מחיר המלחמה: סוכנות “מודי’ס” הורידה דירוג האשראי של ישראל

חברת דירוג האשראי הבינלאומית הורידה דירוג האשראי של ישראל לרמה A2 - עם תחזית שלילית • בחברה הסבירו: הסיבה המרכזית - הערכה שהמלחמה עם חמאס מעלה באופן מהותי את הסיכונים הפוליטיים, מחלישה הרשות המחוקקת והמבצעת ופוגעת בחוסן הכלכלי בעתיד הנראה לעין
יוני גרין
א' אדר א' התשפ"ד / 10.02.2024 19:01

חברת דירוג האשראי הבינלאומית  מודי’ס הורידה הלילה (שבת) את הדירוג של ישראל מרמה של A1 ברמה אחת ל-A2 עם תחזית שלילית, המבטאת הערכה שהדירוג עלול לשוב ולרדת בקרוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בעצומה של השבת: “כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה – ואנחנו ננצח”.

בחברה הסבירו כי הסיבה המרכזית להורדת הדירוג עצמו היא הערכה שהמלחמה עם חמאס, במהלכה ולאחר סיומה, מעלה באופן מהותי את הסיכונים הפוליטיים במדינת ישראל, מחלישה את הרשות המחוקקת והמבצעת ופוגעים בחוסנה הכלכלי של המדינה בעתיד הנראה לעין – וכן נובעת מהעובדה שלפי שעה אין תוכניות ממשיות ובנות ביצוע ליום שאחרי הלחימה.

בעוד שהלחימה בעזה יכולה לרדת בעצימותה ואף להיעצר, אין כרגע הסכם לסיומו של העימות או הסכם על תכניות ארוכת טווח לשיקום וחיזוק ביטחונה של מדינת ישראל”, נכתב בהודעת החברה.”סביבת הביטחון הירודה מרמזת על עלייה בסיכונים החברתיים וכן מאותתת על חולשתם של הרשות המחוקקת והמבצעת למול ההערכות הקודמות של החברה. במקביל, מצבה הפיסקלי של המדינה מתדרדר ומגמת הירידה ביחס החוב לתוצר התהפכה.

“למרות שכיום מתנהל משא ומתן לשחרור החטופים בתמורה להפסקת אש זמנית והכנסת סיוע הומניטרי נוסף לעזה, אין בהירות לגבי הסיכוי, משך והיכולת להוציא אל הפועל הסכם שכזה”, נכתב עוד. החברה מציינת שהעובדה שהממשל האמריקני ומדינות האזור הציגו קווי מתאר כלליים של תוכנית ארוכת טווח שכוללת הקמת מסגרת משילות ומנהיגות מדינית חדשה בעזה, עשויה לתרום לשיפור הביטחון של ישראל. עם זאת טוענים ב”מודי’ס” כי ממשלת ישראל דחתה עד כה תכניות מסוג זה. יתרה מכך, גם אם תכונית כזו תסוכם בסופו של דבר, הצלחתה המתמשכת לאורך זמן, לדעת החברה, תהיה מוטלת בספק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות