נתניהו שוקל: השלמה עם מדינה פלסטינית בעד יחסים עם סעודיה

אחרי עשרות שנים של התנגדות להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית: ההשלמה עם המהלך האמריקני נועדה להביא לפריצה מדינית היסטורית מול סעודיה • נתניהו הגיב באיחור ובאופן מאופק מאוד לדיווח על הכרה אמריקנית במדינה לפלשתינים - והעיכוב מבטא הבנה מתגבשת מול ממשל ביידן
חרדים 10
ט' אדר א' התשפ"ד / 18.02.2024 09:44

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל להשלים באופן מעשי עם הכוונה האמריקנית להכיר במדינה פלסטינית, בתמורה לפריצת דרך היסטורית מול סעודיה. כך מדווח הבוקר (ראשון) אריאל כהנא, הכתב המדיני של ‘ישראל היום’.

על פי הדיווח, במסגרת המתווה הנשקל, האמריקנים יכירו חד צדדית במדינה פלסטינית. ישראל תביע התנגדות ותבהיר כי הסכם קבע שכולל מדינה פלסטינית יידון רק במשא ומתן ישיר.

ההשלמה עם המהלך האמריקני נועדה להביא לפריצה מדינית היסטורית מול סעודיה.

בסוף השבוע דיווח ‘הוושינגטון פוסט’, כי ממשל ביידן מתכוון להכיר באופן רשמי במדינה פלסטינית בתוך כמה שבועות. בעקבות הפרסום מחו שרים רבים בממשלה, כולל ממפלגת המחנה הממלכתי, נגד המהלך האפשרי.

אלא שראש הממשלה נתניהו הגיב באיחור ובאופן מאופק מאוד לצעד ששוקלת וושינגטון. הוא לא התבטא בעניין לכל אורך יום חמישי. רק בלילה שבין חמישי לשישי פרסמה לשכתו דברים שאמר בנושא בישיבת הקבינט.

אמש, במסיבת עיתונאים שקיים, חזר נתניהו על הדברים: “ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים. הסדר כזה יושג אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים.

“ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד צדדית במדינה פלשתינית. הכרה כזו בעקבות טבח ה-7 באוקטובר תעניק פרס עצום לטרור שלא היה כדוגמתו, ותמנע כל הסדר עתידי לשלום”.

גורם מדיני ציין, כי העיכוב בתגובת נתניהו והנוסח המוגבל שנבחר מבטאים הבנה שמתגבשת עם הממשל, במסגרתה נתניהו אמנם מביע התנגדות להכרה החד צדדית, אך יביע הסכמה למו”מ עם הפלסטינים על הסדר עתידי ובלי תנאים מוקדמים.

באמצעות התנסחות זו, נתניהו מקווה כי האמריקנים יוכלו לשכנע את הסעודים שישראל עברה כברת דרך משמעותית בסוגיה הפלסטינית והתמורה תהיה נכונות של ריאד להכרה היסטורית בישראל.

נתניהו עדיין לא החליט סופית על כיוון זה, אך הוא נבחן ברצינות מצידו ומצד השר רון דרמר, שמוביל מטעמו את השיחות מול האמריקנים.

ישראל התנגדה עשרות שנים לרצונן של מדינות במערב להכיר חד צדדית במדינה פלסטינית. ההנחה בירושלים היא שהכרה זו מהווה פרס לפלסטינים, ומפחיתה מהרצון שלהם לקיים משא ומתן עם ישראל, שכן ממילא הקהילה הבינלאומית מחלצת ממנה ויתורים באופן חד צדדי.

גורם מדיני אמר כי אם הצעד האמריקני ייצא לפועל משמעותו תהיה מכה מדינית קשה. הוא העריך כי מדינות מערביות רבות ילכו בעקבות וושינגטון ויכירו במדינה פלשתינית.

עם זאת, יש חשיבות רבה לנוסח של ההכרה, האם תגדיר מהן הטריטוריה והבירה של אותה מדינה, מי שולט במרחב הביטחוני שלה, והיבטים נוספים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות