“מביישת אותנו”: ‘העברית’ משעה את הפרופ’ בגלל “הסתה ושנאה”

האוניברסיטה העברית משעה את פרופסור שילהוב-קוברקיאן שהכחישה את האירועים הקשים שהתרחשו ב-7 באוקטובר והאשימה את ישראל ברצח • לטענת האוניברסיטה, "התבטאויותיה לוקחות את חופש הביטוי והחופש האקדמי לקצה ועושות בו שימוש ציני, עד כדי שיסוע והסתה"
אריה ריבקינד
ב' אדר ב' התשפ"ד / 12.03.2024 12:16

בצעד תקדימי: האוניברסיטה העברית  הודיעה היום (שלישי) כי היא משעה את פרופסור נדירה שלהוב-קיבורקיאן, מומחית לקרימינולוגיה ולעבודה סוציאלית ומרצה בכירה, שהכחישה את האירועים הקשים שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר והאשימה את ישראל ברצח עם –  “על מנת לשמור על אקלים בטוח בקמפוס לטובת הסטודנטים”.

במכתב, תחת הכותרת: “הסתה ושנאה שמובילה פרופ’ שילהוב-קיבורקיאן” – נאמר: “מאז תחילת המלחמה מתבטאת פרופ’ שילהוב-קיבורקיאן באופן מחפיר, אנטי ציוני ומסית. בתחילת המלחמה חתמה המרצה על עצומה שכינתה את פעולות ישראל בעזה רצח עם, וישות כובשת מאז 1948. בתגובה שיגרה הנהלת האוניברסיטה מכתב חריג בחומרתו מטעם נשיא האוניברסיטה, פרופ’ אשר כהן והרקטור, פרופ’ תמיר שפר, בו נכתב שהם מצטערים ששילהוב-קיבורקיאן היא חלק מהאוניברסיטה והציעו לה לשקול לעזוב את משרתה.

“שילוהוב-קיבורקיאן לא נענתה לבקשה, וממשיכה ליהנות ממוניטין של המוסד המפואר שלנו, תוך שהיא מביישת אותנו ברמה הישראלית והבין-לאומית. התבטאויותיה לוקחות את חופש הביטוי והחופש האקדמי לקצה ועושות בו שימוש ציני, עד כדי שיסוע והסתה”.

עוד הוסיפו נשיא ורקטור האוניברסיטה: “האוניברסיטה העברית גאה בהיותה מוסד ישראלי, ציבורי וציוני, ומגנה בשאט נפש את אמירותיה המזעזעות והמקוממות של שילהוב-קיברוקיאן. כבעבר, ראשי האוניברסיטה חוזרים על קריאתן לפרופ’ שילהוב-קיברוקיאן למצוא לעצמה בית אקדמי אחר”.

מוקדם יותר היום פנתה ח”כ שרן השכל מהמחנה הממלכתי  במכתב למשרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה, והנהלת האוניברסיטה העברית – בעקבות התבטאויותיה של הפרופסור, שהכחישה את זוועות חמאס ב-7 באוקטובר. השכל דרשה הבהרות לגבי ההתבטאויות המקוממות, וקראה לשקול לפטר את שלהוב-קיבורקיאן מתפקידה.

השכל כתבה: “דבריה, שכינו את אזרחי ישראל ‘פושעים’ וטענתה כי הם ‘צריכים לפחד’ מעוררים דאגה רבה ומהווים הפרה חמורה של נורמות אתיות ומקצועיות שעליהן מתבססת הקהילה האקדמית”.

היא הזהירה: “דבריה של פרופ’ נדירה שלהוב-קיבורקיאן עלולים לפגוע במוניטין האוניברסיטה וביכולתה לשמש כמרחב לדיאלוג ולחקר אקדמי חופשי ומכבד”.

 

 

השכל הביעה את חששה מההתנהלות וביקשה מהנהלת האוניברסיטה לבחון פעולות הבהרה ציבורית, בחינת העסקתה של שלהוב-קיבורקיאן וקביעת מדיניות ברורה לגבי התבטאויות של צוות האקדמיה בנושאי המלחמה, כמו גם הכחשות טבח 7 באוקטובר.

“האוניברסיטה היא מוסד שמטרתו לקדם חשיבה ביקורתית, חופש ביטוי והתפתחות אקדמית. עם זאת, חשוב לזכור כי עם זכויות אלה באות לצד החובה לאחריות ולכבוד הדדי.

“השקרים של שלהוב -קיבורקיאן, שבהן טענה כי ‘ישראל מבצעת השמדת עם בעזה’ וש’זה הזמן לבטל את הציונות’, אינן רק מפרות את הגבולות האקדמיים אלא גם יוצרות סביבה אקדמית טעונה ועוינת כלפי הסטודנטים, ואלו המשרתים בסדיר ובמילואים בפרט”.

בתיעוד מראיון לפודקאסט שהתפרסם אמש בערוץ 14, כינתה פרופ’ נדירה שלהוב-קיבורקיאן את הישראלים “פושעים” ואמרה כי “זה הזמן לבטל את הציונות”.

בראיון היא שיתפה כיצד הישראלים מפחדים כשעוברים לידה בזמן שהיא משוחחת בערבית בטלפון.

“הם צריכים להיות מפוחדים והם צריכים לפחד, כי פושעים תמיד מפחדים”, אמרה. “הם לא יכולים לקחת בעלות על האדמה שלי, הם לא יכולים להזיז את האנשים שלי, הם לא יכולים להרוג ולא להיות מפוחדים. אז כדאי להם לפחד.

“וזה למה הם מפחדים, כי הם לא יכולים להסתכל לנו בפרצוף. הכוח שיש להם הוא הכוח שהקהילה הבינלאומית נותנת להם. כן, יש להם כוח, והכוח לא בא מהם, הם לא בעלי עוצמות”.

בהמשך אמרה: “זה הזמן לבטל את הציונות. היא לא יכולה להמשיך, היא לא יכולה, זה פלילי. רק בביטול הציונות אנחנו יכולים להמשיך”.

שלהוב-קיבורקיאן מתחה ביקורת על המדינה ואמרה: “הם ישתמשו בכל שקר – הם התחילו בתינוקות, הם המשיכו באונס, הם ימשיכו עם מיליון שקרים אחרים, הפסקנו להאמין להם, אני מקווה שהעולם יפסיק להאמין להם”.

שמה של פרופ’ שלהוב-קיבורקיאן עלה לכותרות לאחר שפרסמה עצומה, שלושה שבועות לאחר הטבח בשצחת תורה, בה טענה כי ישראל מבצעת השמדת עם בעזה.

במכתב ששיגרו נשיא ורקטור האוניברסיטה נכתב, כי דבריה על כך שישראל מבצעת פשעי מלחמה הינם דברי הסתה עליהם ניתן לעמידה לדין, וכי הם מצטערים שהיא חלק מקהילת האוניברסיטה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות