רה”מ דחה עמדת צה”ל: יגביל עליית ערביי ישראל להר הבית ברמדאן

בניגוד לעמדת מערכת הביטחון: נתניהו קיבל את עמדת בן גביר להגביל את עליית ערביי ישראל להר הבית ברמדאן • ביקש לבדוק את המשמעויות של ההחלטה • טרם התקבלה החלטה על כניסת פלסטינים מיו"ש • בקשת בן גביר להכניס כוחות ביטחון אם יונפו שלטי הסתה לא התקבלה
חיים טוויל
י' אדר א' התשפ"ד / 18.02.2024 22:00

בתום דיון מצומצם עם ראשי זרועות הבטחון: ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט הערב (ראשון)  להגביל את עליית ערביי ישראל להר הבית בחודש הרמדאן, בכך, הוא לא קיבל את עמדת שב”כ וצה”ל שלפיה יש לאפשר כניסת ערביי ישראל לתפילה בהר הבית במהלך חודש רמדאן ללא מגבלות.

נתניהו אמר שיש היגיון בהגבלה וביקש להביא קריטריונים של גילים ומכסות. בכך התקבלה המלצת בן גביר במישור העקרוני.

חתך הגילים ומספר העולים ייקבע בהמשך.

לפי ההערכות, צפויים להיכנס בעיקר בני 60 ומעלה או ילדים עד גיל 10. לגבי התרת עלייה של פלסטינים מיהודה ושומרון תתקבל החלטה בהמשך.

בכל שנה ישראל מגבילה כניסת מתפללים להר הבית, בעיקר דרך מניעת כניסת צעירים, כאשר לרוב התאפשרה כניסה של בני 40-35 ומעלה, אך הפעם הקריטריונים צפויים להיות נוקשים יותר.

לגבי יהודה ושומרון, ההגבלות משתנות מדי שנה לפי חומרת ההתרעות. על פי עמדת השב”כ וצה”ל נקבע כי תותר כניסה לפלשתינים תושבי יו”ש בני 60 ומעלה וכן ילדים מתחת לגיל 10, סך הכל כ-15 אלף, זאת בניגוד לעמדת השר לביטחון לאומי שדורש שלא לאפשר כלל כניסת ערביי יו”ש לשטח ישראל בימי הרמדאן.

בדיון נקבע כי ישראל תוציא הודעה שהיא שומרת על חופש הפולחן של כלל הדתות, כולל כמובן המוסלמים ברמדאן.

גורם מדיני אמר הערב: “ראש הממשלה עדיין לא החליט אם לקבל את עמדת המשטרה ולהגביל כניסת ערביי ישראל להר הבית ברמדאן. נתניהו ביקש לבחון את ההשלכות של כל אחת מהאפשרויות שהוצגו”.

לצד זאת, לא התקבלה עמדת השר לביטחון לאומי, שרצה כי כוחות הביטחון ייכנסו להר הבית במקרה של תמיכה בחמאס, כמו גם דגלי הרש”פ וכרזות תומכות טרור בכלל. בן גביר דרש כניסת כוחות להר ככל שיתלו כרזות מסוג עוין, במטרה להוריד אותם. אולם, כאמור, עמדתו זו לא התקבלה, והוחלט כפי שהיה בכל השנים לשלוח כוחות להר רק במקרה של התפרעויות אלימות ומתקפות נגד שוטרים.

לפי חדשות 12, עמדת מערכת הביטחון, אל מול המשטרה, היא שצריך להגביל את המתפללים בהר הבית לבני 60 ומעלה ועם היתר ביטחוני – קרי שעברו אישור או בידוק של שב”כ. לכן במערכת הביטחון חושבים שצריך לאפשר עליית מתפללים, ולא למנוע זאת לחלוטין כפי שרוצים במשטרה וכפי שדרש השר לביטחון פנים.

ראש השב”כ רונן בר אמר בדיון: “לא לחינם חמאס קרא ל-7/10 ‘מבול אל-אקצא’. בהגבלות האלה קושרים את הזירות ביחד, כמו שחמאס רצה להצית את המתיחות עם ערביי ישראל”.

לפי שב”כ, חמאס מנסה לקשור את כל הזירות יחד ולהפוך את הר הבית למוקד נפיץ שיתסיס את המצב.

השר בני גנץ אמר: “ההחלטה העקרונית של מדינת ישראל לאורך השנים, וכך גם השנה, היא לאפשר חופש פולחן ברמדאן ולאפשר עלייה להר הבית. נוכח הרגישות הביטחונית, יוטלו מגבלות הנובעות משיקולים ביטחוניים בלבד. המגבלות האלו טרם סוכמו. גורמי הביטחון יגבשו את המלצותיהם בהתאם להערכת המצב ויביאו אותן לדרג המדיני בהמשך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות