שידור חי: בג”ץ דן בעתירות נגד אי גיוס תלמידי הישיבות לצה”ל • צפו

חרדים 10
|
י"ז אדר א' התשפ"ד / 26.02.2024 10:08
הרכב של שלושה שופטים בבג”ץ דן בעתירות שהוגשו נגד החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים, למרות פקיעת תוקף חוק הגיוס שאפשר את ה’פטור’ לתלמידי הישיבות • בהרכב יושבים מ”מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן והשופטים נועם סולברג ויצחק עמית

בג”ץ דן היום (שני) בעתירות שהוגשו נגד אי גיוס חרדים ונגד התמיכה התקציבית בישיבות.

בהרכב יושבים מ”מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן והשופטים נועם סולברג ויצחק עמית.

העתירות הוגשו נגד החלטת הממשלה שלא לאכוף את חוק שירות הביטחון על תלמידי הישיבות, החלטה לפיה לא מגייסים חרדים גם אחרי שתוקף חוק הגיוס פקע בקיץ האחרון.

עו”ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון אמר בדיון: “יש אזרחים שיש להם רק זכויות, הם לא צריכים לעבוד, לא צריכים ללמוד לא צריכים לשלם מיסים. הם נהנים מאינסוף כספים קואליציוניים. זאת סוגיה שאנחנו כבר 25 שנים עומדים כאן והמדינה באה ומספרת סיפורים”.

השופט פוגלמן פנה לשרגא: “יש כאן רק שאלה אחת שאני מבקש שתתמקד בה – האם לממשלה יש סמכות לקבוע בהחלטת ממשלה ולא בחוק שתלמידי הישיבות לא יתגייסו?”

השופט סולברג הוסיף: “לא צריך ללכת לטענה של חוסר סבירות, לכאורה הממשלה לא הצליחה בחקיקה אז הלכו להחלטת ממשלה”.

עורך הדין טומי מנור המייצג את ארגון אחים לנשק: “החלטת הממשלה פסולה. הדברים מתחדדים לאור האמירה של המדינה שבגלל המלחמה יש צורך בהארכת שירות הסדיר והמילואים.

“בדקתי ומצאתי לחרדתי שבמשך 75 שנים היו 12 מלחמות גדולות ועוד מבצעים בדרך. כל שש שנים בממוצע יש מלחמה. העיקרון שחייבים לגייס את כל האוכלוסייה ושכל אפליה היא פסולה ופוגעת בכבוד האדם ובשוויון קיים תמיד. המציאות הנוכחית של המלחמה מחדדת אותה”.

ככל הנראה לא צפויה החלטה בסוף הדיון, אלא אם תהיינה הפתעות.

ב’כאן חדשות’ דווח כי בממשלה שקלו לבקש מבג”ץ, בצל המלחמה, לאפשר את המשך המצב הקיים. אלא שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הבהירה שאין שום תרחיש כזה בחוק והיא לא תגן על מהלך כזה בבית המשפט העליון.

בהרב-מיארה אף הודיעה כבר לבג”ץ, כי אם הממשלה לא תאשר מחדש עד סוף החודש הבא פטור מגיוס – תחול חובת גיוס בני ישיבות לצה”ל.

בשל כך הממשלה תצטרך, עד סוף חודש מרץ, לאשר את המשך הפטור מגיוס ולהצהיר שתאושר חקיקה חדשה בנושא הגיוס.