הליכוד במתקפה על דוח ועדת ‘אסון מירון’: “התרסה פוליטית מובהקת”

מפלגת הליכוד התנפלה בחריפות על ועדת החקירה הממלכתית על 'אסון מירון' והאשימה בפרסום דוח פוליטי: "לראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה" • "חבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין"
אריה ריבקינד
כ"ו אדר א' התשפ"ד / 06.03.2024 18:25

המערכת הפוליטית סוערת היום (רביעי) לאחר פרסום מסקנות הדוח של ועדת החקירה הממלכתית של אסון מירון.

עיקר המסקנות היו הטלת אחריות אישית על ראש הממשלה בנימין נתניהו, המלצה להדחת מפכ”ל המשטרה קובי שבתאי, והחלטה שיו”ר הכנסת אמיר אוחנה לא ישוב לתפקיד השר לביטחון פנים.

לאחר שיו”ר האופוזיציה יאיר לפיד ניצל את הדוח להתנגחות פוליטית, כשטען כי “אם נתניהו היה אזרח רגיל, הוא היה עומד לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא” – בליכוד האשימו כי הדוח פוליטי.

מפלגת הליכוד הגיבה על הדוח – ותקפה את לפיד. “אסון מירון הוא אסון טראגי. ליבינו עם משפחות הקורבנות”, נמסר בהודעה שפרסמו בליכוד. “בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה.

“עם זאת, צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת ‘יש עתיד’ לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין.

“הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי – לא יצלח”.

יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד ענה לליכוד: “תגובת נתניהו והליכוד היא חרפה מבישה ופגיעה בזכר קורבנות מירון. הניסיון להכפיש את האלוף ינאי, בעל אות המופת, ואת הרב מרדכי קרליץ, ראש עיריית בני ברק לשעבר, כאילו שיקוליהם היו פוליטיים, רק מוכיחים את שפל המדרגה אליו הגיע נתניהו בניסיונותיו להסיר מעליו אחריות על אסון שוועדת חקירה ממלכתית קבעה באופן נחרץ שהוא אשם בו”.

גם השר גדעון סער מתח ביקורת על תגובת הליכוד: “הודעת הליכוד בעניין דו”ח ועדת החקירה בענין אסון מירון – מבישה. אין בה מילה אחת של כבוד או הערכה לעבודת הועדה בראשות השופטת ברלינר.

“הניסיון לבסס נורמות של בריחה מאחריות על ידי הסטת העניין להתנגחות פוליטית זולה – לא יעבוד יותר בישראל”.

יו”ר הכנסת אמיר אוחנה הגיב על המלצות הדוח: “מאז אסון מירון, אני נושא עמי את צער המשפחות, אלה שניחמתי במהלך השבעה ואלה שלא, על אובדן יקיריהן. בשעה זו, מחשבותיי נתונות להם. מסקנות הוועדה אינן מהוות סגירת מעגל, אלא כי אם פתיחת הפרק החשוב ביותר – תיקון המצב כך שאסון כזה לא יקרה שוב. לא במירון ולא באף מקום אחר בישראל.

“כפי שתואר בדוח, מדובר בכשל ארוך שנים בהסדרת האירוע ובתשתיות המקום, אך האסון קרה במשמרת שלי כשר לביטחון פנים ועל כן יש לי אחריות. אלמד את הדוח ואפעל ככל יכולתי להפיק ממנו את הלקחים הדרושים”.

מפכ”ל המשטרה קובי שבתאי הגיב לדוח ולהמלצה להדחתו: “תמכתי בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, ואני מכבד את ממצאי עבודתה. הדוח מצא ליקויים בעבודת המשטרה בהכנות לאירוע, ואני נוטל על עצמי את האחריות המלאה. ביקשתי לסיים את תפקידי כמפכ”ל בראשית השנה , אך נעניתי לבקשת הממשלה להמשיך בתפקיד נוכח מצב המלחמה. אסיים את תפקידי, לאחר ארבעים שנות שירות במדים, ברגע שהממשלה תחליט על כך”.

השר בני גנץ התייחס גם הוא למסקנות הוועדה: “זהו דוח מציל חיים שעליו להילמד בכל משרדי הממשלה וגופי החירום. את 45 המאמינים שבאו לקיים מצווה, לא נוכל להחזיר למשפחותיהם, אבל נוכל למנוע אסונות קשים כאלו בעתיד”.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ניצל את הדוח על האסון לניגוח פוליטי: “אם נתניהו היה אזרח רגיל, הוא היה עומד היום לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא. אם הוא יישאר ראש ממשלה, האסון הבא הוא רק עניין של זמן. נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון”.

אחד מחברי הוועדה אמר לאחר פרסום מסקנות הדוח: “הדבר הכי חשוב זה שההמלצות ייושמו , ביום שאחרי אני מקווה שהדוח יפול על האוזניים הנכונות של כלל האחראים שימלאו אחר ההמלצות במלואן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות