מרתיח: הערה פיקודית לתא”ל ברק חירם – פוצץ אוניברסיטה בלי אישור

אלוף פיקוד דרום רשם הערה למפקד אוגדה 99 באישור הרמטכ"ל • באירוע, שהתרחש לפני כחודשיים, חירם אישר למוטט את אוניברסיטת אל אסראא בדרום עזה, משום שמתחת למבנה נחפרו מנהרות בהן הסתתרו מחבלים • בגלל שמדובר במבנה רגיש, היה אמור לקבל אישור מראש
חיים טוויל
א' אדר ב' התשפ"ד / 11.03.2024 13:12

הרמטכ”ל הרצי הלוי אישר לרשום הערה פיקודית לחובת תא”ל ברק חירם, מפקד אוגדה 99, בעקבות אירוע שהתרחש במהלך הלחימה בתמרון ברצועה, לפני כחודשיים. כך דווח הבוקר (שני) בגלי צה”ל.

מה, לא תצטרפו כדי להגן על הבית שלכם? זו הדרך להתנדב עכשיו

על פי הדיווח, באירוע המדובר אישר תא”ל חירם ללוחמים לפוצץ את מתחם אוניברסיטת אל-אסראא בדרום העיר עזה, מבלי לקבל את האישור הנדרש לכך מאלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן.

חירם הסביר כי נתן את ההוראה לאחר שהלוחמים חשו סכנה וציין כי היה מידע מודיעיני על מערכת מנהרות תת קרקעיות שעברה מתחת לאוניברסיטה והייתה עלולה לסכן את לוחמיו.

הוא הוסיף, כי אמנם לא אותרו פירים אבל המידע המודיעיני שסופק הצביע על הימצאותם והעלה חשש כי הכוחות יותקפו על ידי מחבלים שיצאו מאחד הפירים.

מצה”ל נמסר: “הקרסת המבנה ואישור הפיצוץ תוחקרו באופן יסודי על ידי מפקד פיקוד הדרום והוצגו לרמטכ”ל. מהתחקיר עלה כי חמאס השתמש במבנה ובסביבתו לפעילות צבאית נגד כוחותינו, אך תהליך הקרסת המבנה נעשה ללא האישורים הנדרשים. בהמשך למסקנות התחקיר מפקד פיקוד הדרום העיר למפקד האוגדה”.

ח”כ דני דנון תקף: “כדי לנצח במלחמה אנו זקוקים למפקדים נועזים, יוזמים, עם רעל בעיניים ואהבת ישראל בלב – כאלה שחושבים מחוץ לקופסא ורואים מול עיניהם את המשימה. כזה הוא תא”ל ברק חירם, גיבור אמיתי שכבר יותר מחמישה חודשים מסכן את חייו ונלחם כדי להביס את האויב ולהגן עלינו.

“במלחמה, לעיתים המפקד בשטח נדרש להפעיל שיקול דעת. ככה ניצחנו ב-48′, ב-67′ וב-73′. כעת זה הזמן לחלק צל”שים למפקדים האמיצים שלנו. לא הערות. אני קורא למפקדים האמיצים – תהיו ברק חירם!”

איש התקשורת יאיר שרקי צייץ: “הייתי מעדיף לא לצייץ כדי לא לעזור לאלו שמנסים לצבוע אותו, אבל העוול זועק: מכל הטעויות והמחדלים במלחמה היחיד שחוטף הערה פיקודית זה ברק חירם? זהו? כל השאר עבד מעולה? מסבירים לנו שתחת אש לא זמן לועדות חקירה, אבל יש פנאי להערה פיקודית על פיצוץ אוניברסיטה? תראו את התדרוכים על הראש שלו. את חלוקת הקידומים על גבו.

“איך אין מספיק אנשים הגונים כדי לשים לב שמישהו עושה סיכול ממוקד דווקא של הקצין שחתר למגע והסתער כשחלק גדול מהפיקוד קרס. לא מכיר את חירם ולא יודע מה דעותיו מעבר לראיון המרשים בעובדה. אבל לא יעזור כלום. הוא סומן. וזה פספוס שלנו. הרבה יותר משלו”.

אשת התקשורת ענבל רץ גלימור כתבה: “ההערה הפיקודית שנרשמה לתא״ל לברק חירם היא כשל ערכי. העובדה שההערה הראשונה שנרשמת במלחמה הזו ניתנת בתגובה לאקט של תקיפה ולקיחת יוזמה מצד מפקד בשטח, מעבר להיותה הפקרה ואי מתן גיבוי, יש בה מסר למפקדים שלא ליזום ובוודאי שלא להתקיף.

“גם אם הגיע הרמטכ”ל לכדי החלטה שצריך ‘לרצות’ את האמריקאים או את האג, היה צריך לרשום את ההערה על עצמו ולא להשליך אוגדונר שלו מתחת לגלגלים. שמנו בצד את כל מה שהיה לפני 7.10 , אנחנו מתאפקים כדי לתת לצבא גיבוי, אבל ההחלטה הזו היא חרפה ולא היתה צריכה להתקבל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות