נדב ארגמן: “יכולנו לפגוע בהנהגת חמאס לא פעם ולא פעמיים”

ראש השב"כ לשעבר ניתח האירועים שקדמו למתקפת החמאס והודה: "יחיא סינוואר חי כי מדינת ישראל החליטה שהיא לא רוצה לצאת להרפתקה בעזה. מדינת ישראל בחרה להתמכר לשקט" • "ידענו והכרנו את ההתעצמות בעזה ולבנון והיינו תחת התפיסה שעל התעצמות לא יוצאים למלחמה"
חרדים 10
כ"ז אדר א' התשפ"ד / 07.03.2024 12:22

ראש השב”כ לשעבר נדב ארגמן התייחס בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) לאירועים שקדמו למתקפת החמאס על ישראל ב-7 באוקטובר וענה על השאלה מדוע מדינת ישראל לא חיסלה עד כה את יחיא סינוואר.

מה, לא תצטרפו כדי להגן על הבית שלכם? זו הדרך להתנדב עכשיו

תחילה פתח בתמונת מצב עכשווית: “איראן מדינת סף גרעינית. אנחנו מוקפים על ידי גרורותיה של איראן מכל עבר על ידי טבעת אש. חיזבאללה בצפון, מליציות בעיראק ובסוריה, חות’ים בתימן, חמאס וג’יאהד ברצועת עזה ויהודה ושומרון”.

הוא ציין כי המצב הזה הוא “תולדה של היעדר אסטרטגיה ומדיניות במדינת ישראל”, וכן שמדובר ב”תולדה של אסטרטגיות משתלבות של מדינת ישראל מול הרשות הפלסטינית ותפיסת העולם של חמאס אל מול הרשות הפלסטינית”.

הוא הוסיף: “לחמאס הייתה אסטרטגיה אחת והיא לבצר את רצועת עזה לקראת השתלטות על הרשות הפלסטינית ביום שאחרי אבו מאזן. למדינת ישראל הייתה אסטרטגיה להחליש את הרשות הפלסטינית ובעבור זה לחזק את חמאס באמצעות כסף קטארי ובכך אנחנו מקבלים אסטרטגיות משתלבות”.

מה קרה לפני השבעה באוקטובר?

ארגמן הסביר: “הדבר הראשון היא התפיסה שמדינת ישראל החליטה שהיא קונה שקט גם במחיר מאוד גבוה לעתיד לבוא והיא בחרה בשקט ולכן כסף קטארי שירת את אותה מטרה”.

לדבריו, “הבעיה מתחילה בחוסר ההבנה של מהו חמאס כארגון טרור, מה היכולות שלו, הוא ארגון מאוד רציני עם אנשים מאוד רציניים ויכולות גבוהות שהיעד שלו מאז הקמתו להשתלט על הרשות הפלסטינית וכמובן להכריע את מדינת ישראל. את הדבר הזה הבנתי בשלבים מוקדמים. ב-2003 ניסינו לסכל את הנהגת החמאס ברצועת עזה. הטלנו פצצה קטנה מדי”.

הוא הבהיר: “אילו היינו פוגעים בהנהגת הארגון הזה במהלך כל השנים, היינו יכולים לשנות מציאות”.

בהמשך מתח ביקורת והודה: “לא עשינו את המעשה למרות שיכולנו לפגוע בהנהגת חמאס לא פעם ולא פעמיים בעלות הרבה יותר נמוכה מהיום עם הצלחה הרבה יותר גבוהה”.

הוא הסביר מדוע ישראל לא יצאה למלחמה נגד ארגוני הטרור: “ברצועת עזה יושב ארגון טרור שהשתלט על עם, בלבנון יושב ארגון טרור שהשתלט על מדינה, בשני המקומות ידענו והכרנו את ההתעצמות והיינו תחת התפיסה שעל התעצמות לא יוצאים למלחמה”.

לדבריו, “פגיעה בחמאס ובחיזבאללה בשלבים הרבה יותר מוקדמים זו מלחמת אין ברירה, כי היום הסיטואציה היא בלתי נסבלת ואפשרית ותעלה לנו ביוקר רב הרבה יותר, אילו היינו בארגונים הללו בשלבים הרבה יותר מוקדמים”.

ארגמן התייחס לשאלה מדוע סינוואר עדיין חי: “יחיא סינוואר חי כי מדינת ישראל החליטה שהיא לא רוצה לצאת להרפתקה ברצועת עזה. העלתי את הנושא הזה לא פעם ולא פעמיים, בשורה התחתונה מדינת ישראל בחרה להתמכר לשקט”.

הוא מתח ביקורת: “האסטרטגיה שמדינת ישראל בחרה בעשור האחרון היא להתנגש בקירות ואז להבין שיש בעיה ולחפש פתרון. במקום להוביל נגררנו וכאשר אתה נגרר אין יכולת לתת מענה טוב. אילו היינו מתחילים במתקפת פתע מול חמאס היינו במציאות שונה.

“מה שקרוי קונספציה השתלטה על המוח – זה אירוע שחוקרי מוח צריכים לעסוק בו. מי שחושב שחמאס מורתע רואה תמונה ומנתח אותה בצורה מסוימת. בעיניי חמאס מעולם לא היה מורתע כמו שחיזבאללה לא מורתע. יכולתי להוכיח זאת דרך המודיעין שראיתי”.

לאחר הניתוח הביטחוני עבר ארגמן לנושא הפוליטי ותקף את הממשלה: “אחרי כל הרע הזה שנפל עלינו אני עדיין אופטימי כי אחד, אין ברירה אחרת. שתיים, אני חושב שמגיע לעם ישראל שנהיה במקום אחר. אבל בשביל שזה יקרה אנו צריכים בראש ובראשונה להחליף את ממשלת האסון הזאת. אין לנו ברירה אחרת. חייבים להחליף את ממשלת האסון הזאת אחרת אין מקום לאופטימיות שלי. היא הכשל המרכזי שמונע מאיתנו עתיד אחר בעזה, היא שמונעת מבעדנו לייצר קואליציה בהובלה אמריקאית בהשתתפות המדיניות הסוניות ולפעול מול איראן. פועלים מול הגרורות ולא מול הבעיה עצמה – איראן היא היעד, היא המשימה”.

על חוק הגיוס אמר: “ממשלה שמונעת מבעדנו לשקם את החברה הישראלית – יש הזדמנות אדירה מול החרדים, מול הערבים, צריך להסתכל מחדש על מהי אזרחות במדינת ישראל. אזרח בישראל הוא מי שמשרת את מדינת ישראל כפי שהיא תקבע – משמע או שירות צבאי או שירות לאומי”.

לדעתו,  “אזרח שלא ישרת את מדינת ישראל לא יוכל לבחור ולא יוכל להיבחר, לא יוכל להיות עובד ציבור, לא יוכל לקבל תקציבים מהמדינה. אבל בשביל זה צריך להיפטר מממשלת האסון הזאת, צריך ממשלה רחבה, לסמן יעדים לעשור הקרוב ולהתחיל לשקם את מה שקרה לנו כאן לשנים רבות קדימה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות