מהפכה בכבישים: נחשף הפרויקט המפתיע ב-13 מחלפים מרכזיים

עוד מגה-פרויקט יוצא לדרך: משרד התחבורה ונתיבי ישראל מקימים חוות פוטו-וולטאיות לייצור חשמל בשטחים ה"כלואים" בתוך 13 מחלפים שבאחריות החברה • מי  שזכתה במכרז בהיקף של כחצי מיליארד שקל היא חברת דוראל אנרגיה
יוני גרין
ב' אדר א' התשפ"ד / 11.02.2024 13:33

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, נערכים להקמת חוות פוטו-וולטאיות לייצור חשמל בשטחים ה”כלואים” בתוך 13 מחלפים שבאחריות החברה, בהספק כולל של 85 מגה-ואט. זאת לאחר שנבחרה החברה הזוכה במכרז – דוראל אנרגיה.

החוות הסולאריות עתידות לייצר חשמל בהספק שנתי שווה ערך לצריכת חשמל של כ-17 אלף בתי אב בישראל, ובשווי עלות חשמל של כ-70 מיליון שקלים בשנה.

המחלפים הכלולים בתוכנית הם בית קמה, גדרה, יגור, נאות חובב, שרה, רהט, הזיתים, אדומים, שמשון, שער הגיא, דרור, רעננה דרום וג’לג’וליה.

המכרז שפורסם הוא במתכונת BOT ומציע ליזמים מהארץ והעולם זיכיון למשך 25 שנה עבור הקמה ותפעול המתחמים הסולאריים.

החוות הסולאריות המתוכננות יסייעו למדינת ישראל לעמוד ביעדים הלאומיים להקמת מתקני אנרגיה מתחדשת, הקובעים יעד של 30% מייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות עד לשנת 2030. למכרז קדמה עבודת הכנה מקצועית ומעמיקה באחריות חברת נתיבי ישראל, שבה נבחנו הטכנולוגיות המתאימות ונבחרו המחלפים העומדים בדרישות שהוגדרו.

מימוש הפרויקט יחייב שיתוף פעולה מלא עם מגוון גופים, מוסדות וחברות ובהם משרד האוצר ואגף החשב הכללי, משרד האנרגיה, חברת החשמל, מינהל התכנון, רשו הטבע והגנים, קק”ל, רשות העתיקות, וחברות תשתית ותקשורת נוספות.

המטרה העיקרית של הפרויקט היא לעשות שימוש בשטחים לא מנוצלים לייצור חשמל באמצעות המרת אנרגיית שמש לחשמל בשטחים גדולים. למעשה מדובר בדו-שימוש בשטחים כלואים בין נתיבי המחלפים ואינם ניתנים לשימוש, למעט פיתוח נופי. הזכיין יעניק זכות שימוש לא-בלעדית בקרקע ליזמים המעוניינים בהקמת מערכות ייצור ואגירת אנרגיה סולארית.

סקר נרחב העלה כי נת״י מחזיקה בכ-5,000 דונם, המוגדרים כשטחים כלואים שבהם ניתנים כיום לשימוש מסחרי עקב חוסר גישה ומגבלות נוספות.

המגה-פרויקט החדש הוא אחד מיוזמות מגוונות של אגף החדשנות במשרד התחבורה ובנת”י, שנועדו למצוא דרכים יצירתיות להפקת אנרגיה מתחדשת, ואשר מצויים בשלבי בדיקה, תכנון וביצוע.

שרת התחבורה מירי רגב: “עם כניסתי לתפקיד הגדרתי את ההתמקדות בחדשנות וקיימות כאחד מהיעדים המרכזיים של המשרד. המגה-פרויקט שאנו מוציאים היום לדרך משלב את שניהם בצורה אופטימלית, תוך מינימום הפרעה לסביבה וללא צורך בניצול משאבי קרקע יקרים. זהו פתרון חכם, ירוק וחדשני, המשתלב בשורה של מיזמי חדשנות שאנו עובדים עליהם במלוא המרץ.”

מנכ”ל משרד התחבורה, משה בן זקן: “עוד שיתוף פעולה מבורך של המגזר העסקי והציבורי יוצא לדרך, בפרויקט WIN-WIN שכולם נהנים מפירותיו: יוזמי הפרויקט משרד תחבורה וחברת נתיבי ישראל, החברה הזוכה במכרז דוראל אנרגיה, ומעל הכל – כלל תושבי המדינה אשר ייהנו מחשמל נקי ובעלות נמוכה, ללא צורך בייבוא דלק יקר וללא מפגעי זיהום.”

מנכ״ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ: ״חברת נתיבי ישראל עושה עוד צעד בהקמת מתקני אנרגיות מתחדשות. הפרויקט הנוכחי של 85 מגה הוא אבן דרך נוספת במימוש הפוטנציאל הגלום ברשת הכבישים הבין עירונית. ברשות החברה אלפי דונמים בפריסה ארצית אותם היא עתידה לממש בשנים הקרובות. הפקת אנרגיה סולארית בהיקפים של מאות מגה ברשת הכבישים תיתן מענה מיטבי למחסור בקרקעות ואנחנו שמחים לתרום את חלקנו למאמץ הלאומי להגדלת היקף הייצור של אנרגיות מתחדשות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות