63%: צריך לתקוף את חיזבאללה • 79%: אין סיכוי לשלום עם פלסטינים

לפי סקר של המכון למדיניות העם היהודי, 63% סבורים שעל ישראל לתקוף את חיזבאללה - בהזדמנות ראשונה או לאחר המלחמה • 79%  סבורים שאין סיכוי לשלום עם הפלשתינים • 44% חושבים כי לממשלה לצה"ל ולשב"כ אחריות שווה ומשותפת למחדל ה 7 באוקטובר
יוני גרין
ז' אדר ב' התשפ"ד / 17.03.2024 13:52

חמישה חודשים אחרי מתקפת 7 באוקטובר ופינוי תושבי הצפון מבתיהם: סקר המכון למדיניות העם היהודי – מדד מרץ 24 – חושף כי רוב הישראלים מצדדים בפתיחת מערכה עם החיזבאללה וסבורים כי אין סיכוי לשלום עם הפלשתינים בעתיד הנראה לעין.

מרבית הציבור בישראל סבור כי לממשלה לצה״ל ולשב״כ אחריות שווה ומשותפת למחדל ה-7 באוקטובר.

63% מהישראלים סבורים שעל ישראל לתקוף במלוא העוצמה את החיזבאללה ולפגוע ביכולות הארגון לאיים על תושבי הצפון אך חלוקים באשר לעיתוי: כ-29% סבורים שיש לתקוף את חיזבאללה בלבנון בהקדם, 34% תומכים בתקיפה בלבנון לאחר סיום המערכה בעזה, ו-28% מעדיפים לחתור להסדרה מדינית שתמנע הסלמה צבאית בצפון.

הפער בסוגיה זו בין תומכי הקואליציה, הנוטים לצדד בתקיפה, לבין תומכי האופוזיציה, המעדיפים פתרון מדיני, ניכר ביותר.

נתונים אלה דומים, אך לא זהים לנתונים מסקר המכון בחודש ינואר, שנוסחו היה שונה במקצת. רוב גדול ממצביעי מפלגות הקואליציה, תומכים בתקיפה מייד (40%) או תקיפה בהמשך (41%) בתום המערכה בעזה. לעומתם, רוב קטן מקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה (51%) תומכים בשאיפה להסדרה מדינית.

היחסים עם הפלסטינים

על רקע השיח על ה’יום שאחרי’, סקר המכון חושף פסימיות רבה: 79% מהיהודים ו-39% מהערבים מסכימים, כי “אין סיכוי להסכם שלום בעתיד הנראה לעין”.

בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה שוררת תמיכה נרחבת בחיזוק השליטה הישראלית על הפלסטינים, הרחבת ההתנחלויות ואולי אף סיפוח שטחים, בעוד תומכי האופוזיציה נוטים לצדד בהפרדות מהפלסטינים או בחתירה להסכם מדיני.

43% מהיהודים הסכימו עם האמירה “בסופו של דבר, אין תחליף להסדר שלום ארוך טווח עם הפלשתינים”, רובם הגדול מצביעי מפלגות האופוזיציה. מקרב מצביעי מפלגות הקואליציה, 14% בלבד הסכימו (מאוד או קצת) שאין תחליף להסדר שלום. רוב גדול מהם (68%) מאוד לא הסכימו עם אמירה זו.

על פי הסקר, כשליש מהיהודים בישראל סבורים שיש לחזק את השליטה על הפלשתינים, ולשקול את פירוק הרשות הפלשתינית וסיפוח שטחי יו”ש. שליש אחר סבורים שיש לחתור להפרדה מקסימלית מהפלשתינים תוך שימור השליטה הביטחונית בשטח בידי ישראל.

אחריות למחדל ה 7 באוקטובר

44% מהציבור בישראל חושבים כי לממשלה לצה”ל ולשב”כ אחריות שווה ומשותפת . 31% מהציבור חושב כי האחריות מוטלת על צה״ל והשב״כ. 20% חושבים כי האחריות למחדל הינה של הממשלה.

שמואל רוזנר, עורך הסקר: ״החודשים שחלפו מאז תחילת המלחמה, וגילויים המתפרסמים מאז על הימים והשעות שקדמו למתקפת חמאס בדרום הארץ, הביאו לשינוי בעמדת הציבור על חלוקת האחריות ל’מחדל’ בין הדרג הפוליטי לבין הדרג הצבאי. במרץ חזרנו במדויק על נוסח שאלה שהופיע בסקר המכון גם בנובמבר, כחודש לאחר תחילת המלחמה, והתשובות מעידות על ירידה בשיעור הישראלים המטילים אחריות בלעדית על הממשלה, עליה קלה בשיעור הישראלים המטילים אחריות עיקרית על צה״ל והשב״כ, ועלייה בשיעור הישראלים המטילים אחריות משותפת על הממשלה והצבא”.

פרופ׳ ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי: “אחת מתוצאות העומק של מתקפת ה-7 באוקטובר היא ירידה חדה של אמון הציבור הישראלי באפשרות של פתרון מדיני של הסכסוך. כך באשר לניהול המלחמה בצפון – ולכן 63% סבורים שישראל חייבת ליזום תקיפה נגד החיזבאללה, וכך באשר לעידן שלאחר המלחמה – 79% סבורים שאין סיכוי לשלום עם הפלשתינים במועד הנראה לעין. הטרור החמאסי שכנע את הישראלים לחתור להכרעה ולוותר על הסדרה.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות