לראשונה: יהדות התורה וש”ס תסכמנה עקרונית ליעדים ומכסות

ביום ראשון צפויה הממשלה לאשר את דחיית חובת הגיוס של בני הישיבות עד חודש יוני - אז תאושר חקיקה בכנסת • ההצעה צפויה לכלול גם את 'עקרונות' חוק הגיוס החדש, כפי שאושרו על ידי מרן הגר"ד לנדו • ההסתייגות המרכזית: החוק יחול רק על אותם ש"תורתם לא ממש אומנותם"
אריה ריבקינד
ד' אדר ב' התשפ"ד / 14.03.2024 11:38

בראשית השבוע גיבשו הצוותים של שתי המפלגות החרדיות – יהדות התורה וש”ס – יחד עם אנשי לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו את ‘עקרונות’ מתווה חוק הגיוס המתגבש.

מה, לא תצטרפו כדי להגן על הבית שלכם? זו הדרך להתנדב עכשיו

לפי דרישת היועמ”שית, הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון את דחיית חובת הגיוס של בני הישיבות עד חודש יוני – ועד לאישור החקיקה בכנסת. ההצעה צפויה לכלול את ‘עקרונות’ חוק הגיוס החדש.

ואלה עיקרי המתווה:

לראשונה בהיסטוריה, המפלגות החרדיות תסכמנה עקרונית לשיטת היעדים והמכסות. כלומר: די קרוב לחוק שהגיש שר הבטחון אביגדור ליברמן בשנת תשע”ט, נדחה אז על ידי אגודת ישראל –  והוביל לחמשה סבבי בחירות.

אבל ישנה הסתייגות ברורה אחת: החוק יחול רק על אותם אלה ש”תורתם לא ממש אומנותם”. רשמית, זה מה שקובע החוק עד היום, אך בפועל צה”ל וראשי הציבור החרדי הסכימו בשתיקה שלא לגייס גם אותם.

כעת תהיה הודאה חרדית רשמית, כי כל מי שאינו שקוע באוהלה של תורה – שיקום ויתגייס, עם עדיפות לארגוני ההצלה.

סביר להניח כי ‘הפלג הירושלמי’, שלשיטתו גיוס לצה”ל של בחור שאינו לומד – גרוע יותר מאשר שוטטות בכיכר ציון בשעות מפוקפקות, יתקומם נגד, אך המיינסטרים החרדי יצעד בעקבות החלטת גדלי ישראל מכל החוגים.

על איזה יעדים ומכסות מדובר? בשלב זה אין כניסה לפרטים. זאת משום שכדי להדוף את העתירות בבג”ץ למספר חודשים אין בכך צורך.

עצם העובדה שהוסכם על חוק עם יעדים ומכסות אמורה להספיק עבור החלטת ממשלה, שתדחה את גיוס בני הישיבות עד שיוצג המתווה המלא.

הדחיה תהיה כאמור עד חודש יוני הקרוב. כך שאם הכול ילך כשורה, ההחלטה תתקבל כבר ביום ראשון הקרוב, ותוגש לבג”ץ באופן מיידי.

בשביל הודעה עקרונית על מכסות ויעדים, יש צורך בקבלת הסכמה של ההנהגה הרוחנית – ולשם כך התקיימה פגישה מכרעת במעונו של הגר”ד לנדו, לשם הגיע גם הגרמ”ה הירש, שהעניקו את ההסכמה לעקרונות המתווה.

עם זאת, על מספר סעיפים טרם התקבלה תשובה מאנשי נתניהו, ולכן המתווה טרם קיבל את ההסכמה הסופית של מרן ראש הישיבה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות