עולם התורה הדת”ל, יש דבר כזה

בעקבות הבחירות האחרונות התרחקנו, כל דתי לאומי נראה לנו בנט • אבל הדומה רב על המפריד • רק לשני הציבורים יש ישיבות בו לומדים תורת ה' ולא תורה של רות קלדרון
נפתלי אלנברג
י"ב תשרי התשע"ה / 06.10.2014 18:52

במסגרת עבודתי עם בני נוער מאוכלוסיות שונות בישראל, ביקרתי לאחרונה במלמעלה מ-50 ישיבות גבוהות והסדר המשתייכים למגזר הסרוגים ברחבי הארץ. בתוך שבוע סיירתי, ממצפה רמון בדרום ועד חיספין בגולן,  אורות בת ים, כרם ביבנה ואור עציון במערב, מעלה אדומים ומצפה יריחו במזרח, רוב הישיבות רחוקות גיאוגרפית מריכוזי החרדים בירושלים, בני ברק ושאר הערים החדשות.

אלא שאנחנו, כך גיליתי, הרבה יותר קרובים.

נכון, הם לא מתלבשים כמונו – כולם חובשי כיפות סרוגות, יש כיפות קטנות, חלקן ממש גדולות, ג’ינסים, חולצות צבעוניות עם כיתובים שונים, יש מגודלי שיער ויש גם בעלי זקנים ופיאות ארוכות. בשונה מישיבות חרדיות ספרי הראי”ה על השולחנות, ובשנת השמיטה הרי יש את הויכוח ההיסטורי בנושא היתר מכירה.

ובכל זאת אם לרגע אתה סוגר את העיניים  בטוח הינך שאתה מצוי בישיבה ליטאית בבני ברק, או בית מדרש ספרדי בירושלים. כולם מתעסקים בהוויות דאביי ורבא, באותו ניגון ממש, אותם ספרים נשלפים, מאות תלמידים ב”ריתחא דאורייתא” וקול התורה נשמע בארצינו, בירוחם, דימונה ובשדרות שתי ישיבות גדולות, בחיפה, נהריה, עכו, מעלות, קרית שמונה, ובצפת גם שתי ישיבות גדולות.

גם אם בשעת התפילה תיכנס להיכל, בדמיונך אתה בישיבה חסידית במרכז הארץ. כולם מרוכזים מתנוענים קלות, תפילת עמידה אורכת זמן רב, בכוונה מתוך השתפכות הנפש. תורת החסידות פורחת כאן בהרי השומרון, אלון מורה, הר ברכה ואיתמר ליד שכם, קרני שומרון, שבי שומרון וקדומים.

אברכים, כוללים, כן, בכל ישיבה עשרות אברכים אם לא יותר, חלקם עשו צבא בהסדר, חלקם בגדר “תורתם אומנותם” דחו את שירותם הצבאי, נשמע מוכר?

יש להם סנדלים תנכיי”ם, והם מסתפקים במועט וממיתים עצמם באוהלה של תורה, בשבי חברון, קרית ארבע ועותניאל ליד חברון, תקוע, בת עין ואלון שבות בגוש עציון, ולא רק, גם במרכז: ברעננה, פתח תקוה, ראשון לציון, חולון ואפילו בתל אביב 3 ישיבות! לא פחות.

למה התרחקנו?

בעקבות הבחירות האחרונות התרחקנו כל כך, כל סרוג הוא לא פחות מבנט, ואם הוא קצת יותר דוס זה ההוא ממשרד השיכון אורי אריאל בעצמו, אין אמצע, שחור לבן. עולם תורה כל כך גדול נעלם מאיתנו, אנחנו אולי שומעים עליהם, אך לא מכירים אותם מקרוב, אולי במרכז הרב והר המור ביקרנו אך לא מעבר, גדר מפריד בינינו.

המפריד בולט, עושה רעש וגובה מחיר משני הצדדים, אולי אם קול התורה היה מאחד בינינו גם הפוליטיקאים היו נשמעים לרחשי הבוחרים, בניגוד לשאר המפלגות הרי רק בוחרי מפלגות אלו מכריזים מחוייבות לתורה ומצוות גם אם יש הבדלים גדולים בהשקפה.

רק לשני הציבורים יש ישיבות בו לומדים תורת ה’ ולא תורה של רות קלדרון, ורק תלמידי שני המגזרים נבחנים “דף היומי”  במסגרת “דרשו” ו”תניא” בפרוייקט “לב לדעת”.

אולי ברוח הימים נתבונן פנימה וחוצה, לא רק נתווכח גם נווכח, במקום לבקר אותם  נבקר אצלם, נחפש את המאחד ונתאחד, כי אין לנו שיור רק התורה הזאת, וחבל שנפספס את האחים כן “אחים” שהם הכי קרובים אלינו, מניחים אותם תפילין כל יום, הולכים לבית כנסת כל השנה ולא רק אתמול בכיפור, ובעוד ימים ספורים רק אנחנו והם יצעדו עם ארבעת המינים וישבו בסוכה כהלכתה.

אין לנו ברירה, נתאחד בתורה ונמשיך לשבת כשהם עושים מי שברך לצה”ל.

סוכות סמל לאחדות

וכך מבטא הרבי מלובאוויטש זי”ע ענין “אחדותן של ישראל” בקשר לימים אלו: “הקשר בין ראש השנה לסוכות (״בכסה ליום חגינו״) — יש לבאר מה שבשניהם מצינו הדגשה מיוחדת על אחדותם של ישראל.

בראש השנה:

הכתרת הקב״ה למלך בר״ה נעשית ע״י אחדותם של ישראל — כמ״ש’ “ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל”.

בסוכות:

א) במצות ד׳ מינים מודגשת אחדותם של ישראל שמאחדים את כל ד׳ המינים ועושים מהם מצוה אחת, שזהו כללות הענין דאחדותם של ישראל.

ב) וכמו כן מודגשת אחדותם של ישראל במצות סוכה. שכן, גם עשיר שבישראל, שבמשך כל השנה כולה דר בארמון מפואר, עוזב את ביתו למשך ימי חג הסוכות, ונכנס לדור בסוכה שעשוי׳ מחומרים פשוטים, ומכוסה בעשב פשוט, ״פסולת גורן ויקב”, סוכה כזו שבהישג ידו של עני שבישראל. ונמצא, שבמצוה זו מתבטאת אחדותם של כל ישראל — מהעשיר שבישראל עד לעני שבישראל.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    השקופה השקופה השקופה
    06/10/2014 22:38
    יהודי
  1. בציבור הליטאי ובחסידויות הקיצוניות מתייחסים להשקפה שלהם כאפיקורסות. לא יעזור כמה תורה וכמה מצוות הם יעשו היחס תמיד יהיה שלילי.

    אתה ככה”נ חבדני”ק ולכן מראש אתה לא פוסל ולא מזלזל (כשם שאדמור”י חב”ד התייחסו בכבוד לראי”ה קוק וראו במחלוקת – מחלוקת לש”ש בין גאונים וצדיקים). אבל כל עוד הציבור החרדי יהיה העבד הנרצע של הקיצונים מדגל התורה, הפילוג בעמ”י לא יתאחה

    • דוד   07/10/2014 09:19

      ידידי אין זה ענין השקפתי אלא הם גויים גמורים

  2. אגרוייסע בלוף
    06/10/2014 23:34
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. הגאון הגדול רבי מאיר אריק זצ”ל מגדולי רבני גליציה התבטא פעם בחריפות נגד הרב קוק וסיפר שפעם גביר שלח את חתנו לעיר אחרת וחתנו חזר ואמר ראית תלמיד חכם ועובד ה’ גדול ואפיקורוס גדול שאל אותו חותנו ומה החידוש ענה החתן ששניהם היו אצל אדם אחד גם זה הסרוגים זו כיפה עם חורים שהיראת שמיים בורחת מהם איך אמר הגאון רבי יעקב פרידמן מתיפרח המיזרחיסטים הם יראי שמיים אבל לא השמיים שלנו הלימות תודה והתפילה הכל חיצוני הם כולם בלי יוצא מן הכלל אפיקורסים גדולים

    • אנונימי   07/10/2014 09:22

      של המחבלים והשונאים? ואולי של העדה עם גולובנציץ? האחים מסאטמר? הרי גם הם טוענים כל אחד שהשמיים שלהם.
      וכבר אמר הגאון ר’ …. למה אין לחרדים יראת שמיים כי הם לא מזדהים עם צבעי כחול לבן….

  4. נכון. אבל....
    06/10/2014 23:50
    יוסי
  5. למדתי 6 שנים בכולל מעורב של דת”ל וחרדים, אי שם במרכז הארץ.
    האברכים הסרוגים אכן תותחים,שטייגעניסטים, ובעיקר יראי שמים באמת!
    אבל, וזה אבל גדול, אין כמעט בשוק אברכים סרוגים.
    באופן קבוע ראש הכולל היה מחפש אברכים שכאלה אבל הם כמעט לא קיימים. (החיפוש היה מאוד אינטנסיבי מודעות בכל עיתוני המגזר וכו).
    לדעתי בלבד, בתחום הזה הוכיח הציבור החרדי ‘ניצחון’- מסתבר שהציבור הדת”ל אחרי שעובר את כור ההיתוך הישראלי- צהל, פונה ברובו הגדול לתחומים שונים.
    החשש של רבני הציבור החרדי מפגעו של הצבא כנראה נכון.

    • מאיר   07/10/2014 09:18

      סבא שלך היה אברך? אתה כל כך שקוע בענין האברכים ולא חושב שצריך עוד כמה דברים במדינה, ועדיף שיהודים שלמדו תורת ה’ יעשו את זה, איזה ניצחון זה שראש כולל שיודע פרק בשנור מחפש אברכים שמוכנים ללמוד בשביל השווער מוצא הרבה אברכים חרדים, אבל… סרוגים רק “תותחים שטייגעניסטים יראי שמים באמת” כלשונך לומדים בכולל והשאר עובדים (בלבן)

  6. ההבדל בין החרדים לסרוגים -
    07/10/2014 13:34
    משה
  7. ההבדל התחיל בסביבות חורבן בית שני כשהעם התחלק בין שומרי מצוות למחמירים. את המחמירים ייצג ישו שסיסמתו הייתה: “לא באתי להפר את התורה אלא לחזק אותה”. הם לבשו מוזר ועסקו הרבה ב”טישים” (“הסעודה האחרונה…). בסוף המחמירים השתלטו על היהדות החרדית עד היום. במיוחד זה היה לפני השואה… כעת ב”ה היהדות חוזרת למקורותיה. אם כי גם בסרוגים המחמירים מתרבים!

  8. מאוד עצוב לי לשמוע שזה דבר שרק עכשיו גילת
    10/10/2014 02:46
    מכאל
  9. חבל שזה בכלל צריך להיות גילוי ודבר מפתיע
    זה ברור (אני לא דתי לאומי)

    • יוסי   10/10/2014 14:16

      בעיתונים הם לא מוזכרים למעט שלילי גם לאחר הפיגוע במרכז הרב כתבו לבלרי יתד “נערים” ולא תלמידי ישיבה.
      אולי תרימו את הכפפה בסדרת כתבות על כל הישיבות בארץ מכל המגזרים.