‘פיקטיבי, עושה עוול’: נתניהו דורש תחקיר על תרגיל ‘חטיפת הפלסטיני’

אחרי הסערה בעקבות התרגיל הצה"לי שדימה חטיפת ערבי בידי יהודים תושבי יהודה ושומרון - ראש הממשלה בביקורת חריפה: "התרחיש הפיקטיבי הזה מנותק מהמציאות" • מילואימניקים כתבו לרמטכ"ל: "תרגיל המדמה חטיפה על ידי מתנחלים הוא הזוי ובזוי - זה הזמן להתנצל"
חיים טוויל
כ"ז שבט התשפ"ד / 06.02.2024 17:20

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום (שלישי) בחריפות את התרגיל המדמה  “חטיפת פלסטיני” בידי מתיישבים יהודים וקרא לצה”ל לבצע תחקיר.

מלשכתו נכתב: “התרחיש הפיקטיבי הזה מנותק מהמציאות, לא ראוי ועושה עוול לציבור שלם ויקר של המתיישבים בזמן שרבים מהם נלחמים בחירוף נפש ואף נופלים למען הגנת ישראל. איני מוכן לקבל אטימות לב כזאת כלפי אחינו ואחיותינו ביהודה ושומרון”.

אמש תרגלה אוגדת יהודה ושומרון תרחיש של חטיפת פלסטיני על ידי יהודים, כתגובה לרצח תינוקת בפיגוע אבנים ליד קדומים שבשומרון.

מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, נכח בשטח ופיקח על התרגיל. התרגיל דימה חטיפת ערבי מהכפר פונדוק בידי שני יהודים לישוב רמת גלעד בשומרון. חיילים שדימו את המתנחלים לבשו וסט צהוב עליו נכתב “בימוי אויב”, והם “נעצרו” על ידי כוחות החטיבה היהודית בשב”כ ויחידת דובדבן.

חיילי מילואים מגדוד חוד 9221 המשרתים ביו”ש כתבו מכתב קשה לרמטכ”ל הרצי הלוי בעקבות התרגיל שבו התייחס צה”ל למתיישבים כאל ‘אויבים’.

במכתב כותבים המילואימניקים לרמטכ”ל: “אנו חיילי מילואים בגדוד 9221 מוצבים כבר מעל 120 ימים בלחימה בגזרת חטמ”ר אפרים שבשומרון. אתמול, יום ראשון ה- 5.2.24, גדוד המילואים שלנו נקרא לתרגיל של פיקוד מרכז במסגרתו תורגל תרחיש הזוי ומנותק של אירוע חטיפת פלסטינאי בידי מתיישבים לאחד הישובים בגזרתנו. אנחנו המומים ומתביישים באירוע המביש הזה אליו נקלענו ללא ידיעתנו. אנו מרגישים כי עשו בנו שימוש ציני ובזוי.

“צה”ל נלחם, ומכין את עצמו למלחמה ואנו זוכים לקחת בכך חלק. לא יתכן שההכנה הזו כוללת מלחמה באחינו המתיישבים.

“מהיכרותנו את המתיישבים בגזרתנו מזה כארבעה חודשים בהם הם מרעיפים עלינו חום ואהבה, נוכחנו לדעת כי מדובר באזרחים שהם מלח הארץ שרבים מהם לוחמים כעת בעזה, בצפון וביו”ש. אנו יודעים עד כמה המציאות שדומתה בתרגיל משוללת כל יסוד ואנו רואים בתרחיש הזה שיתוף פעולה של פיקוד מרכז עם עלילות הדם כנגד תושבי יהודה ושומרון. חלק מחיילי הגדוד שלנו הם בני היישובים ביהודה ושומרון, ואנו מזועזעים מהסיטואציה בה בחרו בפיקוד מרכז להעמיד אותנו בפניה”, כתבו הלוחמים.

הם הוסיפו: “אנו מתביישים בפני בני המשפחות שלנו שהשארנו בעורף ששומעות שבכך אנו לוחמי המילואים, עוסקים. אנו מתביישים בפני המתיישבים היקרים ומתביישים ברוח שהביאה את פיקוד מרכז לצאת לתרגיל. התאכזבנו והתביישנו לגלות כי אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס היה בשטח ניהל את האירוע, לקח חלק בפיקוד על המתרחש והיה אחראי לתרחישים שתורגלו.

“להפוך אותנו לוחמי צה”ל במילואים לכלי שמשתף פעולה עם פעולה שמבאישה את ריח המתיישבים ומדינת ישראל זו בחירה רעה וחסרת הבנה של האיומים האמיתיים. בחירה שעדיין שבויה בקונספציה ומשחקת לידי אלו שמנסים לטשטש את רוע החמאס על ידי ניסיון לצייר משוואה מופרכת של ‘אלימות משני הצדדים’.

“אנו מתנצלים בפני תושבי ישובי קדומים, קרני שומרון, יקיר, רבבה וכלל תושבי האזור, על שלקחנו חלק בלי ידיעתנו באירוע נפסד שכזה. אנו חיילי המילואים עזבנו את משפחותינו ועבודתנו כדי להגן על תושבי מדינת ישראל מפני אויבנו, וכעת מרגישים פגועים. האמון שלנו בפיקוד הבכיר נפגע”, כתבו.

“התנצלות דובר צה”ל שיצאה אתמול מתמקדת בכיתוב המופיע על הווסטים. הכיתוב אינו הבעיה אלא המהות. נוסח הודעת דובר צה”ל מראה שאין הכרה בחומרת האירוע. אנו קוראים לך הרמטכ”ל להוציא התנצלות פומבית על ידיי צה”ל בפני התושבים. בנוסף, עליך לקיים תחקיר עומק בנושא ולהדיח את האחראי לכך בפיקוד מרכז.

“בידך לתקן את האמון שלנו כלפי הפיקוד הבכיר תחתיו ותחתיך אנו פועלים מדי יום מתוך הקרבה אישית גדולה. אנו מלאי תקווה לתיקון העוול והחזרת האמון שלנו בפיקוד, על מנת שעשרות ימי המילואים שנותרו לנו במערכה הנוכחית ייעשו באופן מקצועי מתוך הכרה בצדקת דרכינו להגעה לניצחון באויבנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות