קטר הודיעה לישראל: חמאס משהה את המגעים לעסקת חטופים

חרדים 10
|
י"ד שבט התשפ"ד / 24.01.2024 02:10
חסימת הסיוע לעזה: המוחים התפזרו – רק 9 משאיות חצו לרצועה • גלנט ללוחמים סמוך לגבול עזה: “האנשים הכי קיצוניים במו”מ מטעם חמאס הם אלה שנמצאים במלונות הפאר” • חשד: שני פצמ”רים שהתפוצצו בשבוע שעבר במטולה – הכילו זרחן • הפסק בהאג – בשישי • עדכונים שוטפים
היום ה-110 למלחמה I עדכונים שוטפים:

מזהים שהילד מוכשר מאד? תזניקו אותו קדימה עם קורסים לחרדים

22:10 – מחמוד מרדאווי, מבכירי חמאס, אומר כי כל הפרסומים בעניין עסקת חליפין נועדו להטעות את דעת הקהל בישראל. הוא אמר על עסקת החטופים:  “הישראלים ייכנעו, בין אם מדובר בממשלה הנוכחית או אחרת, כיוון שהקלפים אשר נמצאים בידינו חזקים ואמיתיים, ולא קיימת ממשלה או ראש ממשלה ישראלי היכול לעקוף זאת”.

הוא הוסיף, כי התמיכה הבינלאומית בישראל הולכת ונחלשת, ומספר מדינות בוחנות מחדש את עמדתן ברקע ההחלטה הצפויה של בית הדין הבינלאומי בהאג בעניין התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בטענה שהיא מבצעת רצח עם.

21:45 –  ממשלת קטאר – מדינה מממנת טרור – תקפה הערב את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעל פי הפרסומים אמר  למשפחות החטופים כי “קטאר בעייתית יותר מהאו”ם והצלב האדום” וטען כי היא לא דוחפת מספיק לעסקה: “נתניהו מכשיל את מאמצי התיווך”.

דובר שר החוץ הקטארי: “ראש הממשלה הישראלי רק חוסם ומערער את הליך הגישור, מסיבות שנראות כמשרתות את הקריירה הפוליטית שלו במקום לתת עדיפות להצלת חיים חפים מפשע, כולל בני ערובה ישראלים”.

21:00 –  הרשות הפלסטינית דורשת לפרק את המתנחלים מנשקם. זועמת על הרעיון שנבחן לחמש את כיתות הכוננות באיו”ש בטילי נ”ט כדי למנוע מעשי טבח הדומים לאלה שבוצעו בעוטף עזה.

20:45 – כאן חדשות: שתי פצצות מרגמה שהתפוצצו בשבוע שעבר במטולה חשודות כפצצות זרחן. אחרי שנפלו ברחוב ביישוב, הפצצות יצרו שריפה וגם עיכלו חלק מהכביש שבו פגעו. במועצת מטולה סבורים שמדובר בפגזים שהכילו חומר זרחני במטרה להגדיל את הפגיעה באזרחים. אם הדבר נכון – זו הפעם הראשונה שחיזבאללה עושה שימוש בנשק שמכיל זרחן.

20:20 – כאן חדשות: קטר הודיעה הבוקר לישראל כי חמאס משהה את המגעים לקידום המתווה לשחרור חטופים. כך אמרו שני מקורות המעורים בפרטים. לפי המקורות, חמאס העביר מסר ולפיו הוא דורש מישראל הסגה כוללת של כוחות צה”ל מרצועת עזה כבר בשלב הראשון של העסקה, ולמעשה להביא להפסקת המלחמה.

19:10 – הבית הלבן: מתאם המועצה לביטחון לאומי למזרח התיכון וצפון אפריקה נמצא בדוחא

19:05 – צה”ל אישר כי תקף שורת תשתיות טרור ומבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה בתחום לבנון. “צה”ל תקף בתקיפה משולבת של מטוסי קרב של חיל האוויר וארטילריה כמה תשתיות טרור ומבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב יארון שבדרום לבנון”, נמסר.

בנוסף, צה”ל הודיע כי לצורך הסרת איום בדרום לבנון, תקף במהלך היום בכמה מוקדים באמצעות ירי ארטילריה ומרגמות.

19:00 –  הרמטכ”ל הרצי הלוי שלח מכתב למבקר המדינה מתניהו אנגלמן ובו התייחס לפניית המבקר בנוגע לפתיחה בביקורת בצה”ל בצל המלחמה. “צה”ל בעיצומה של מלחמה רב-זירתית מאתגרת וחסרת-תקדים”, ציין הרמטכ”ל.

“צה”ל יבצע תחקירים כמתחייב, הביקורת במתכונת המתוכננת בתוך כדי הלחימה – עומדת בסתירה לעקרון שהגדרת. הביקורת תסיט את קשב המפקדים, תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו, ולא תאפשר את הפקת הלקחים ההכרחית לשם השגת יעדי המלחמה”.

18:45 –  שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם לוחמים סמוך לגבול עם עזה והתייחס לשיח על עסקה לשחרור החטופים: “אני שומע התחלה של כל מיני הודעות בשם כל מיני גורמים של חמאס שמתחילים לדבר על עסקאות שבויים ונעדרים, כתוצאה מהמגעים שלהם במצרים וקטר וכן הלאה. קרה פה דבר מעניין, האנשים הכי קיצוניים במשא ומתן של חמאס אלה מי שנמצאים הכי רחוק מרצועת עזה – אלה שטסים במטוסי פאר, יושבים במלונות פאר, נעים מקצה לקצה. אלה שסובלים בעזה וכל הזמן מתחת לשרשראות של הטנקים שלכם הם לא כאלה גיבורים. אני שומע מה הם אומרים, רוב רובם רוצים לעצור”.

17:40 – אזעקות הופעלו ביראון, בדוב”ב ובברעם שבגליל העליון בשל חשש לירי רקטי, במקביל לתקיפת צה”ל באזור סמוך בלבנון. בהמשך התברר שהאזעקות הופעלו בעקבות תקיפות חיל האוויר.

17:35 – הפלסטינים מדווחים: 13 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו במרכז של אונר”א במערב ח’אן יונס בעקבות פיצוץ. עוד דווח כי צה”ל תקף מסגד בשכונת א-תנור ברפיח – חמישה נהרגו.

17:30 – מאות מפגינים, ובהם משפחות חללים שנפלו במלחמה, אזרחים מפונים מהדרום והצפון ונציגי משפחות חטופים, הגיעו למעבר כרם שלום החל מהבוקר וחסמו את מעבר משאיות הסיוע לעזה. רק כעבור שעות, באזור השעה 17:00 הם התפזרו. רק 9 משאיות חצו לרצועה.

המוחים הצליחו לעקוף מחסומים משטרתיים ונסעו דרך שדות, וכך הצליחו לחסום את מעבר המשאיות ההומניטריות.

בתנועת צו 9 חגגו: “גאים שעמדנו במשימה ומעבר כרם שלום נותר חסום לאורך כל שעות היום. מודים למאות האנשים מכל רחבי הארץ, דתיים וחילונים, מימין ומשמאל, מהעיר, הכפר והקיבוץ שהגיעו היום לחסום את שיירות האספקה והסיוע לחמאס. מודים במיוחד למשפחות החטופים ואיתם משפחות החללים שנפלו בקרבות בעזה שחיזקו אותנו במאבק הלאומי שאין צודק ממנו. לא נעצור ואף סיוע לא יעבור עד שאחרון החטופים יחזור”.

16:45 – אביגדור ליברמן צייץ: אף סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר – לא מעבירים ציוד לאויב.

16:10  –  נתניהו נפגש בירושלים עם שר החוץ של בריטניה וראש הממשלה לשעבר דייוויד קמרון.

15:55 –  שני טילי נ”ט שוגרו למרחב שומרה שבצפון. אין נזק ואין נפגעים מהאירוע.

15:30 – במשך יותר מ-5 שעות: מאות מפגינים, ובהם משפחות חללים שנפלו במלחמה, אזרחים מפונים מהדרום והצפון ונציגי משפחות חטופים, הגיעו למעבר כרם שלום ממנו עוברות מדי יום משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועה. המוחים הצליחו לעקוף מחסומים משטרתיים ונסעו דרך שדות כדי לחסום את מעבר המשאיות ההומניטריות לתוך שטח הרצועה.

15:07 –  מערכת ההגנה האווירית יירטה מטרה מעל רכס רמים.

14:45 –  מקור בחמאס לערוץ אל-מיאדין: “יש התקדמות ברורה בשיחות להפסקת אש, אך היא עדיין בראשיתה”. לדברי הגורם, ישראל הודיעה למתווכים כי היא מעוניינת להגיע לעסקה בשלבים עם חמאס שתסתיים בהפסקה ארוכת טווח של המלחמה. עוד אמר כי חמאס מעוניין להגיע להסכם הפסקת אש כולל ולנסיגה ישראלית מרצועת עזה.

14:30 –  דיווח בעיתון הלבנוני אל-אח’באר: מצרים סירבה להצעות ישראליות להפוגה הומניטרית ארוכת טווח, בתמורה להגליית מנהיגי חמאס דרך מעבר רפיח. בקהיר אמרו: “ההצעות האלו בלתי אפשריות ליישום ובזבוז זמן. המשא ומתן חייב להתבסס על דרישות הגיוניות”.

לפי מקורות ששוחחו עם העיתון, בדיונים שהתקיימו עם בכירים ישראלים עלה השיח על כך שהמצב הזמני ברצועת עזה “עלול להימשך כשנתיים ולא שבועות או חודשים, כפי שדובר בעבר”.

14:30 – צה”ל בוחן אפשרות לחמש בטילי נ”ט את כיתות הכוננות ביהודה ושומרון, כך דווח באתר ‘הארץ’. המהלך המוצע, שבצבא אישרו כי נמצא בבדיקה, נועד להתמודד עם תרחיש שבו מחבלים פושטים על יישובים במכוניות, בדומה למה שאירע בטבח בעוטף עזה ב-7 באוקטובר.

על פי הדיווח, עד כה התקיימו דיונים שבהם מפקדים לא הביעו התנגדות למהלך, וכעת הוא נתון לאישור הדרג הבכיר במערכת הביטחון.

14:25 –  בכיר חמאס אוסאמה חמדאן לסקיי ניוז בערבית: “חמאס דורש הפסקת אש מוחלטת ונסיגה של ישראל מעזה”.

13:55 – יו”ר ועדת הכלכלה ח”כ דוד ביטן הודיע שחברת “דרך ארץ” לא תגבה קנסות ממילואימניקים שאיחרו בתשלום עבור נסיעה בכביש 6: “לא יעלה על הדעת להגיד למילואימניק שנמצא בעזה משמחת תורה, שיחזור הביתה בכבישים עוקפים כדי שלא יעלה למדינה כסף”

13:50  – שני מחבלים פלסטינים, בני 14 ו-15, ששוחררו בעסקת החטופים הואשמו בגניבת כלי רכב מגבעתיים בתחילת החודש.

13:50  – סוכנות הסחר הימי הבריטית הודיעה שקיבלה דיווח על תקרית בים האדום, 45 מייל ימי מדרום לעדן שבתימן

13:25 –  עדנה משה ששוחררה בעסקת החטופים חושפת בראיון לחדשות 12 כי במהלך השבי הגיע לבקר אותם רב המרצחים יחיא סינוואר. “סינוואר הגיע אלינו, הוא היה כל כך מאושר”.הוא נופף להם לשלום ושאל “מה שלומכם?”.

משה שחזרה את השבי במנהרה וסיפרה: “צילמתי הכל בעיניים. ספרתי את המדרגות, ספרתי את הקומות, ספרתי הכל. אני שומעת שם את ירדן ביבס בחושך טוטלי בתוך כלוב. ביבס אמר לי שהוא נאבק בהם. שני הילדים הקטנים שלהם הוא היה בטוח שהם ניצלו”.

13:00 – דיווח בדרום אפריקה: ההחלטה בהאג על מתן צו ביניים ללחימה ברצועת עזה – ביום שישי.

12:15 – המון עזתי הגיע מחוץ לבית חולים בדיר אל-בלח ויצא בהפגנה חריגה בקריאה לשחרור החטופים, כדי שהם יוכלו לחזור לבתיהם. “מנהיגי חמאס בראשות סינוואר, הקשיבו לקריאות של עמכם שיצא להפגנה הספונטנית הזו בביה”ח חללי אל-אקצא”, אמר בתגובה דובר צה”ל בערבית, סא”ל אביחי אדרעי. “הוא הביע את זעמו על המצב שאליו גררתם את עזה ודורש מכם להשיב את החטופים הישראלים לבתיהם כדי שהמלחמה תיפסק. האם הזעקות והדרישות האלו יגיעו למחבואם של מנהיגי חמאס?”.

11:45 –  שר החוץ הבריטי, דוויד קמרון, יגיע היום לביקור בזק של שעות ספורות בירושלים וברמאללה. לאחר שהותו בישראל ימריא לקטאר ולטורקיה, כשעל סדר היום הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה וניסיון לקדם עסקה לשחרור החטופים.

11:00 – מאות מפגינים, בהם משפחות חללים שנפלו במלחמה, אזרחים מפונים מהדרום והצפון ונציגי משפחות חטופים, הגיעו למעבר כרם שלום ממנו עוברות מדי יום משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועה. המוחים הצליחו לעקוף מחסומים משטרתיים ונסעו דרך שדות כדי לחסום את מעבר המשאיות דרך המעבר. “אף סיוע לא עובר – עד שאחרון החטופים חוזר, לא מעבירים ציוד לאויב”, מסרו אנשי תנועת “צו 9” שהגיעו למקום.

10:50 –  צו סגירה מנהלי הוצא על ידי מפקד מחוז דרום, ניצב אמיר כהן, ל-5 בתי עסק בעיר באר שבע ורהט, שם הועסקו שוהים בלתי חוקים. נגד 10 שב”חים הוגשו כתבי אישום ובקשות מעצר עד לתום ההליכים המשפטיים.

09:55 –   סקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה  חשף כי רוב הציבור היהודי (60%) במדינה מתנגד לעסקה שכוללת את הפסקת המלחמה בעזה. בציבור הערבי – רוב של 78.5% בעד עסקה שכזו, שכוללת גם שחרור של אסירים פלסטינים.

09:20 – כלי תקשורת בעולם דיווחו על “נכונות” של חמאס לשחרור כל הנשים והילדים ב”עסקת חבילה”. גורם מדיני הגיב: הפרסומים הם פייק – ההיפך הוא הנכון, לא רק שהוא לא מתגמש, יש הקשחת עמדות. עוד טען אותו גורם כי “חמאס עולים גבוה על העצים”. עם זאת הדגיש כי הוא לא שולל היתכנות של פריצת דרך בקרוב.

גורם נוסף ציין: המתווכים טרם העבירו את תשובת חמאס לישראל, אך היא צפויה להגיע היום.

06:45 – הוול סטריט ג’ורנל: איראן ממשיכה לספק לחות’ים אמצעי לחימה מתקדמים עבור התקיפות בים סוף –  בהם: טילים חדשים שלא היו בשימוש לפני כן.  העברת הנשק לחות’ים מבוצעת תחת פיקוחה של יחידה 340 של כוח קודס במשמרות המהפכה, בהובלת חמיד פאזלי, לשעבר ראש תוכנית רקטות החלל של איראן.

03:50 – דיווח ב-CNN: לפחות הרוג אחד בתקיפות אוויריות של ארה”ב נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. ערוץ סברין ניוז העיראקי מדווח על תקיפה אווירית של הכוחות האמריקניים נגד יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בג’ורף א-צח’ר, לא רחוק מבגדד.

01:45 – בריטניה הודיעה כי ביצעה בליל שני תקיפות נגד שמונה מטרות של המורדים החות’ים בתימן, ביחד עם עוד 23 מדינות, בהן ארה”ב, גרמניה ואוסטרליה.

בהצהרה נכתב: “בתגובה להמשך המתקפות הבלתי חוקיות והפזיזות של החות’ים נגד כלי שיט שעוברים בים האדום ובאזור, צבאות ארה”ב ובריטניה ביצעו תקיפות נוספות בתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה, הולנד וניו זילנד. התקיפות הללו נועדו לשבש את היכולת של החות’ים להמשיך במתקפותיהם על הסחר עולמי ועל ימאים חפים מפשע מרחבי העולם, תוך הימנעות מהסלמה”.

00:30 – דיווח ברויטרס: ישראל וחמאס הסכימו באופן עקרוני וכללי על הסכם לשחרור חטופים תמורת שחרור מחבלים פלסטינים, במסגרת הפסקת אש זמנית שתארך כחודש ימים. אולם, ביצוע התוכנית מתעכב בשל פערים אצל שני הצדדים בנוגע לאופן שבו הפסקה זמנית זו תוביל להפסקת אש קבועה – שתסיים את הלחימה בעזה.

גורם פלסטיני המעורה בפרטים הדגיש שארגון הטרור רואה במהלך “עסקת חבילה”, בעוד שישראל מעוניינת לדון בדברים שלב אחר שלב. בכיר חמאס אמר, לפי רויטרס, כי אחת ההצעות שהגישה ישראל הייתה סיום המלחמה בתמורה להגליית שישה בכירים בחמאס – בהם מוחמד דף ויחיא סינוואר. ארגון הטרור דחה את ההצעה.

00:01 – ערוץ סברין ניוז העיראקי מדווח: תקיפה אווירית של הכוחות האמריקניים נגד יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בג’ורף א-צח’ר, לא רחוק מבגדד. בסנטקום אישרו כי הותקפו שלושה יעדים של גדודי חיזבאללה עיראק – מפקדות, מחסנים ואתרי אימונים להפעלת רקטות וכטב”מים.

מוקדם יותר דווח על תקיפות של המיליציות נגד בסיס עין אל-אסד בעיראק ובסיס כונוכו בסוריה.

00:01 – כאן חדשות: שר הביטחון יואב גלנט הזהיר היום בפגישת קבינט המלחמה עם ראשי הרשויות בצפון: “ברגע שיוגדר תאריך להחזרת התושבים לצפון – זה ישחק לידיים של חיזבאללה”. לדבריו, “העובדה שאין תאריך יעד פומבי היא דבר טוב. חוסר הבהירות מקשה עוד יותר על חיזבאללה”.

עוד אמר גלנט בפגישה: “עצירת המלחמה בדרום תקים עלינו את חיזבאללה. אסור שהמלחמה בעזה תסתיים במצב הנוכחי בלי פירוק מוחלט של חמאס”.