אחריות אישית לביבי ואוחנה, וסיום כהונת המפכ”ל ושווינגר

הוועדה לחקירת 'אסון מירון' לא המליצה על צעד מעשי נגד ראש הממשלה • המלצה על סיום תפקידו של קובי שבתאי • על יוסי שוינגר: אחריות אישית, הממצאים בעניינו חמורים במיוחד. ממליצה שיסיים מייד כהונתו • אחריות אישית על מאיר קרליבך, מנהל 'הכנסת אורחים' • תקציר הדוח
חיים טוויל
כ"ו אדר א' התשפ"ד / 06.03.2024 12:01

שלוש שנים אחרי האסון במירון בו נהרגו 45 בני אדם ולמעלה מ-100 נפצעו, ועדת החקירה הממלכתית פרסמה היום (רביעי) את מסקנותיה.

מה, לא תצטרפו כדי להגן על הבית שלכם? זו הדרך להתנדב עכשיו

הוועדה הטילה על נתניהו אחריות אישית, אך היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו.

הוועדה למעשה דחתה באופן גורף את התנערותו של ראש הממשלה, כך שלא יוכל להגיד “אני לא אחראי”. ההחלטה תכתיב הלאה כי אם ראש ממשלה אחר יגיד דבר כזה – זה לא יתקבל. למעשה, החלטה זו עשויה להיות רלוונטית גם לוועדה עתידית לכשתקום על אירועי 7 באוקטובר.

הוועדה הטילה על השר דאז אמיר אוחנה אחריות אישית, והמליצה כי לא ימונה בעתיד לתפקיד השר לביטחון פנים.

על הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת בעת האסון, הוועדה הטילה עליו אחריות אישית, והמליצה, נוכח הממצאים לגבי תפקודו, כי לא ימונה בעתיד לתפקיד שר בממשלת ישראל.

על רב-ניצב יעקב שבתאי, המפקח הכללי של משטרת ישראל בעת האסון, החליטה הוועדה להמליץ על סיום תפקידו, אך בהתחשב בנסיבות מיוחדות אלה, מלחמת חרבות ברזל, היא מותירה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו.

בדו”ח נאמר: “את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע. הכתובת הייתה על הקיר הרבה קודם לקרות האסון, כתובה באותיות קידוש לבנה, בצורה חדה וברורה, אך נותרה שם בלא מענה…

“גם התוצאה הקשה שהם עלולים להוביל אליה הייתה ידועה. כמו בטרגדיה יוונית, הסוף היה ידוע מראש. לא היה ידוע מתי זה יקרה, במשמרת של מי, או באיזה חלק באתר. לא ניתן היה לדעת איזה מחיר ייגבה, כמה חוגגים ישלמו בנפשם ובבריאותם, כמה משפחות ייוותרו שבורות. אך ברור היה שהאסון בוא יבוא.

“תרבות רעה מצאנו בתוך ביתנו. תרבות רעה זו הובילה לאסון הנורא בהר מירון. הכתובת שהייתה על הקיר ידועה לרבים במשך שנים רבות. את האסון הזה ניתן היה למנוע, וחובה הייתה למנעו”.

תקציר הדוח המלא:

בנימין נתניהו, ראש הממשלה

הוועדה הטילה על נתניהו אחריות אישית. היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו.

חבר הכנסת אמיר אוחנה, השר לביטחון הפנים בעת האסון

הוועדה הטילה על אוחנה אחריות אישית, והמליצה כי לא ימונה בעתיד לתפקיד השר לביטחון פנים.

הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת בעת האסון

הוועדה הטילה על אביטן אחריות אישית, והמליצה, נוכח הממצאים לגבי תפקודו, כי לא ימונה בעתיד לתפקיד שר בממשלת ישראל.

רב-ניצב יעקב שבתאי, המפקח הכללי של משטרת ישראל

הוועדה הטילה על שבתאי אחריות אישית. הוועדה ציינה כי ב-17.1.2024, בצוק העיתים, על רקע המלחמה הוארכה כהונתו של שבתאי כמפכ”ל המשטרה בחצי שנה. הוועדה ציינה כי לכאורה, הממצאים בעניינו של שבתאי היו מביאים אותה להמלצה על סיום תפקידו, אך בהתחשב בנסיבות מיוחדות אלה היא מותירה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו.

שמעון לביא, מפקד מחוז צפון במשטרת ישראל בעת האסון

הוועדה הטילה על לביא אחריות אישית. הוועדה ציינה כי לביא קיבל על עצמו אחריות מייד לאחר האירוע, וכי בהמשך אף הסיק מסקנות אישיות והתפטר מתפקידו. בכך, סברה הוועדה, נהג לביא כמצופה ממפקד ועל פי ערכי הפיקוד של המשטרה. הוועדה ציינה כי מאז 30.6.2023 הוא כבר אינו משרת במשטרה. בהתחשב באמור, החליטה הוועדה להסתפק בעניינו בקביעת הממצאים והמסקנות כפי שפורטו בדו”ח.

תת-ניצב שלום אביטן, מפקד מרחב עמקים במשטרת ישראל בעת האסון

הוועדה הטילה על אביטן אחריות אישית, וציינה כי לכאורה הממצאים בעניינו היו מובילים להמלצה על סיום תפקידו כמפקד מרחב עמקים, אולם המלצה זו התייתרה לאור פרישתו של אביטן מהמשטרה.

תת-ניצב מוריס חן, ראש חטיבת אבטחה ורישוי במשטרת ישראל בעת האסון

הוועדה הטילה על חן אחריות אישית והמליצה כי הממצאים והמסקנות בעניינו של חן יובאו בחשבון בכל דיון על קידום בדרגה או על שיבוץ לתפקידים בהמשך שירותו במשטרה.

סגן-ניצב אסף מנצור, מפקד תחנת נוף הגליל במשטרת ישראל בעת האסון

הוועדה הטילה על מנצור אחריות אישית, וציינה כי לכאורה הממצאים בעניינו היו מובילים להמלצה על סיום כהונתו בתפקיד מפקד תחנת נוף הגליל, אולם המלצה זו התייתרה לאור פרישתו של מנצור מהמשטרה.

רב-פקד שמואל פיאמנטה, ראש ענף אבטחה ורישוי במחוז צפון במשטרת ישראל

הוועדה הטילה על פיאמנטה אחריות אישית וסברה כי הממצאים בעניינו חמורים במיוחד. הוועדה המליצה כי פיאמנטה יסיים את תפקידו במשטרה, וכי הוא לא יועסק בשום תפקיד הנוגע להילולה או למתחם מירון. כמו כן המליצה הוועדה כי היועצת המשפטית לממשלה תידרש לממצאים שנוגעים להתנהלות שקשורה ברישוי האירוע וכיצד להמשיך בדיקה או חקירה בעניינם.

פקד אסף שייך, קצין מודיעין ובילוש של תחנת נוף הגליל בעת האסון

הוועדה הטילה על שייך אחריות אישית. שייך קודם בינתיים לדרגת רפ”ק והוועדה המליצה כי הוא לא יקודם בדרגה או בתפקיד במשך 4 שנים ממועד הגשת הדו”ח וכי בכל החלטה על קידום בדרגה או בתפקיד לאחר פרק הזמן האמור יובאו בחשבון הממצאים והמסקנות שפורטו בעניינו.

עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל

הוועדה הטילה על סופר אחריות אישית וסברה כי הממצאים בעניינו חמורים במיוחד. מאחר שמדובר בנבחר ציבור, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו ולהשאיר את העניין לצו מצפונו ולמבחן הציבור.

 עודד פלוס, מנכ”ל המשרד לשירותי דת בעת האסון

בשים לב למכלול הנסיבות וכן לאיזון הראוי בין הצעדים שנקט פלוס בנוגע למרכז, ושהביאו לשיפור, לפער שנותר, ובהתאם לגישה שבמקום שבו נותר ספק ממשי בעניין שעלול להוביל לפגיעה בלתי מוצדקת במוזהר יפעל הספק לטובתו, החליטה הוועדה שלא להטיל על פלוס אחריות אישית.

יוסי שווינגר. צילום מסך: לע”מ

 יוסף שוינגר, מנכ”ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

הוועדה הטילה על שוינגר אחריות אישית וסברה כי הממצאים בעניינו חמורים במיוחד. הוועדה המליצה כי שוינגר יסיים מייד את כהונתו בתפקיד מנהל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים וכי הוא לא יועסק בשום תפקיד הנוגע להילולה או למתחם מירון.

בעקבות הדוח, יוסי שוינגר צפוי להתפטר היום מתפקידו בעקבות ההמלצות החמורות נגדו.

הרב שמואל רבינוביץ, יו”ר ועדת החמישה

בשים לב למכלול הנסיבות שבהן פעל, ולפעולות שהרב רבינוביץ נקט לשיפור המצב, ובהתאם לגישה שבמקום שבו נותר ספק ממשי בעניין שעלול להוביל לפגיעה בלתי מוצדקת במוזהר יפעל הספק לטובתו, החליטה הוועדה שלא להטיל על רבינוביץ אחריות אישית.

אינג’ עאמר ח’ליליה, מהנדס הבטיחות של הילולת תשפ”א

הוועדה הטילה על ח’ליליה אחריות אישית, וסברה כי הממצאים בעניינו חמורים במיוחד. הוועדה המליצה כי הוא לא יוכל למלא בעתיד תפקיד של מהנדס בטיחות או יועץ בטיחות, כי רשם המהנדסים והאדריכלים יבחן את המשך זכאותו לרישוי מהנדס, וכי היועצת המשפטית לממשלה תידרש לממצאים הנוגעים אליו ולשאלת חידוש החקירה הפלילית בעניינו.

ראובן בן גל, מנהל האבטחה הראשי של הילולת תשפ”א

הוועדה הטילה על בן גל אחריות אישית, והמליצה כי הוא לא יוכל למלא בעתיד תפקיד של מנהל אבטחה באירועים המוניים. בנוסף, המליצה כי היועצת המשפטית לממשלה תידרש לממצאים בעניין האבטחה האזרחית ותשקול כיצד להמשיך בדיקה או חקירה בעניינם.

שמעון מלכה, מנהל אבטחה בהילולת תשפ”א

הוועדה הטילה על מלכה אחריות אישית, והמליצה כי הוא לא יוכל למלא בעתיד תפקיד של מנהל אבטחה באירועים המוניים. בנוסף, המליצה כי היועצת המשפטית לממשלה תידרש לממצאים בעניין האבטחה האזרחית ותשקול כיצד להמשיך בדיקה או חקירה בעניינם.

מאיר קרליבך, מנהל בפועל של פעילות עמותת “הכנסת אורחים”

הוועדה הטילה על קרליבך אחריות אישית, בתור מנהלה בפועל של עמותת הכנסת אורחים. בהתחשב במצבו הרפואי, ומתוך הנחה שלא יהיה פעיל יותר באתר קבר הרשב”י, לא המליצה הוועדה המלצה אישית בעניינו.

בדוח נאמר על ראש הממשלה נתניהו: “על בסיס כל החומרים והעדויות שהוצגו לנו והתרשמותנו הישירה מהם, מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב”י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל”ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת.

“על ראש הממשלה מוטלת אחריות לאתר באופן יזום, בעצמו או באמצעות מנגנונים מטעמו, נושאים המחייבים את טיפול משרדו ובמידת הצורך את התערבותו, בפרט חיי אדם. ודאי שחובה זו מתבקשת לאחר אסון הכרמל והאמור לגביו בדוח מבקר המדינה.

“בנסיבות המתוארות היה על ראש הממשלה לאתר את הצורך לטפל באתר קבר הרשב”י, בהיותו נושא מסוג זה; אם לא מלכתחילה, בוודאי לאחר שהנושא עלה שוב ושוב באופן המעיד בבירור על כך שהבעיות הקשורות אליו אינן נפתרות ושהן ממשיכות לסכן חיי אדם. כאלה הקשורים לסיכון חיי אדם. ודאי שחובה זו מתבקשת לאחר אסון הכרמל והאמור לגביו בדוח מבקר המדינה\”.

“מאחר שהגענו לכלל מסקנה כי נתניהו ידע, או לכל הפחות היה עליו לדעת, על הטיפול הלקוי באתר קבר הרשב”י ועל הסיכונים שטמונים בכך למבקרים במקום, הרי שהיה עליו לפעול לתיקון הדברים. הצעדים שנקט בהקשר זה לא היו מספקים. כך במיוחד בהתחשב בכך שהיה ידוע לו שהחלטות ממשלה שהתקבלו בעניין לא יושמו”.

הוועדה הובלה על ידי נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור ע”ה  ולאחר מותה הוחלפה בשופטת בדימוס דבורה ברלינר. בנוסף, בוועדה חברים גם האלוף במיל’ שלמה ינאי וראש עיריית בני ברק לשעבר מרדכי קרליץ.

לאורך השנתיים האחרונות בה פועלת הוועדה פורסמו המלצות ביניים בכדי לקיים את ההילולה בצורה בטוחה.

מאז האסון איש לא התפטר, למעט מפקד מחוז צפון במשטרה באותה התקופה, ניצב שמעון לביא, שהודיע על עזיבת המשטרה עוד לפני שהוקמה הוועדה.

יצויין כי הממשלה לא מחויבת על פי חוק ליישם את החלטות הוועדה, שעשויה גם לדרוש ענישה ואף להמליץ על פתיחה בחקירה פלילית נגד האחראים לאסון.

לפני כשנה וחצי חברי הוועדה שלחו מכתבי אזהרה למספר גורמים בכירים שהיו מעורבים בקבלת ההחלטות בזמן האסון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות