ליברמן: נתניהו לא יילחם בצפון, רוצה הסכם עם סעודיה – ולפרוש

יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר עולה להתקפה: דורש שישראל תנהג בהרבה יותר אסרטיביות מול מצרים וירדן "המצרים זקוקים לנו יותר, כשהיו במצוקה עזרנו להם" • "למה אנחנו צריכים לספק לירדן מים? צריך להפסיק" • ויש לו גם הצעה כיצד לנהל את החזית הצפונית
חרדים 10
כ"ג שבט התשפ"ד / 02.02.2024 10:42

יו”ר ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, מעריך בראיון שהעניק ל’ישראל היום’, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לסיים את הקריירה הפוליטית.

“ברור לי שנתניהו החליט לפרוש. הוא רוצה להגיע לשלום עם סעודיה, כדי שזו תהיה המורשת שלו, ושהוא לא ייכנס להיסטוריה כמי שאחראי למחדל הגדול בישראל”, אמר ליברמן.

לדבריו, “נתניהו לא ייקח סיכון במלחמה בצפון, יחתור להסדר דיפלומטי שיקנה שקט לזמן מוגבל בצפון, יגיע להסכם שלום עם סעודיה למען המורשת שלו, ויפרוש”.

הוא הוסיף:  “בחזון שלו, נתניהו רוצה להביא הסכם עם סעודיה עד אוקטובר, וכדי שארה”ב תוכל להיות חלק מההסכם לפני הבחירות – זה צריך לקרות עד יוני”.

ליברמן תקף את הכנס שהתקיים השבוע בקריאה לחזור להתיישבות יהודית בחבל עזה. “זו פשוט הזיה. אין שום מקום להתיישבות מחדש עכשיו בגוש קטיף. יש אנשים שעושים את זה רק משיקולים אלקטורליים, משיקולי פריימריז. יש אנשים הזויים באמת שמאמינים בזה ורוצים בזה, אבל זה לא עומד על הפרק”.

הוא גם אינו מסתיר את הביקורת שלו מאופן ניהול המלחמה. “ההתנהלות וניהול המלחמה פשוט אינם נכונים. בדרום אי אפשר לזוז בטור, היינו צריכים לפעול במקביל. הטעות הגדולה היא חוסר נכונות להתמודד עם אתגר ציר פילדלפי. יש שם עשרות מנהרות, המצרים במקרה הטוב עוצמים עיניים, לא עושים שום דבר. זה כמו ברז פתוח שיורדים ממנו הרבה מים ובקצה אתה מנסה לייבש את זה עם הסחבה. אין טעם אם אתה לא סוגר את הברז הראשי, והברז הראשי הוא ציר פילדלפי”.

לדעת ליברמן, “המצרים פשוט לא רלוונטיים. זו חוצפה שאנחנו לא יודעים לגבות מחיר. כשהמצרים היו במצוקה עם המדינה האסלאמית בתוך סיני, הם פנו אלינו, אני הייתי שר הביטחון. עזרנו להם להתגבר על המדינה האסלאמית גם מהאוויר וגם מהיבשה. כשהם הרגישו מאוימים הם ביקשו להכניס לסיני כוחות מעבר למה שאושר להם בהסכם קמפ דיוויד – ואפשרנו להם. כשהם הרגישו מצוקה בגבעת הקפיטול וביקשו עזרה בקונגרס – עזרנו. אז כרגע כשאנחנו במצוקה, ומדובר בביטחון ישראל, הם לא מוכנים ועומדים על הרגליים האחוריות? צריך לגבות מהם מחיר”.

הוא מדגיש: “עלינו להשתלט על ציר פילדלפי, לא לשאול אותם. לא צריכים לגרש אף אחד מעזה, לא צריכים ללחוץ על אף אחד, לא לעודד הגירה, אבל כל מי שרוצה לעזוב למצרים – לא לעצור אף אחד.

“המצרים הפכו את רצועת עזה לכאב ראש שלנו, הם שמחים שאנחנו מרתקים לשם כוחות גדולים. הם משחקים משחק כפול, משקרים לנו בפנים, מספרים לנו סיפורים שהם נגד חמאס, ובפועל הם משתפים פעולה עם חמאס בכל דבר – בהברחות, במשא ומתן הם מאמצים את עמדת חמאס, כולל עכשיו”.

גם מול ירדן צריך, לדעתו, להפגין מדיניות חזקה יותר. “הירדנים הצטרפו לתביעה של דרום אפריקה בהאג. מלכת ירדן מאשימה את ישראל, מכחישה את הזוועות של 7 באוקטובר, שר החוץ הירדני משתלח בנו ואנחנו לא גובים שום מחיר. כשמלך ירדן היה במצוקה וטבח בפלשתינים בספטמבר 1970, מי שסייעה לו היא מדינת ישראל. הם היו אמורים לספק לנו חשמל, והתחרטו. למה אנחנו צריכים לספק להם מים? צריך להפסיק את אספקת המים לירדן”.

ויש לו גם הצעה כיצד לנהל את החזית הצפונית: “צה”ל צריך לחזור לרצועת הביטחון בלבנון, אבל בצורה הרבה יותר נוקשה וקשוחה. כשהיינו ברצועת הביטחון ניהלנו אותה בצורה לפלפית. עכשיו צריך לנהל זאת בצורה קשוחה יותר, ולהודיע שזה אצלנו 50 או 100 שנה. לא נצא משם עד שלא תהיה ממשלה בביירות שיכולה לשלוט על השטח. ברמה האסטרטגית חייבים למנוע התעצמות של חיזבאללה, לפרוק את חיזבאללה מנשק ומטילים מדויקים. אפשר לעשות זאת רק בפעולה צבאית, ולא חצי עבודה, אלא ללכת עד הסוף, ללא שום מוגבלות”.

הוא שולל הכנסת סיוע הומניטרי לאזרחי עזה. “שום סיוע הומניטרי. איזה סיוע הומניטרי? זו עוד פעם חוסר יכולת של ההנהגה לעמוד בלחצים, שיקולים פוליטיים נטו. שום שיקול ענייני. זה לא מתקבל על הדעת. אנחנו לא קיבלנו הוכחה שהחטופים שלנו קיבלו תרופות. לצלב האדום אין נגישות לחטופים שלנו. זה הדבר ההומניטרי הבסיסי. 70 אחוז מהסיוע ההומניטרי מגיע לחמאס, לא לנזקקים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות