איש החסד יצחק צייגר ואוריה הרטום נרצחו בפיגוע בעלי

חיים טוויל
|
כ' אדר א' התשפ"ד / 29.02.2024 20:57
יצחק, בן 57 משבי שומרון, שהתנדב בזק”א במשך שנים, הותיר אחריו שלושה בנים, שני נכדים ואת אשתו שלומית • לצידו נרצח הנער אוריה בן ה-16, שהותיר אחריו הורים ו-5 אחים • הוריו גדי ונעמה: “אוריה נער טהור וישר דרך” • סבו, סגן עלי הרטום הי”ד, נפל בקרב במלחמת יום הכיפורים

שני הנרצחים בפיגוע הירי בתחנת הדלק ליד עלי הערב (חמישי) הם יצחק צייגר בן ה-57 ואוריה הרטום בן ה-16 וחצי הי”ד.

צייגר, תושב שבי שומרון, התגורר לפני כן ביישוב פסגות – לאורך 30 שנים – והתנדב בזק”א במשך שנים, התנדב במשטרה ושימש כחובש רפואת חירום ביישוב פסגות. הוא הותיר אחריו את אשתו שלומית, שלושה בנים ושני נכדים.

הרטום הי”ד, נסע בטרמפ עם צייגר, התגורר ביישוב דולב והיה תלמיד הישיבה התיכונית בשומריה. הותיר אחריו הורים ו-5 אחים. הוריו גדי ונעמה ספדו: “אוריה נער טהור וישר דרך. זכינו לגדל נער צדיק וקדוש”.

סגן עלי הרטום הי”ד, סבו של אוריה שנרצח הערב, אביו של אביו גדי, נפל במלחמת יום הכיפורים

יצחק צייגר הי”ד נישא לפני שנתיים לשלומית, גיסתו של ראש הישיבה בשבי שומרון הרב יהשע שמידט.

הוא היה פעיל בענייני ארץ ישראל, הקפיד להצטרף לנסיעות לקבר יוסף ולהסיע את מי שרצה לעלות לחומש. היה גר מול משפחת בלטה שאיבדה את בנה נריה הי”ד השבוע בקרבות בעזה.

מתנדבי זק”א שהגיעו לטפל בכבוד המת בזירת הפיגוע הקשה סמוך לעלי מצאו בין ההרוגים את חברם לצוות – מתנדב זק”א הרב יצחק צייגר הי”ד.

חיים וינגרטן ראש אג”מ זק”א: “הלב נשבר. מתנדבים שהגיעו לטפל בכבוד המת בזירת הפיגוע זיהו את חברם לצוות, איש חסד של אמת, מתנדב ותיק ומוערך בזק”א מחוז ש”י הרב יצחק צייגר הי”ד שנרצחי על ידי מחבל נתעב בעת שתדלק את רכבו בדרכו למשימת זק”א.

“איציק הי”ד הקדיש את כל כולו למען הזולת ופעל במסירות רבה בכל מקום אליו נדרש, בצנעה ובענווה, מהראשונים לפעול ולהגיש סיוע בכל תחומי חייו.
מתנדבי זק”א כואבים ומבכים את לכתו, בתפילה שמי שאמר לעולמו די יאמר לצרותינו די”.

אסף ברוכי, ראש צוות זק”א בנימין: “איציק הי”ד ואני קבענו להיפגש הערב, לאסוף גמרות שחולקו למתנדבי זק”א לקראת הדף היומי שמתחיל הערב. כל חייו שילב תורה עם עזרה לזולת בחסד של אמת. ספגנו אבידה קשה מנשוא והנפש מתקשה להאמין”.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, תושב הישוב שבי שומרון וחבר המשפחה, דפק בדלת בית המשפחה ומסר לרעייתו שלומית את הבשורה המרה יחד עם עובדת סוציאלית, יו”ר הצח”י הישובי ופרמדיק בן הישוב.

דגן ספד: “הלב מלא בצער אינסופי. יצחק היה חבר יקר מאוד, אוהב אדם בכל נימי נפשו. אין כמעט גוף בארץ שהוא לא התנדב בו, עשה חסד בישוב, תמיד היה נוהג לעצור את הרכב, להזמין אנשים, מארח אותם, אהב את ארץ ישראל בכל מאודו, היה גאה לגור בשבי שומרון. אהב אהבת נפש את שלומית אשתו, היה השכן הכי טוב שיכול להיות, והחבר הכי מקסים שיכול להיות”.

דגן הוסיף: “הלב מרוסק, אבל הרוח שלנו איתנה! בתוך פחות משבוע שני הרוגים, אותו הרחוב, בית מול בית ממש. בצד אחד של הרחוב החייל סמ”ר נריה בלטה, גיבור ישראל, ובבית ממול יצחק צייגר, שכל כולו עזרה הדדית. כשנכנסתי עם המשלחת לבשר לשלומית את הבשורה הנוראה היא אמרה לי: ‘יצחק שם, אני רואה את הרכב שלו בטלוויזיה, הוא מטפל בפצועים’, לאשתו היה ברור, שאם הוא שם, אז הוא מטפל באנשים כמו שתמיד עשה ואז לצערי הרב נאלצתי לבשר לה שנרצח על ידי המחבלים הברברים”.

בזק”א ספדו לו: בלב קרוע אנו מודיעים על הירצחו של חברנו היקר הקדוש הרב יצחק צייגר הי”ד בפיגוע הנורא היום בתחנת הדלק בעלי על ידי מרצחים בני עוולה. איש חסד של אמת בכל ליבו ומאודו, מוותיקי המתנדבים בזק”א מחוז ש”י שמסר נפש למען כבוד המת והקדיש ימים ולילות להביא כל יהודי לקבר ישראל”.

יו”ר שבי שומרון אלי אלול ספד: “אין לי מילים. הלב מרוסק. לאבד שניים מבני הישוב הקטן שלנו תוך שבוע. זה בלתי נתפס. יצחק היה איש חסד, חבר טוב, תמיד ראשון לעזור. התרגשנו איתו ועם שלומית כשהקימו בית רק לפני שנתיים. אנחנו כל הישוב נחבק את שלומית ואת המשפחה ונסייע לה בכל מה שנוכל. נאסוף את הכוחות יחד. האויב לא יוכל לנו”.

במועצת בנימין סיפרו כי המחבל הפתיע את צייגר וירה בו בשעה שתדלק בתחנת הדלק: “יצחק הספיק לשלוף את האקדח כדי להשיב אש אך נהרג מאש המחבל”.

ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, ספד לחברו הקרוב: “יצחק היה חבר טוב וקרוב. אני מכיר היטב למעלה מ-20 שנה. איש חסד מהשורה הראשונה, אדם נעים הליכות שגידל משפחה לתפארת. איש ארץ ישראל ותורת ישראל שחי כך ונהרג כך על קידוש ה’ תוך שהוא אוחז בנשק כדי להדוף את בן הבליעל”.

ראש המועצה הוסיף: “יצחק, אנחנו נמשיך בדרכך וננצח את הרשע הזה. נעמיק כאן שורשים ונכה באויבינו”.

ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ ספד להרטום: “אוריה, נער צעיר ורך בשנים נרצח רק בשל היותו יהודי שחי בארץ ישראל. דמו של אוריה שנשפך היום לא יהיה לשווא – נתגבר ונעמיק שורשים למענו. אנו מצפים שההנגה והצבא יכו באויב האכזר וסביבתו עד השמדתם. בנימין כולה עוטפת את המשפחה היקרה בשעה קשה זו ומחזקת את קהילת דולב”.

את המחבל חיסל אביעד גזבר, בעל ‘חומוס אליהו’ בתחנת דלק לאחר שיצא להתרעננות מהלחימה בעזה.

המחבל שביצע את הפיגוע הוא מוחמד מנאסרה שמזוהה עם פת”ח וריצה בעברו שני עונשי מאסר בישראל.

בנוסף, שימש כקצין במשטרה הפלסטינית בדרגה המקבילה לרב סרן.

למנאסרה היו שני מאסרים קודמים, והוא שוחרר בפעם האחרונה מכלא עופר בשנת 2019, לאחר שריצה עונש מאסר בגין עבירות אמל”ח.