תחקיר: המנהרות של חיזבאללה משוכללות יותר משל חמאס בעזה

צה"ל תקף ליד צידון - בתגובה לשיגור כלי הטיס הבלתי מאויש לאיזור טבריה • קטאר: שאנחנו נלחץ על חמאס? נתניהו רק רוצה להאריך המלחמה • בישראל סבורים: הלחימה העצימה תמשך עוד 6-8 שבועות • בכיר חמאס: איבדנו 6,000 מחבלים • עדכונים שוטפים
חרדים 10
י' אדר א' התשפ"ד / 19.02.2024 10:27
היום ה-136 למלחמה I עדכונים שוטפים:

כזה עוד לא היה: התוכנית של שמואל גרינברג בבית שמש נחשפת

18:41 – מטוסי קרב של צה”ל תקפו, סמוך לעיר צידון, שני מחסני אמצעי לחימה של חיזבאללה.

התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור כלי הטיס הבלתי מאויש לעבר הגליל התחתון. לאחר תחקור עולה כי מדובר בכלי טיס בלתי מאויש ששוגר על ידי ארגון הטרור חיזבאללה משטח לבנון, ככל הנראה מוקדם יותר היום. נסיבות האירוע מתוחקרות.

כמו כן, מטוסי קרב תקפו בשעות האחרונות תשתיות טרור השייכות לחיזבאללה במרחב מיס אל ג’בל ובמרחב אל עדייסא.

18:10 –  רשת המנהרות הסודית של חיזבאללה משוכללת אף יותר מזו של חמאס בעזה. כך דיווח אתמול העיתון הצרפתי ‘ליברסיון’.

לפי הדיווח, חיזבאללה חפר ב-30 השנים האחרונות רשת מנהרות חצובות באבן, חלקן בעומק של עד 80 מטרים, בין היתר בסיוע של צפון קוריאה. עוד צוין בתחקיר, כי המנהרות נחשבות למתוחכמות יותר משל החמאס ופיצוץ של המנהרות עשוי לגרום למפולות ורעידות אדמה.

החפירות החלו כבר במהלך שנות ה-80, אך הואצו במהלך שנות ה-90 כדי לאכלס חמ”לים של חיזבאללה במקרה של פעילות ישראלית באיזור.

17:15 –  בלבנון מדווחים שצה”ל תקף מהאוויר מחסנים של אמצעי לחימה ליד צידון, לפי הדיווחים, מדובר בשתי תקיפות רצופות שבוצעו בעיירה ג’אזיה, כ-60 ק”מ מהגבול.

16:25 – בעזה מדווחים: צה”ל תוקף מהאוויר במזרח רפיח

15:59 – ניר דבורי בחדשות 12: צה”ל איתר סרטון של בני משפחת ביבס בחיים מהימים הראשונים של המלחמה בדרום רצועת עזה. הצבא הציג לבני המשפחה את הסרטון ומתכוון לפרסם אותו הערב.

התיעוד של המשפחה החטופה מקיבוץ ניר עוז, ככל הנראה צולם זמן קצר לאחר תחילת המלחמה.

15:03 – אזעקה הופעלה בזרעית שבגליל העליון

13:55 – מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה במרחב הכפר א-דהירה שבדרום לבנון.

אתמול מנתחת מודיעין חזותי ביחידה 869 זיהתה באמצעי איסוף, מחבל נכנס לתוך מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב. מיד לאחר הזיהוי, הועבר דיווח למרכז האש בפיקוד הצפון והוזנקו מטוסי קרב שתקפו תוך זמן קצר את המבנה בו שהה המחבל.

ביממה האחרונה הותקפו עמדת שיגור של הארגון במרחב עיתרון לצד תשתית טרור במרחב אל עדייסא ובוצע ירי ארטילרי למרחבים נוספים בשטח לבנון.

הבוקר זוהו במרחב ארבל שבגליל התחתון שרידי כלי טיס בשטח פתוח. ככל הנראה לא מדובר בכלי טיס של צה”ל. נסיבות האירוע בבדיקה, כוחות צה”ל ומשטרת ישראל נמצאים במקום.

13:35 – דובר משרד החוץ הקטארי תקף בחריפות בחשבון הטוויטר שלו את  ראש הממשלה בנימין נתניהו: “הצהרותיו האחרונות של ראש הממשלה הישראלי בהן הוא מבקש מקטאר ללחוץ על חמאס כדי לשחרר את החטופים – אינן אלא ניסיון חדש שלו לעכב ולהאריך את המלחמה מסיבות שידועות לכולם. הוא יודע היטב שקטאר הייתה מחויבת מהיום הראשון למאמצי התיווך, לסיום המשבר ולשחרור החטופים. עדות לכך זו הפסקת האש ההומניטרית שהביאה לשחרור 109 חטופים והוכיחה כי מו”מ והגעה להסכם – הם הפתרון היחיד להחזרת החטופים, לסיום ההסלמה והבטחת ביטחון האזור.

“אנחנו מגנים גם את ההאשמות הריקות מתוכן שהשמיע ראש הממשלה הישראלי לגבי מאמצי השיקום והסיוע ההומניטרי של קטאר לעם הפלסטיני בעזה, והצגתן כאילו היא מממנת את חמאס. זה מתקיים כידוע, בתיאום מלא עם ישראל, ארה”ב, מצרים, האו”ם וכל הגורמים הנוגעים בדבר.

‏”אנחנו מדגישים כי קטאר ממשיכה במאמצי התיווך שלה ולא מייחסת חשיבות להצהרות שאפשר להבין רק בהקשר של בריחה מהמשברים הפוליטיים האישיים של ראש הממשלה הישראלי. אנחנו דורשים ממנו להתמקד במהלך המשא ומתן – באופן שישרת את ביטחון האזור ויסיים את הטרגדיה המתמשכת של המשך המלחמה, במקום לפרסם הצהרות כאלה בכל פעם שהדבר מתאים לסדר היום הפוליטי הצר שלו”.

12:45 – בכיר חמאס טוען ברויטרס:  במהלך המלחמה איבד ארגון הטרור ששת אלפים מחבלים. אולם, לפי הערכות בישראל, המספר עומד על יותר מעשרת אלפים.

12:30 – משרד הביטחון וצה”ל החליטו: ירכשו עשרות אלפי נשקים אישיים ללוחמי צה”ל מתוצרת ‘כחול לבן’.  מנהל הרכש במשרד הביטחון יפרסם מכרז לרכש עשרות אלפי נשקים מתעשיות ביטחוניות ישראליות בהיקף של עשרות מיליוני ש”ח. מדובר במכרז הגדול ביותר שערך משרד הביטחון לרכש נשקים ‘כחול לבן’. עוד הוחלט, כי משק נשקי התבור יישמר וימשיך לשמש את צה”ל. במקביל, יימשך גם רכש נשקים אמריקניים.

12:15 –  לוחמי צה״ל שב״כ ומג״ב עצרו הלילה 22 מחבלים  מבוקשים ברחבי יו”ש ובחטיבת הבקעה והעמקים. במהלך הלילה פעלו הכוחות במבצע לסיכול טרור בכפר קבטיה שבמנשה ועצרו תשעה מבוקשים. בכפר ראס כרכר נעצרו שני מבוקשים נוספים וכן הוחרמו שני אקדחים.

באל בירה  הלוחמים עצרו מבוקש והחרימו כספי טרור ובכפר קדום הוחרמו אמצעי לחימה נוספים. בנוסף, במבצע בעיר חברון נעצרו שני מבוקשים ותוחקרו חשודים נוספים.

המבוקשים שנעצרו ואמצעי הלחימה שהוחרמו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון. אין נפגעים לכוחותינו.

עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-3,150 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, מעל ל-1,350 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.

12:00 – המצור החות’י בים האדום: שרי החוץ של האיחוד האירופי אישרו שליחת כוח משימה ימי, שמטרתו להגן על כלי שייט מפני מתקפות החות’ים בים האדום.

11:30 –  מכתש נפער בהר ארבל כתוצאה מפיצוץ חזק, החשד – כלי טיס התרסק. כוחות ביטחון רבים נמצאים במקום ונבדק אם מדובר בכלי טיס של חיזבאללה או של צה”ל. מהמשטרה נמסר: “שוטרים וחבלנים של המחוז הצפוני מבודדים כעת את זירות הנפילה וסורקים אחר שרידים נוספים, לשם הסרת סיכון נוסף לציבור”.

11:15 –   בכיר חמאס דחה את דבריו של שר הביטחון יואב גלנט על כך שיש חילוקי דעות בארגון והכחיש שהם מחפשים תחלופה למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר: “דבריו ריקים מתוכן. הכישלון של ישראל להגיע אל בכירי הארגון דוחפים אותה לטעון להשגים דמיוניים”.

10:45 –  באיחוד האירופי קוראים לישראל שלא לפעול ברפיח. את הדברים אמר הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, ג’וזפ בורל, בשם קבוצה גדולה של מדינות. הוא הודה כי אין תמימות דעים בקרב כל מדינות האיחוד לגביי הפעילות הישראלית ברצועת עזה.

09:35  –  בישראל מצפים ששלב הלחימה העצימה בעזה יימשך עוד שישה עד שמונה שבועות, ובמהלכם תימשך ההיערכות לכניסה קרקעית לרפיח. כך מעריכים שני גורמים ישראלים ושני גורמים באזור ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס.

לדבריהם, ראשי הצבא מאמינים ביכולתם לפגוע באופן משמעותי בשאר יכולותיו של חמאס, ולסלול את המעבר ללחימה בעצימות נמוכה יותר. בכיר לשעבר במודיעין, אבי מלמד, אמר לסוכנות רויטרס, כי אין סיכוי שממשלת נתניהו תבטל את הפלישה לרפיח בשל הביקורת הבינלאומית.

09:35 – נשיא ברזיל אמר שישראל מבצעת רצח עם – השגריר זומן לנזיפה ביד ושם. שר החוץ זימן את השגריר פדריקו מייר לשיחת נזיפה בעקבות “דבריו המחרידים של נשיא ברזיל”. משרד החוץ: השר יבהיר לשגריר שלהתבטאויות מסוג זה אינן מקובלות בשום אופן וכי למעשה ארגון הטרור חמאס הוא זה שפעל לרצח עם.

09:30 –  אתמול זוהה שיגור ממרכז רצועת עזה שחצה לשטח ישראל ונפל בשטח פתוח במרחב העוטף. דקות ספורות לאחר מכן, לוחמי חטיבת הנח”ל זיהו את המחבל שביצע את השיגור הולך ברחבי העיר עזה. הלוחמים הכווינו כלי טיס של חיל האוויר שתקף וחיסל אותו. בנוסף, חוסלו חוליות חמושות שפעלו סמוך לכוחות צה”ל רצועה.

המקביל, התמרון הקרקעי ברצועה נמשך: לוחמי חטיבה 7 של שיריון ממשיכים בטיהור מרחב מערב חאן יונס. במהלך היממה האחרונה פשטו הכוחותעל יעדי טרור שבהם אותרו נשקים מסוג קלאצ’ניקוב, רחפנים, משגר RPG, מטעני נפץ וציוד צבאי נוסף.

במערב חאן יונס לוחמי צוות הקרב של חטיבת צנחנים זיהו באמצעות רחפן חוליית מחבלים שנעה לעברם ובתגובה הכווינו כלי טיס שחיסל אותה. זמן קצר לאחר מכן, זוהו ארבעה מחבלים נוספים במרחב שחוסלו גם הם באמצעות כלי טיס של חיל האוויר.

09:10 –  דובר הזרוע הצבאית של החות’ים טוען: הפלנו כטב”ם אמריקני מדגם MQ-9 Reaper באזור חודידה.

08:55 – ספינת משא בבעלות בריטית, המופעלת על ידי חברה לבנונית והייתה בדרכה מאיחוד האמירויות לבולגריה, נפגעה אמש על ידי החות’ים במצר באב אל-מנדב. לא היו נפגעים, הצוות נאלץ לנטוש את הספינה. דובר הזרוע הצבאית של החות’ים טוען שהמורדים תקפו את הספינה הבריטית Rubymar באמצעות כמה טילים ימיים.

07:40 –  בעקבות הערכת מצב של צה”ל, נסגרו שוב לתנועה הכבישים הבאים עד להודעה חדשה:
• צומת מלכיה לכיוון צפון ודרום
• צומת ישע לכיוון מערב
• צומת הכניסה למרגליות לכיוון מערב
• צומת מצודות (גיבור) לכיוון צפון

07:21 – הירי מעזה התחדש אחרי יומיים: התרעות הופעלו בניר עוז, בנירים ובעין השלושה שבמועצה האזורית אשכול – לא ידוע על נפגעים. זאת, כעבור יומיים ללא שיגורים מעזה לעבר שטח ישראל.

סמ”ר סימון שלומוב הי”ד. צילום דו”צ

06:00 – הותר לפרסום שמו של חלל צה”ל נוסף שנפל בקרבות:

סמ”ר סימון שלומוב הי”ד, בן 20 מקרית ביאליק, לוחם בגדוד 202 שבחטיבת הצנחנים, נפל אתמול בקרב בדרום רצועת עזה.

573 חיילי צה”ל נהרגו מתחילת המלחמה, 236 מהם מתחילת התמרון הקרקעי בעזה.

02:35 – חיזבאללה קיבל אחריות ל-9 תקיפות נגד ישראל ביממה האחרונה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות