המבקר: מפלגות מנצלות הלוואות המדינה לרעה, החובות זינקו ב440%

בדוח מיוחד סוקר מבקר המדינה את הביקורת על חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים בבחירות לכנסת ה-25 • "חובות המפלגות זינקו מ-35 מיליון ש"ח ל-189 מיליון ש"ח"  • שתי סיעות הפרו את חוק דרכי התעמולה
אריה ריבקינד
כ"ז שבט התשפ"ד / 06.02.2024 15:59

מבקר המדינה  מתניהו אנגלמן מפרסם אחר הצהריים (שלישי) את דוח הביקורת על חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים שהשתתפו בבחירות לכנסת ה-25 ועל החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-24.

המבקר ציין בדוח, כי ניסיון העבר מלמד שהסיעות עושות שימוש חוזר ונשנה בכספי המימון הממלכתי השוטף, לצורך כיסוי גירעונות שמקורם במערכות בחירות קודמות, ובין היתר הן נוטלות הלוואות מהכנסת כדי לכסות את הגירעונות שנוצרו להן במהלך הבחירות.

החוק מבחין בין הוצאות בתקופת בחירות לבין הוצאות שוטפות של סיעה, ומקצה מימון נפרד לכל אחד מסוגי ההוצאות האמורים.

כפי שכבר צוין בדוחות קודמים, כאשר המימון הממלכתי השוטף משמש בפועל לכיסוי הגירעונות שנוצרו לסיעות במערכות בחירות, משתמע מכך כי למעשה נפגעת יכולתן של סיעות להשתמש בכספי המימון הממלכתי השוטף למטרה שלשמה הם יועדו לפי החוק, דהיינו – קיום קשר רעיוני וארגוני עם הציבור בין בחירות לבחירות.

המבקר מציין כי  שימוש בכספי ציבור בסכומים הגבוהים מהמימון שהוקצה להוצאות בחירות, יש בו משום פגיעה בעקרון השוויון, למול רשימות מועמדים שהוגשו מטעם מפלגות שאינן מיוצגות בכנסת ואינן זכאיות למימון ממלכתי שוטף.

המבקר קורא לסיעות לנהוג בזהירות בבואן לקבוע את תקציב הבחירות שלהן ואת מקורות המימון הצפויים, ולהשכיל לפעול במסגרת תקציבן. על הסיעות לנהוג בזהירות ובחיסכון בכספי המימון הממלכתי ולהשתמש בהם לצורך המטרה שלשמה יועדו. על הסיעות שנותרו להן גירעונות לפעול לצמצום הגירעונות שצברו ולכיסוי חובותיהן.

במהלך הדוח כותב המבקר עוד, כי בביקורת הנוכחית עלה כי שלוש סיעות – הליכוד, המחנה הממלכתי ורע”מ – לא דיווחו ולא העבירו במועד לרשות המיסים את סכומי המס המיוחד בשיעור 25% שניכו משכר חברי ועדות קלפי ופעילים שהעסיקו. סכומי המס שניכו הסיעות (הליכוד – כ-6.2 מיליון ש”ח; המחנה הממלכתי – כ-2 מיליון ש”ח; ורע”מ – כ-1.5 מיליון ש”ח) שולמו לרשות המיסים באיחור של שבעה עד 11 חודשים מיום הבחירות.

הסיעות האמורות דיווחו לרשות המיסים על ניכוי המס המיוחד משכר הפעילים וחברי ועדות הקלפי לאחר המועד שנקבע לכך בחוק המיסוי והתקנות, ובכך לא עמדו בחובתן החוקית לדיווח על הניכוי ולתשלומו במועד הקבוע בחוק, ולמעשה הותירו בידיהן כספים לא להן. הסיעות מסרו לצוות הביקורת כי חל בתשלום עיכוב של כמה חודשים, אשר נבע ממורכבות התשלום לפעילים ולחברי ועדות קלפי.

יצוין, כי במועד סיום הביקורת שלוש הסיעות כבר השלימו את דיווחיהן לרשות המיסים ושילמו את חובותיהן.

המבקר אנגלמן קבע לפיכך, כי הדוח על חשבונותיהן של הסיעות האמורות אינו חיובי.

המבקר התייחס להפרת חוק דרכי תעמולה וכותב כי שתי סיעות – הליכוד ויש עתיד – הפרו את הוראות חוק הבחירות ועקב כך הן נדרשו לשלם הוצאות משפטיות, על פי החלטות יו”ר ועדת הבחירות לכנסת, בעקבות עתירות שהוגשו נגדן.

אחת הסיעות חויבה בהוצאות משפטיות לאחר שנקבע מפורשות כי היא חזרה והפרה את חובת ההזדהות בפרסומיה והוראות נוספות של חוק דרכי תעמולה האוסרות על שימוש בסמל המדינה, בילדים ובצה”ל במסגרת תעמולת הבחירות. הסיעה הנוספת חויבה בהוצאות משפטיות לאחר שנקבע כי הפרה הוראה של חוק דרכי תעמולה האוסרת שימוש בצה”ל כחלק מתעמולת הבחירות.

המבקר אנגלמן קבע כי הדוח בעניינן של שתי הסיעות האמורות אינו חיובי. בקביעת גובה שלילת המימון מאותן הסיעות הביא המבקר בחשבון את טיעוניהן.

במסגרת הדוח מתייחס המבקר גם לכך שסיעות שילמו שכר בתקופת הבחירות למועמדים ולבני משפחה.

בביקורת עלה, כי סיעת חזית יהודית לאומית כללה בחשבונותיה לתקופת הבחירות הוצאות שכר עבור מועמד שנכלל ברשימת המועמדים של הסיעה בבחירות לכנסת; וכי שתי סיעות נוספות – הליכוד ורע”מ – כללו בחשבונותיהן לתקופה השוטפת הוצאות שכר בגין העסקה של ארבעה מועמדים, שהתמודדו בבחירות לכנסת ה-25 מטעמן.

זאת בלא שהוצגו אסמכתאות שיש בהן כדי להבהיר את היקף העסקתם, את אופן קביעת התמורה ואת מומחיותם המקצועית הנטענת.

המבקר קובע כי נוכח החשש שהעסקה בשכר של מועמדים ובעלי זיקה לסיעה עלולה לפגוע בעקרון השוויון, ועל מנת להימנע מניגוד עניינים ולו למראית עין, מכאן ולהבא על הסיעות להימנע מהעסקה בשכר של מועמדים, הן לתפקיד חבר הכנסת והן לתפקיד יושב ראש המפלגה ושל בעלי זיקה למפלגה.

המבקר מציין כי איסור זה חל על העסקה, בין במישרין ובין בעקיפין, בין כעובדים ובין כנותני שירות, בין בתקופת הבחירות ובין בתקופה השוטפת. כמו כן, על הסיעות להימנע מהעסקת בני משפחה מדרגה ראשונה של בעלי תפקידים ושל מועמדים במפלגה, בין במישרין בין בעקיפין, וכל העסקה מעין זו תיחשב להוצאה בלתי תקינה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות