ביידן ב’מצב האומה’: יוקם נמל זמני בחופי עזה לקליטת סיוע הומניטרי

הנשיא הודיע כי הורה לצבא האמריקני להקים נמל להעברת סיוע לרצועה • התחייב הנשיא כי ארה"ב לא תנוח "עד החזרת כל החטופים" לחיק משפחותיהם • על טבח 7 באוקטובר: "זה היה היום הקטלני ביותר בהיסטוריה של העם היהודי מאז השואה"
חרדים 10
כ"ח אדר א' התשפ"ד / 08.03.2024 08:47

נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, נשא הלילה (ליל שישי) את נאום ‘מצב האומה’ המסורתי, במהלכו התייחס לשורת נושאים מרכזיים עבור העם האמריקני, וביניהם הכלכלה המקומית וההגירה הבלתי חוקית.

בהמשך נאומו דיבר הנשיא האמריקני על המלחמה של ישראל בחמאס והצהיר כי ארה״ב תקים רציף ימי בעזה לצורך העברת סיוע הומניטרי לרצועה דרך הים. לצד זאת הכריז כי ארצות הברית לא תנוח – “עד החזרת כל החטופים” למשפחותיהם.

בהתייחסותו למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר אמר הנשיא: “נשים וילדים נטבחו, רבים מהם סבלו מאלימות מינית. זה היה היום הקטלני ביותר בהיסטוריה של העם היהודי מאז השואה”.

ביידן פנה למשפחות החטופים שנמצאו באולם, ביניהם גם מייה שם ששוחררה משבי חמאס, ואמר: “לא ננוח עד שנשיב את כל היקירים שלכם הביתה״. הנשיא גם עמד על זכותה של ישראל להגן על עצמה ו”לדרוש את הבסת כוחו של חמאס”.

עם זאת, הוא לא חסך ביקורת מישראל: “יותר מ-30,000 פלסטינים נהרגו, רובם לא היו אנשי חמאס. אנו עובדים ללא לאות להפסקת אש מיידית למשך שישה שבועות לפחות. זה יחזיר את החטופים, ויקל את המשבר ההומניטרי שיבנה עתיד טוב יותר.

“היום אני מנחה את צבא ארה״ב להוביל משימת חירום להקמת מזח זמני שיוכל לקבל ספינות שיספקו מזון, מים, תרופות ומקלטים זמניים..  להנהגה הישראלית, אני אומר היום – סיוע הומניטרי לא יכול להיות שיקול משני או קלף מיקוח. הגנה והצלת חיים חפים מפשע צריכים להיות בראש סדר העדיפויות”, הוסיף.

בנוסף ביידן חזר על המחויבות שלו לפתרון שתי המדינות, וציין: “אומר זאת כתומך כל החיים של ישראל. לאף אחד אין רקורד טוב יותר עם ישראל, אני הנשיא האמריקני היחיד שביקר שם במלחמה”.

הוא טען, כי “אין מסלול אחר שיבטיח ביטחון ודמוקרטיה, ויבטיח שפלסטינים יוכלו לחיות בשלום ובכבוד. אין מסלול אחר שמבטיח שלום בין ישראל וכל שכנותיה, כולל סעודיה שאיתה אני מדבר”.

הנשיא גינה את הפלישה הרוסית לאוקראינה, וקרא לאשר את הסיוע למדינה, כדי שתוכל להגן על עצמה מול התוקפנות הרוסית. “לא נפנה את הגב, אני לא אפנה את הגב”.

בתחילת נאומו, העביר ביידן מסר חריף לפוטין: “אנו לא נתכופף, ההיסטוריה צופה בנו”. והזהיר: הדמוקרטיה בארצות הברית ובעולם נמצאת בסכנה כמותה “לא הייתה מאז מלחמת העולם השנייה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות