“הזהות זה שהם אוהבים פיצה!”: ‘הנאום היהודי’ של גלית דיסטל • צפו

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן בנאום מרגש בוועדת החינוך: "מערכת החינוך הממלכתית גזלה ממני את הזהות שלי. הילדים שלנו לא יודעים מה זה להיות יהודי. גדלים פה ילדים שחושבים שהיהדות שלהם זה לאכול פיצה"


אריה ריבקינד
ד' אדר א' התשפ"ד / 13.02.2024 13:20

ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה אתמול על החוסן של התלמידים בבתי הספר בזמן המלחמה, נוכח חשש מטשטוש ערכי הציונות, מורשת וזהות במערכת החינוך.

מתי הבחירות לעירייה? היכן מבררים אם אני רשום בפנקס הבוחרים?

נתוני סקר שהוצג בוועדה הראו, כי רוב מובהק של ההורים והמורים בחינוך הממלכתי סבורים כי יש צורך להוסיף לתוכניות הלימודים שיעורים נוספים בנושאי מורשת העם היהודי, וכי השיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת מוביל למחיקת הזהות היהודית של התלמידים.

במהלך הדיון נשאה ח”כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד נאום נרגש:  “מערכת החינוך, מערכת החינוך הממלכתית, גזלה ממני את הזהות שלי. ולא רק שגזלה ממני את הזהות שלי – מה שקורה עכשיו חמור פי אלף. אם אני יצאתי אחרי 12 שנות לימוד בורה לחלוטין לגבי מי אני, מאין באתי, לאן אני הולכת, מה הקולקטיב, למה אני פה בכלל, בורה לחלוטין היום המצב חמור פי אלף.

“אני קוראת את הנתונים לפיהם רוב מכריע של המורים בישראל טוענים שאין מספיק לימוד או זהות יהודית בבתי הספר ורוב מכריע של ההורים בישראל טוענים את אותו דבר.  אני יושב פה ואומרת בכאב עמוק: רק בגיל מאוחר למדתי שהיהדות היא לא שהאיכר מתפלל לה’ כדי שירד גשם, והיהדות היא לא האם מכניסים  חמץ לבתי חולים בפסח, והיהדות היא לא האם אנחנו נוסעים בשבת או אין תחבורה ציבורית בשבת.  היהדות היא דינמיט. היא דינמיט מטאפיזי. רוחני. לוגי.

“בקוריאה הדרומית הכניסו את לימוד התלמוד, התלמוד זה חדר כושר ללוגיקה, למה זה נשלל ממני? למה אני לא ידעתי עד גילי המאוחר שהיהדות אומרת לי שאנחנו לא יצורים גשמיים שעוברים חוויה רוחנית, אלא יצורים רוחניים שעוברים פה כרגע חוויה גשמית. יש בה פילוסופיה, יש בה רוחניות, יש בה מדע, מה יודע האדם על היהדות שלו, שהעולם נברא בשישה ימים… היהדות הקדימה את המדע, היום המדע מתקדם ליהדות עד לתפיסת חלקיק האטום.

“מדובר פה באוצר של ידע גלום, יהלום. ואתם יודעים למה אנחנו נאלצים לחפות את היהלום הזה. כי אנשים לא יודעים מה יש שם, גדל פה דור אחרי דור, בור. ויש על זה משמעות לא רק שכלית ולא רק רוחנית.

“הזהות הזו. שימו לב מה קורא בעזה, מה קורא בחמאס, הם גאים במוות שלהם, הם גאים בעוני שלהם, כי יש להם ‘אללה’. לנו גדעו את השורשים מתחת לרגליים, יושבים פה ואומרים לי שהלימוד של היהדות זה מה? ישראליות ויהדות ביחד? קולנוע עברי ישראלי לעומת המלבי”ם, הרמח”ל, האר”י הקדוש.

“אתם יודעים איזה עולמות יש שם? אני בוגרת 7 שנות פילוסופיה, הייתי כל כך צמאה לידע, אחרי 12 שנות לימוד עקרות, שהלכתי לאוניברסיטה ולמדתי 7 שנים. כלום. פילוסופיה מכלל הגוונים. כאין וכאפס כלום. אבק, לעומת היהלום שאנחנו יושבים עליו וקוברים אותו. והילדים שלנו לא יודעים מה זה להיות יהודי, אין להם מושג.

“אני לומדת היום ואני אומרת, אם רק הייתי יודעת את זה בגיל יותר צעיר. זה חוסן, זה זהות, זה שורשים, זה הכח להילחם, אני רואה היום את החיילים שלנו היום עם הציציות, חילוניים. עם ספרי תורה, חילוניים. עם הכיפות והתפילין, חילוניים.

“אני רואה את זה ואני רואה איך הנשמה שלהם צמאה לזה, כמה הם כמהים לזה, אני רוצה לומר שישראל צריכה לעשות אתחול חדש למערכת החינוך. היהדות  זה לא האחר, הוא אני או הגישה הפרוגרסיבית למשנה ולתנ”ך. היהדות זה אמת ניצחית.

“אנחנו יושבים על יהלום. והגיע הזמן שננגיש את היהלום הזה, את הידע הזה, את הרוחניות הזאת שיש בה אנושיות. שיש בה את הבסיס של המוסר האוניברסלי היום, אנחנו הבאנו את זה. ואנשים לא יודעים. גדלים פה ישראלים שחושבים שהזהות שלהם זה שהם אוהבים פיצה!”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות