רעה ורשלנית שמנהלת את זה איום ונורא. בלתי נתפס שבזמן שילדינו נרצחו, נשים נאנסות ואזרחים חטופים יושבים בשבי החמאס, הממשלה הקיצונית הזאת מצליחה להפסיד את הקרב על דעת הקהל”.

לפיד הוסיף:  “הגיע הזמן שתהיה פה ממשלה טובה שתנצח בעזה, ותנצח גם בזירה הבינלאומית. עשינו את זה בעבר, נדע לעשות את זה גם בעתיד”.

על אף הצהרתה של שרת החוץ הקנדית, למעשה ישראל אינה רוכשת מקנדה תחמושת – אלא רק רכיבים לייצורה, בעיקר למטוסים ולפצצות.

חלק מהרכיבים משמשים גם לתעשיות אזרחיות ולא לצרכים צבאיים.

בשנים האחרונות עמד היקף המכירות של נשק מקנדה לישראל על 14-18 מיליון דולר אמריקני, אך מאז שפרצה המלחמה נרשם זינוק ברישיונות ייצוא נשק לישראל, ובין החודשים אוקטובר עד דצמבר נמכרו רכיבים בכ-20 מיליון דולר אמריקני.