הגדולה בישראל: 50 יתומות מלחמה ונפגעי איבה חגגו בת מצווה מרגשת

50 יתומות מלחמה ונפגעי פעולות איבה התכנסו יחד לבת מצווה ענקית של 'כולל חב"ד' בירושלים, וחגגו את הגיען לגיל המצוות • הן רקדו במעגלי ענק, נהנו ממופע סטנד-אפ והתפללו בקבר רחל אמנו: "רצינו שהשמחה תהיה מנותקת מכל הטראומות והחוויות הקשות, רק שמחה, כאן מחייכים, רוקדים, נהנים ומחבקים"
חרדים 10
ו' אדר א' התשפ"ד / 15.02.2024 16:09

זו הייתה בת מצווה ענקית, אולי הכי גדולה שנערכה אי-פעם בישראל, ל-50 נערות, בנות מצווה, שחגגו את יום הולדתן ה-12.

המכנה המשותף לכלל הנערות, זה סיפורן האישי: כל אחת מהן איבדה אב, או אם, בשנים האחרונות.

הצצה לסיפורים, מצמררת.

בין הבנות, יש גם כמה יתומות מלחמה, כאלה שאיבדו את האב הלוחם בקרבות בקן הצרעות בעזה. הן ביקשו לשמוע על פרטיותן ולחגוג יחד, כמו כל הבנות בשווה, בלי לקבל תשומת לב מיוחדת.

לטרגדיות הנוראיות האלה, לא היה שום איזכור, או התייחסות, ולו הקלה ביותר במעמד בת המצווה שנערך באולם ‘הדר’ בירושלים על ידי ‘חסד מנחם מענדל’, החטיבה החינוכית של ‘כולל חב”ד’, שמלווים משפחות של אלמנות ויתומים מכל רחבי הארץ.

“הייתה לנו הפרשת חלה מרגשת, אמירת תהילים משותפת, המון-המון שמחה”, מספרת רחל מרטון, אחת הנשים שמנווטות את כל האירוע. רחל נפרדה בשנה האחרונה מבעלה, הרב איציק ז”ל, שנפטר לאחר מחלה קשה. ‘הרב איציק’, כונה בפי רבים ‘אבי היתומים’, במסגרת עבודתו בכולל חב”ד.

“לאיציק נגע כל יתום ויתום באופן אישי, הוא היה מאוד רגיש אליהם”, היא מספרת, “אנחנו משתדלים להמשיך בדרכו המיוחדת והמאירה.

“פה באירוע כולם מחייכים, כולנו יחד”, היא סיפרה, “היו פה בנות מכל הסגנונות, מכל החוגים, מכל רחבי הארץ. פשוט משפחה אחת ענקית. הבנות לא ‘סתם’ התקבצו לכאן, כל אחת ואחת מהן קשורה לפעילות שלנו”.

למרות כמות הבנות, ניתן יחס לכל אחת בנפרד. “כל אחת קיבלה יחס ותשומת לב, כאילו זה היה אירוע פרטי שלה”, היא מדגישה. “זה בא לידי ביטוי גם באלבום אישי שיופק לכל בת מצווה עם אורחותיה וברגעים נוספים”.

היא מתייחסת לייחודיות של החגיגה המשותפת בניווטו של הרב משה קוט: “הביחד הזה, רומם את כולן, הייתה לנו הרקדה סוחפת וחוויתית עם רחלי גבירץ, נאום חיזוק מהרבנית ימימה מזרחי, מופע סטדנאפ משעשע עם מיכל לויטין, תמונות סטודיו צילומים, חלוקת שי יוקרתי, ועוד המון פעילויות וחוויות משותפות, דקה אחר דקה, לאורך כל האירוע”.

אחד מרגעי השיא באירוע, שהתקיים לכבודה של הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא, רעייתו של הרבי מליובאוויטש, הייתה תפילה משותפת בקבר רחל אמנו. כל בת שפכה את אשר על ליבה בקבר רחל וביקשה את בקשותיה.

התגובות שהתקבלו מהמשפחות היקרות לאחר האירוע המחישו עד כמה החגיגה הזו הייתה חשובה.

“אין לנו ספק שהיום הזה, בו הבנות התנתקו מהכל ופשוט חגגו ונהנו, ילווה אותן לכל חייהן”, סיכמו הרב שלום דוכמן והרב מענדי בלוי מכולל חב”ד, “החגיגה הייתה משותפת לחמישים בנות, אבל כל אחת מהן הייתה ככלה ביום חופתה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות